سنسور اکسیژن

خراب شدن سنسور اکسیژن چه دلایلی دارد | علائم خرابی سنسور اکسیژن

آشنایی با سنسور اکسیژن و بررسی دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن

خراب شدن سنسور اکسیژن یکی از مشکلاتی است که در خودروهای انژکتوری بسیار رواج دارد. در خودروهای انژکتوری باید به علائم خرابی سنسور اکسیژن توجه کرد.

سنسور اکسیژن یکی از قطعات مهم خودروی انژکتوری است که یکی از عوامل تنظیم کننده ی مقدار پاشش سوخت است.

در صورت خوب کار نکردن این سنسور مشکلات زیادی مثل خام سوزی، بد سوزی، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلاینده ها را ایجاد میشود.

این سنسور بر روی مسیر خروجی دود بسته میشود.

معمولا در خودروهای تک سنسور ، سنسور اکسیژن اول بر روی منیفولد دود و در برخی از خودروها روی اگزوز قبل از کاتالیزور بسته میشود.

در خودروهای دو سنسور ، حسگر دوم بعد از کاتالیزور بسته میشود.

در خودروهای با تکنولوژی و استاندارد های مختلف، تعداد سنسور ها بیشتر میشود.

در خودروهای تولیدی در داخل کشور، با استاندارد یورو چهار، از دو سنسور اکسیژن استفاده شده است.

اما در بعضی خودروهای وارداتی تعداد سنسور های نصب شده بیشتر است.

 

تاریخچه ی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در اواخر سال 1960 توسط شرکت بوش آلمان و شخص دکتر گانتر باومن ساخته شد.

 

دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن بصورت مکرر چیست؟

سنسور اکسیژن یا لاندا سنسور در خودروهای جدید مخصوصا پژو ۲۰۶ و رانا زیاد خراب میشود.

علت خرابی این سنسور دلایل مختلفی دارد که در این مطلب به آن میپردازیم.

برای تشخیص سلامت سنسور و این که کدام موارد زیر مربوط به مشکل خودروی شماس و دلیل خراب شدن سنسور باید از دستگاه تست چهار گاز استفاده کرد.

برای انجام تست چهار گاز به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی مراکز تست چهار گاز

چرا سنسور اکسیژن خودرو خراب میشود؟ علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست؟

علت های مختلفی وجود دارد که باعث خرابی سنسور اکسیژن میشود.

رعاین نکردن هر کدام از این موارد باعث کاهش عمر مفید سنسور اکسیژن میشود.

• کیفیت سوخت

که یکی از این علت ها پایین بودن کیفیت سوخت و پایین بودن عدد اکتان سوخت است.

دلیل آن هم ایجاد احتراق ناقصی است که از سوخت کیفیت پایین ایجاد میشود.

استفاده از بنزین های با کیفیت پایین علاوه بر خراب شدن سنسور اکسیژن باعث خرابی پمپ بنزین هم میشود.

• استفاده نکردن از بنزین سوپر

سعی کنید برای سالم ماندن سنسور اکسیژن هر ۳ باک بنزین، یک باک بنزین سوپر بزنید.

بنزین سوپر به دلیل داشتن اکتان بیشتر احتراق کاملتر میشود.

استفاده از مکمل های غیر اورجینال و تینر نه تنها برای موتور مضر است بلکه سنسور اکسیژن را نیز خراب میکند.

مکمل های داخل جایگاه های سوخت هیچکدام اصل نیستند. مکمل های شرکت های معروف مثل ورث آلمان و یا BG آمریکایی استفاده کنید.

دیر عوض کردن شمع ها یکی از دلایلی که باعث خراب شدن سنسور اکسیژن میشود.

آیا شمع ها را چک کرده اید؟شمع موتور و وایر شمع ها باید به موقع تعویض شوند.

احتراق ناقص باعث خرابی سنسور اکسیژن میشود. احتراق ناقص باعث ایجاد دوده هایی میشود که روی سنسور را میپوشاند.

شمع موتور هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر و وایر شمع هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود.

• مشکل داشتن اگزوز و کاتالیزور

از مشکلات اصلی که باعث خراب شدن سنسور اکسیژن میشود اگزوز و کاتالیزور میشود.

از نصب کیت های اگزوز و خالی کردن کاتالیزور پرهیز کنید.

هر تغییری در اگزوز و یا اگزوز آسیب دیده سنسور اکسیژن را خراب میکند‌.

خراب بودن انبار اگزوز و گرفتگی کاتالیزور هم باعث خراب شدن سنسور اکسیژن میشود.

برای تست اگزوز سنسور اکسیژن و کاتالیزور باید از دستگاه چهار گاز استفاده کرد.

• سرویس به موقع انژکتور تضمین کننده ی سلامت سنسور اکسیژن

تمیز بودن انژکتور ها باعث میشود که احتراق کاملتر شود. احتراق ناقص باعث کاهش عمر سنسور اکسیژن میشود.

برای نتیجه ی بهتر شستشوی انژکتور روی خودرو انجام دهید.

اینکار باعث میشود عملکرد سنسور اکسیژن بهتر شود.

شستشوی انژکتور روی خودرو، علاوه بر سرویس سیستم انژکتور، سنسور اکسیژن و مسیر بنزین را هم تمیز میکند.

شستشوی سنسور اکسیژن باعث میشود منافذ ورودی سنسور سرویس شود.

• قاتل سنسور اکسیژن آب و ضربه

از موارد دیگر ضربه و مایعات است. اگر به سنسور ضربه بخورد و یا آب بخورد بر روی سنسور اکسیژن تاثیر مخرب دارد.

سنسور اکسیژن قطعه ای کاملا الکترونیکی است. یک ضربه کوچک باعث میشود گرمکن سنسور اکسیژن آسیب ببیند.

علاوه بر گرمکن سنسور اکسیژن که قطعه ای بسیار حساس است، سرامیک سنسور هم بسیار حساس است و با یک شوک کوچک آسیب میبیند.

در رعایت کردن این موارد کوشا باشید زیرا خرابی سنسور اکسیژن باعث افزایش مصرف سوخت و کپ کردن خودرو میشود. سنسور اکسیژن از قطعات اصلی خودرو است که در معاینه فنی نقش دارد.

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

10 دیدگاه

  1. نوید گفت:

    سلام؛
    من یک پژو 405GLX دوگانه ی کارخانه مدل 86 دارم که 179.5 هزار کار کرده و بیشتر از گاز استفاده میکنم تا بنزین…
    حدود یک سال میشه که مصرف سوختش چه روی گاز و چه روی بنزین شدیدا بالاست. دیروز بردم تعمیرگاه برق و برام دیاگ زد. اول گفت دریچه ی گازتون مشکل داره بعد از یک دقیقه گفت هیچی مشکلش حل شد و میتونید ماشینتونو ببرید (فکر کنم خطا شو پاک کرد) ولی فیلرش سفته و ببرید تعمیرگاه که فیلر و شیم بندی بشه… خلاصه این کارا رو انجام دادم و در نهایت برای اولین بار بردم که سوزنای انژکتور رو شست و شو بدن که دوتا از 4 تا نیمه مسدود بود. مصرف سوخت همچنان بالاست (البته احساس میکنم یکم پایین اومده) ولی کارکرد موتور خیلی نسبت به قبل فرق کرده و بهتر شده…
    به نظرتون میتونه از کاتالیست و یا سنسور اکسیژن باشه؟؟
    اگه مشکل از سنسور هست پس چرا موقع دیاگ نشون نداد؟؟
    اگه سنسور اکسیژن بعد از 10 سال کار تمیز بشه مشکل رفع نمیشه؟؟
    اگه از تمیز کننده ی کاتالیست و سنسور که توی باک میریزن استفاده کنم چطوره؟؟ (البته گرونه بین 200 تا 350 هزار تومن)
    خواهش میکنم پاسخ بدید چون هم کلافه شدم و هم با توجه به قیمت قطعات خودرو که خیلییی بالا رفته نمیخوام بیهوده تو خرج بیوفتم…

    1. admin گفت:

      سلام
      خراب بودن سوزن انژکتور تاثیری روی مصرف گاز ندارد
      امکان خراب بودن سنسور اکسیژن و کاتالیزور هم بدون اینکه روی دستگاه نشون بده هست ولی روی چهار گاز میشه فهمید سالمه امکان داره از همون سنسور دریچه گاز باشه بازم دستگاه بزنید

  2. شهرام گفت:

    با سلام و تشکر از شما
    ، من سمند ef7دوگانه سوز مدل 95دارم، تحویل که گرفتم شمع آلمانی انداختم، الان 83هزارتا کار کرده، چند وقت پیش ریپ میزد، الان هم چراغ چک روشن شده و خاموش نمیشه، به نظر شما از سنسور اکسیژن هست یا شمع? دستگاه دیاگ مشکل سنسور اکسیژن نشون بده، باید حتما تعویض بشه?قابل تعمیر نیست?و اینکه شمع عوض نکنم مشکلی نداره?با تشکر از شما

    1. admin گفت:

      سلام
      اول باید دستگاه بخوره تا معلوم شه چه خطایی داره بعد راجع به مشکلش راهنماییتون میکنم

  3. محسن رفیعی گفت:

    داداش دمت گرم مطالبت راجب سنسور اکسیژن خیلی خوب بود.من شمعام خراب بود همینم باعث شده تا سنسور اکسیژنمم خراب بشه که وقتی با بنزین میرم چراغ چکم روشن میشه

  4. یاسر حیدرزاده گفت:

    با سلام.اف ۷مدل ۹۵. کد خطای ۰۷۳۰ با تعریف نسبت نادرست دنده ۸ کسی نمیدونه مشکل از کجاست کللی هم هزینه کردم‌ درست نشده.تو سرعت بالا چراغ چک روشن میشه وگازو که ول میکنم ماشین کپ میکنه .گاز مییدم میپره.لطفا کمک کنید

    1. admin گفت:

      ای سی یو ماشین چیه

  5. علی صادقی گفت:

    باسلام ماشینم پراید هست من ماشینو شستم قسمت جلو پنجره را اب گرفتم بعد که ماشینو روشن کردم چراغ چک روشن و خاموش شد ماشین حالت دل دل میزنه موتر هم زیاد داغ میشه دیاگ زدم یجا گفتن که سنسور اکسیزن بالا اتصال به باطری است یجا رفتم گفتن سنسورت خرابه میخواستم راهنمایم کنید ممنونم

    1. admin گفت:

      سلام باید دستگاه چهار گاز بزنید

  6. میلاد گفت:

    باسلام.من یه خودروی پراید یورو 4مدل 98دارم کلا 11هزارتا کارکرده،تاحالا 3بار سنسوراکسیژن بالا عوض کرد،بازهم چراغ چک روشن شده خطا میزنه سنسور اکسیژن بالا.لطفاراهنمایی بفرماین

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه