گرمکن سنسور اکسیژن
قبل از آسنایی با گرمکن سنسور کسیژن باید با عملکرد خود سنسور اکسیژن آشنا شویم.
سنسور اکسیژن در اصل آنالیز کننده ی دود خروجی از اگزوز است.
این سنسور در بعضی خودروها یک عدد وجود دارد.
اما در بعضی خودرو ها، بسته به نوع سیستم کنترل کننده ی آلاینده، چندین سنسور وجود دارد.
در خودروهای یورو ۴ معمولا دو سنسور اکسیژن قرار دارد.
سنسور اکسیژن شماره ی یک قبل از کاتالیزور و سنسور اکسیژن دو بعد از کاتالیزور قرار دارد.
داخل سنسور اکسیژن دارای قطعه ای سرامیکی است که برای کار کردن از همان لحظه ی اولیه ی استارت، نیاز دارد قبل از گرم شدن اگزوز گرم شود.
برای زودتر گرم شدن سرامیک سنسور، نیاز به یک گرم کن و یا همان هیتر است.
این هیتر از لحظه ی باز کردن سوئیچ شروع به گرم کردن سنسور میکند.
سرامیک گرم شده راحتر و بهتر گاز های آلاینده را آنالیز میکند.
یکی دیگر از دلایل داشتن گرمکن برای سنسور لامبدا جلوگیری از شکستن سرامیک اکسیژن سنسور است.
نکته:
خرابی هیتر باعث آسیب رسیدن به سیمکشی خودرو میشود.
مهمترین دلیل حساس بودن این قطعه ورود برق ۱۲ ولت با آمپر زیاد به این قطعه است.
چرا گرمکن سنسور اکسیژن میسوزد؟
سوختن گرمکن علت های مختلفی میتواند داشته باشد.
از مهمترین دلایل سوختن گرمکن سنسور اکسیژن میتواند از موارد زیر باشد.
- ضربه خوردن به سنسور اکسیژن باعث قطع شدن و سوختن گرمکن میشود.
- روغن سوزی و یا سوختن واشر سرسیلندر خودرو
- ریختن مایعات روی سنسور اکسیژن
- اتصالی در سیمکشی خودرو و نوسانات برق خودرو
- جوشکاری بر روی خودرو و اگزوز خودرو
- پر شدن کاتالیزور
از کجا متوجه بشویم که گرمکن سنسور اکسیژن آسیب دیده است؟
دستگاه چهار گاز را به خودرو را وصل کنید. اگر پارامترها متغیر بود و عکس العمل داشت سنسور اکسیژن سالم است.
توسط دستگاه چهار گاز میتوان از کارکرد سنسور و علت خرابی متوجه شد.
خراب بودن گرمکن سنسور اکسیژن چه تاثیری در کارکرد خودرو دارد؟
اگر قسمت سرامیکی و سنسوری سنسور اکسیژن خودرو سالم باشد و فقط گرمکن آسیب دیده باشد مشکل خاصی برای خودرو ایجاد نمیشود.
فقط برای بهتر کار کردن خودرو در صبح ها، باید به خودرو فرصت بدهید تا گرم شود.
ولی خطای گرمکن سنسور اکسیژن باعث روشن شدن چراغ چک خودروی شما میشود.
گرم کردن خودرو حتما در خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تولید از سال ۸۶ تا ۹۱ بعلت وجود دریچه گاز برقی توصیه میشود.
اگر این خودرو ها در حالت درجا گرم نشود باعث کپ کردن و گاز نخوردن خودرو میشود.
این نشان دهنده ی تنظیم نبودن میزان سوخت و هوا برای حرکت است.
با مقداری گرم شدن خودرو ارام ارام حرکت کنید تا خودرو گرم شود.
برای تشخیص اینکه فقط هیتر سنسور آسیب دیده و خود سنسور سالم است باید تست پنج گاز انجام دهید.
آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است؟ شستشوی سنسور اکسیژن چیست؟
اگر سنسور اکسیژن از نظر فیزیکی آسیب جدی ندیده باشد قابل شستشو و تعمیر است.
تشخیص خرابی سنسور اکسیژن با کمک دستگاه پنج گاز امکان پذیر است.
دستگاه پنج گاز عملکرد سنسور لامبدا را آنالیز میکند. بررسی مشکل پیش آمده با دستگاه انجام میگیرد.
اگر سنسور به دلیل شرایط خاص موقتا از کار افتاده باشد و قابل تعمیر باشد با دستگاه قابل تشخیص است.
نیاز به کمک داری؟ تعمیرگاه شاگرد شوفر در خدمت شماست
مرادزاده 09124251950
تست سنسور اکسیژن با دستگاه
تست پنج گاز و تنظیم موتور چهار گاز
شستشوی سنسور اکسیژن و کاتالیزور
دیاگ
انجام کلیه خدمات تنظیم موتور خودروهای سواری
سلام وقتتون بخیر
ماشین من (چانگان) بعضی موقع توی گاز دادن خفه میشه واسه چند ثانیه اونم تو دور های پایین
دیاگ زدم گفتن سنسور اکسِژن
اول که به زور پیدا میشه واسش سنسور البته اگه پیدا بشه
دوم اینکه راهی هست خیالم امن بشه خود سنسور مشکل داره یا اصلا قابلیت تست دارن که ببینیم کل سنسور رفته یا یه بخشی
ممنون از سایت خوبتون
سلام با دستگاه چهار گاز میشه سنسور اکسیژن رو تست کرد حتی سنسور اکسیژن رو میشه با راهکارهایی عملکردشو بهبود داد جای نگرانی نیست اگر تهران هستید تکاس بگیرید انجام میدن این مرکز 09122404599