سنسور اکسیژن چیست؟ | نشانه های خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن


آشنایی با سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن ، لامبدا ، اکسیژن سنسور ، سیم اکسیژن سنسور O2 همه اسم قطعه ی الکترونیکی است که وظیفه ی اندازه گیری مقدار اکسیژن را در گاز های الاینده ی خودرو دارد.

Oxygen sensor بر روی اول مسیر اگزوز نصب میشود.

سیم اکسیژن تمام اطلاعات درباره ی مقدار گازهای خروجی از اگزوز خودرو را میسنجد و برای تحلیل به کامپیوتر خودرو فرستاده میشود.

Engine Control Unite یا به اختصار ECU از اطلاعات این مقادیر اندازه گیری شده تاثیر مستقیم بر پاشش سوخت دارد.

تست سنسور اکسیژن

برای تست و صحت عملکرد این حسگر نیاز به دستگاه چهار گاز است.

دستگاه چهار گاز به اگزوز خودرو وصل میشود و دودهای خروجی را انالیز میکند.

دستگاه چهار گاز با اندازه گیری مقدار گازهای خروجی صحت عملکرد و علت خراب شدن سنسور را مشخص میکند.

برای تست حسگر باید دستگاه چهار گاز و دستگاه دیاگ به خودرو وصل باشد.
برای تشخیص صحت عملکرد این قطعه پارامتر های روی دستگاه باید از عدد ۰.۰۱ تا ۰.۹۹ تغییر کند.

این مقدار با پارامتر لاندا باید در یک نسبت باشند.

اگر در پارامتر دستگاه بر روی هر یک از اعداد زیر ثابت بماند معنی های خاصی دارد:
۰.۴۵ و لاندا 1.05 باشد مخلوط سوخت و هوا انداره است‌.
۰.۲۰ و کمتر باشد سوغت رقیق است.
۰.۸۰ و بیشتر باشد سوخت غنی است.
محل نصب سنسور اول مسیر خروجی گاز های الاینده است.
خودرو های جدید و خودرو های با استاندارد یورو ۴ دارای دو سنسور اکسیژن هستند.

در خودروهای یورو چهار یکی قبل از کاتالیزور و دیگری بعد از کاتالیزور نصب شده است.

سنسور اکسیژن ntk اصلی

Oxygen sensor ntk ساخت ژاپن اصلی

عوامل خرابی سنسور

1. دود حاصل از احتراق ناقص

اگر موتور تنظیم نباشد، کارکردن موتور خودرو با موتور غیر تنظیم باعث احتراق ناقص میشود.

احتراق ناقص باعث ورود بیش از حد سوخت نسوخته به اگزوز میشود.

در این حالت کارکرد لاندا و ضریب لاندا مختل میشود.

2. دود حاصل از روغن سوزی

وقتی موتور خودرو همراه با احتراق داخل سیلندر، روغن هم بسوزاند و روغن سوزی ایجاد شود، ضریب لاندا بهم میخورد.

بهم ریختن ضریب لاندا حسگر اکسیژن را از کار می اندازد.

3.ضربه خوردن

ضربه ی فیزیکی به حسگر هوا، باعث صدمه دیدن سرامیک حسگر میشود.

سرامیک حساس ترین قطعه ی موجود است.

در هنگام انجام عملیات مکانیکی سنگین حتما باید مراقب ضربه باشید.

4.قطع شدن اتصالات حسگر

اگر اتصالات، سوکت و یا سیم های حسگر ضخمی و یا قطع شده باشند اتصال کامل برقرار نمیشود.

این قطعه دارای ۴ رشته سیم است که ۲ عدد مربوط به برق حسگر و ۲ رشته ی دیگر سیگنالهای سنسور است.

با اتصالی و ضخمی شدن سیمها اتصال درست برقرار نمیشود و حسگر ازکار می افتد.

برای تعویض سیم اکسیژن حتما به یاد داشته باشید که حداقل یک ربع خودروی خود را خاموش کنید تا سنسور خنک شود.

در هنگام تعویض حتما مراقب باشید به سنسور و اگزوز و رزوه ی سنسور اسیب نرسد.

هنگام باز کردن قطعه چند قطره روغن ترمز کار شما را راحتر میکند.

هنگام باز کردن لانداسنسور از بکس مخصوص استفاده کنید.

اگر به بکس مخصوص دسترسی نداشتید از بکس شماره ی ۲۲ استفاده کنید.

مخترع سنسور اکسیژن شرکت بوش المان بوده و اولین سنسور اکسیژن فقط یک سیم داشته که فط این سیم اطلاعات را به ecu میفرستاده است.

در اوایل دهه ۸۰ میلادی سنسور اکسیژن مجهز به گرمکن شد که این امر باعث میشود که سنسور در دور ارام سرد نشود و در حالت سرد بودن موتور هم به کار خود ادامه دهد.

این سنسور ها کمتر از یک دقیقه گرم شده و بکار میافتد.

این سنسور ها معمولا سه تا چهار رشته سیم دارند.

افزایش تعداد سیم ها برای داشتن برق برای گرمکن سنسور است.

انواع اکسیژن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در ایران به دو دسته ی ساژمی و زیمنسی تقسیم میشوند.

هر دو چهار رشته سیم داشته و دارای گرم کن هستند.

سوکت حسگر اکسیژن ساژم مستطیلی شکل و سوکت اکسیژن زیمنس مربعی شکل است.

تفاوت دیگر اکسیژن سنج ها در طول سیم انها است که بلند ترین سنسور در ایران متعلق به پژو ۴۰۵ است.

برای بهبود عملکرد این سنسور باید سیستم تزریق سوخت و سیستم جرقه خودروی شما همیشه نرمال و سرویس شده باشد.

شستشوی انژکتور ها روی خودرو و استفاده ی بنزین سوپر در هر ماه به افزایش عمر این سنسور کمک میکند.

بخاطر داشته باشید اگر حسگر اکسیژن اسیب فیزیکی دیده باشد، قابل تعمیر و شستشو نیست و فقط قابل تعویض است.

در هنگام تعویض حتما در هنگام تعویض به هیچ وجه به قسمت دودی شده ی سنسور دست نزنید چرا که باعث ایجاد بروز سرطان میشود.

تست چهار گاز دیاگ کاران

تست سنسور اکسیژن با دستگاه چهار گاز

تنظیم موتور معاینه فنی

تنظیم الاینده ها

تست قطعات برقی

دیاگ و شستشوی انژکتور

تهران میدان ازادی بزرگراه جناح بعد از پل عابر پیاده تعمیرگاه برادران کریمی

علی مرادزاده 0912425195

سنسورها

آلاینده بالا معاینه فنیافزایش عمر سنسور اکسیژناهمیت سنسور اکسیژنتاریخچه سنسور اکسیژنخرابی سنسور اکسیژنخطای سنسور اکسیژنریپ زدن خودروسنسور اکسیژنسنسور اکسیژن 205 تیپ 5سنسور اکسیژن 206سنسور اکسیژن بانک 2سنسور اکسیژن بانک یکسنسور اکسیژن بلوک 2سنسور اکسیژن بلوک یکسنسور اکسیژن خوبعلت خرابی سنسور اکسیژنکات اف کردن ماشینکاهش آلاینده های ماشینکاهش مصرف سوخت 206کاهش مصرف سوخت ماشینکپ کردن 206کپ کردن پرشیاکپ کردن پژوکپ کردن ماشینکم آوردن 206کم اوردن ماشینمحل نصب سنسور اکسیژنمخترع سنسور اکسیژن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *