Advertise with Anonymous Ads

خاموش شدن خودرو در لحظه ی ترمز کردن یا کلاچ گرفتن

خاموش شدن خودرو لحظه ی ایستادن و توقف و یا گاز خوردن خودرو هنگام گرفتن کلاچ یا ترمز از مهمترین دلیل راننده ها برای تنظیم موتور است. خاموش شدن با ترمز کردن و یا کلاچ گرفتن اگر باعث افت دور موتور شود نشان دهنده ی عیب خاصی نسبت به سایر عیب های خودرو است.

حتی خاموش شدن خودرو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و حتی خاموش شدن در حالت های مختلف عیب های مختلفی را نشان میدهد.

دقت کردن به نوع خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف عیب یابی را راحت تر میکند.

گاز هرز خوردن سمند EF7 موتور ملی و سمند LX چه دلیلی دارد؟ کلیک کنید

خاموش شدن خودرو چند نوع است؟

خاموش شدن ماشین به دو دسته ی کلی تقسیم میشود.

  • خودرو خاموش شود و با استارت زدن بلافاصله بدون ایراد روشن شود.
  • خودرو خاموش شود ولی با استارت زدن در همان لحظه روشن نشود.

 

خاموش شدن خودرو همیشه یکی از ترسناک ترین اتفاقات رانندگی بوده است.

خاموش شدن خودرو امکان دارد به قطعات مختلفی مربوط باشد. تعداد زیاد قطعات عیب یابی را سخت میکند.

علت گاز هرز خوردن پژو ۲۰۶ و رانا کلیک کن

معمولا تعمیرکاران راه آزمون و خطا را امتحان میکنند و قطعات مختلفی را تعویض میکنند که اصلا اقتصادی نیست.

اما با چند سوال ساده خودتان میتوانید بسیاری از قطعات را تست کنید.

اگر راننده ی یک خودروی انژکتوری هستید حتما تا به حال به این مشکل بر خورده اید که در حین رانندگی، قصد توقف داشته اید و با فشار دادن پدال ترمز خودرو خاموش شود.

حتی امکان دارد در حین رانندگی وقتی قصد تعویض دنده کلاچ را فشار داده اید و خودرو خاموش شده است.

اما نکته ی قالب توجه این است که  بعد از خاموش شدن موتور ،  اتومبیل با اولین استارت خودرو روشن شده است.

وقتی با مشکل خاموش شدن خودرو هنگام ترمز کردن و کلاچ گرفتن مواجه شدید و همان لحظه استارت زدید و خودرو روشن شد عیب خودرو تا حدودی معلوم شده است.

این عیب میتواند الکترونیکی ، نرم افزاری و سخت افزاری باشد.

عیوب الکترونیکی تاثیر گذار در خاموش شدن خودرو لحظه ی توقف

همانطور که میدانید ولتاژ کاری خودروهای سواری 14 ولت است.

این به این معنی نیست که این ولتاژ حتما دقیقا باید روی 14 ولت باشد.

البته ولتاژ کاری خودروها بین 13.5 تا 14.5 ولت در شرایط مختلف میتواند متغییر باشد.

علت خاموش شدن و گاز هرز خوردن تیبا کلیک کن

اما خودروهای انژکتوری به دلیل داشتن ecu کامپیوتری هستند و نیاید بیشتر از ولتاژ کاری تغییر کند.

نقص در باتری خودرو ، نقص در اتصال بدنه ، نقص در دینام و نقص در اتصالات دینام و باتری باعث نوسان ولتاژ کاری میشود.

درست نبودن ولتاژ کاری خودرو باعث افت دور موتور و افزایش دور موتور میشود.

کنترل یونیت خودرو یا همان ECU در زمان تغییر ولتاژ کاری عکس العمل نشان میدهد.

در هنگام خاموش شدن خودرو لحظه ی ایستادن و یا گاز هرز خوردن حتما با دستگاه ولتاژ کاری چک شود.

مشکلات نرم افزاری تاثیر گذار در افزایش دور موتور و یا افت دور موتور

در زمانی که خودرو مشکلات الکترونیکی ، نوسان ولتاژ و مشکلات سخت افزاری داشته باشد به ecu مشکلات نرم افزاری دچار میشود.

مشکلات نرم افزاری معمولا در اثر خرابی قطعات سخت افزاری و نوسان ولتاژ است اما بسیاری مواقع این نرم افزار دچار مشکل میشود.

نرم افزار بهم ریخته شده امکان دارد نیاز به فلش کردن و برنامه ریزی مجدد ECU باشد.

برنامه ی ECU در زمان معیوب بودن سیستم سخت افزاری خودرو کنترل یونیت از حالت پیشفرض یا default استفاده میکند.

تنظیم دور موتور پراید انژکتوری ، گاز خوردن پراید و خاموش کردن پراید کلیک کن

در این حالت امکان دارد خودرو دچار افت دور موتور و یا گاز هرز خوردن بشود.

برای خارج شدن از حالت پیشفرض نیاز به تنظیمات مجدد ای سی یو است که با دستگاه انجام میشود.

مشکلات سخت افزاری و معیوب بودن سنسور های خودرو دلیل خاموش شدن خودرو هنگام ترمز کردن و کلاچ گرفتن

قطعات مختلفی نقش در تنظیم کردن هوای ورودی در حالت idle یا همان درجا کار کردن خودرو دارد.

برای تنظیم کار کردن خودرو در حالت درجا خودرو قطعات مختلفی دارد.

ترکبیب نسبت سوخت به هوا و جرقه در خودروهای کاربراتوری کاملا دستی انجام میشد.

این نسبت ها در شرایط جوی آب و هوایی مختلف باید مجدد تنظیم میشد.

اما در خودروهای انژکتوری با وجود سنسورهای مختلف خودرو در لحظه و در هر شرایط آب و هوایی ECU این نسبت را تنظیم میکند.

به همین علت به خودروهای انژکتوری خود تنظیم هم میگویند.

اما این تنظیم کار کردن خودرو در حالت درجا به شرطی است که عملگرها و سنسور ها سالم باشند.

چه قطعاتی در خاموش شدن خودرو لحظه ی ایستادن و در حالت درجا کار کردن تاثیر گذار هستند؟

قطعاتی که در خاموش شدن خودرو هنگام ترمز کردن و کلاچ گرفتن تاثیر گذار هستد بیشتر مربوط به قطعات تنظیم هوا هستند.

استپر تاثیر گذار ترین قطعه در خاموش کردن خودرو در حالت توقف

 

استپر موتور نوعی شیر برقی است که روی دریچه گاز نصب شده است.

استپر موتور و یا موتور پله ای دارای شفتی است که با باز و بسته شدن راه هوا را باز و بسته میکند.

استپر موتور با فرمان ECU مسیر هوا را باز و بسته میکند.

باز ماندن راه هوا باعث گاز هرز خوردن خودرو و بسته ماندن موتور پله ای باعث خاموش شدن خودرو در حالت درجا میشود.

در این تصویر استپر را مشاهده میکنید که به کاملا خراب شده است.

خراب شدن استپر و در رفتن فنر استپر

عیب خودرو اگر خاموش شدن خودرو هنگام ترمز کردن باشد میتواند ایراد از تنظیم هوا در حالت درجا باشد.

در این حالت خاموش شدن خودرو لحظه ی ایستادن به علت افت دور موتور است.

این علائم نشان دهنده ی خرابی استپر خودرو است.

استپر خودرو وظیفه دارد وقتی شما پدال گاز را رها میکنید، دور موتور را زیر عدد یک بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ نگه دارد.

علائم خرابی استپر

1. در هنگام رانندگی با فشار دادن پدال ترمز و ایستادن خودرو، موتور خودرو خاموش میشود.

2.گاز خوردن بی مورد خودرو در حالت درجا مخصوصا زمانی که پدال کلاچ را فشار میدهید و یا وقتی که درحا می ایستید.

3.خاموش شدن ناگهانی خودرو هنگام فشردن پدال کلاچ و یا زمان تعویض دنده

4.خاموش کردن خودرو زمانی که خودرو سرد است مخصوصا اول صبح در حالت ساسات

5.گاز خوردن خودرو هنگام تعویض دنده و هنگام روشن کردن کولر خودرو

روش اصولی تعویض استپر موتور

برای تعویض استپر التدا خوددو را خاموش میکنیم بعد سوکت استپر را با احتیاط کامل از استپر جدا میکنیم.

معمولا پیچ استپر با پیچ گوشتی چهار سو و یا با پیچ گوشتی های ستاره ای نمره ی ۲۰ یا همان T20 باز میشود.

داخل استپر و دریچه گاز را با اسپری مخصوص تمیز کرده، و استپر جدید را جایگزین استپر قدیمی میکنیم.

بعد از تعویض استپر ۴ بار سوئیچ را باز و بسته میکنیم تا استپر در محفظه ی خود تنظیم شود.

خودرو را روشن کنید.

اگر مشکل حل نشد ecu خودروی شما نیاز به ریست دارد که باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

از بهترین کارخانه های تولید استپر میتوان به شرکت ایران کاربرات ، کروز ، زیمنس، سانس بوز اشاره کرد.

سنشور فشار منیفولد و یا مپ سنسور

سنسور فشار منیفولد و یا مپ سنسور وظیفه ی اندازه گیری دمای هوای منیفولد و فشار هوای متراکم شده در منیفولد را دارد.

مپ سنسور در هر لحظه میزان تراکم هوا را در داخل منیفولد میسنجد و به ECU ارسال میکند.

کامپیوتر خودرو هم این اطلاعات را برای پاشش سوخت استفاده میکند.

اگر مپ سنسور اطلاعات درستی ارسال نکند ، سوخت داخل محفظه ی احتراق بیشتر و یا کمتر ارسال میشود که باعث خاموش شدن خودرو میشود.