آشنایی با سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن ، لامبدا ، اکسیژن سنسور ، سیم اکسیژن سنسور O2 همه اسم قطعه ی الکترونیکی است که وظیفه ی اندازه گیری مقدار اکسیژن را در گاز های الاینده ی خودرو دارد.
Oxygen sensor بر روی اول مسیر اگزوز نصب میشود.
سیم اکسیژن تمام اطلاعات درباره ی مقدار گازهای خروجی از اگزوز خودرو را میسنجد و برای تحلیل به کامپیوتر خودرو فرستاده میشود.
Engine Control Unite یا به اختصار ECU از اطلاعات این مقادیر اندازه گیری شده تاثیر مستقیم بر پاشش سوخت دارد.
تست سنسور اکسیژن
برای تست و صحت عملکرد این حسگر نیاز به دستگاه چهار گاز است.
دستگاه چهار گاز به اگزوز خودرو وصل میشود و دودهای خروجی را انالیز میکند.
دستگاه چهار گاز با اندازه گیری مقدار گازهای خروجی صحت عملکرد و علت خراب شدن سنسور را مشخص میکند.
برای تست حسگر باید دستگاه چهار گاز و دستگاه دیاگ به خودرو وصل باشد.
برای تشخیص صحت عملکرد این قطعه پارامتر های روی دستگاه باید از عدد ۰.۰۱ تا ۰.۹۹ تغییر کند.
این مقدار با پارامتر لاندا باید در یک نسبت باشند.
اگر در پارامتر دستگاه بر روی هر یک از اعداد زیر ثابت بماند معنی های خاصی دارد:
۰.۴۵ و لاندا 1.05 باشد مخلوط سوخت و هوا انداره است.
۰.۲۰ و کمتر باشد سوغت رقیق است.
۰.۸۰ و بیشتر باشد سوخت غنی است.
محل نصب سنسور اول مسیر خروجی گاز های الاینده است.
خودرو های جدید و خودرو های با استاندارد یورو ۴ دارای دو سنسور اکسیژن هستند.
در خودروهای یورو چهار یکی قبل از کاتالیزور و دیگری بعد از کاتالیزور نصب شده است.
عوامل خرابی سنسور
1. دود حاصل از احتراق ناقص
اگر موتور تنظیم نباشد، کارکردن موتور خودرو با موتور غیر تنظیم باعث احتراق ناقص میشود.
احتراق ناقص باعث ورود بیش از حد سوخت نسوخته به اگزوز میشود.
در این حالت کارکرد لاندا و ضریب لاندا مختل میشود.
2. دود حاصل از روغن سوزی
وقتی موتور خودرو همراه با احتراق داخل سیلندر، روغن هم بسوزاند و روغن سوزی ایجاد شود، ضریب لاندا بهم میخورد.
بهم ریختن ضریب لاندا حسگر اکسیژن را از کار می اندازد.
3.ضربه خوردن
ضربه ی فیزیکی به حسگر هوا، باعث صدمه دیدن سرامیک حسگر میشود.
سرامیک حساس ترین قطعه ی موجود است.
در هنگام انجام عملیات مکانیکی سنگین حتما باید مراقب ضربه باشید.
4.قطع شدن اتصالات حسگر
اگر اتصالات، سوکت و یا سیم های حسگر ضخمی و یا قطع شده باشند اتصال کامل برقرار نمیشود.
این قطعه دارای ۴ رشته سیم است که ۲ عدد مربوط به برق حسگر و ۲ رشته ی دیگر سیگنالهای سنسور است.
با اتصالی و ضخمی شدن سیمها اتصال درست برقرار نمیشود و حسگر ازکار می افتد.
برای تعویض سیم اکسیژن حتما به یاد داشته باشید که حداقل یک ربع خودروی خود را خاموش کنید تا سنسور خنک شود.
در هنگام تعویض حتما مراقب باشید به سنسور و اگزوز و رزوه ی سنسور اسیب نرسد.
هنگام باز کردن قطعه چند قطره روغن ترمز کار شما را راحتر میکند.
هنگام باز کردن لانداسنسور از بکس مخصوص استفاده کنید.
اگر به بکس مخصوص دسترسی نداشتید از بکس شماره ی ۲۲ استفاده کنید.
مخترع سنسور اکسیژن شرکت بوش المان بوده و اولین سنسور اکسیژن فقط یک سیم داشته که فط این سیم اطلاعات را به ecu میفرستاده است.
در اوایل دهه ۸۰ میلادی سنسور اکسیژن مجهز به گرمکن شد که این امر باعث میشود که سنسور در دور ارام سرد نشود و در حالت سرد بودن موتور هم به کار خود ادامه دهد.
این سنسور ها کمتر از یک دقیقه گرم شده و بکار میافتد.
این سنسور ها معمولا سه تا چهار رشته سیم دارند.
افزایش تعداد سیم ها برای داشتن برق برای گرمکن سنسور است.
انواع اکسیژن سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن در ایران به دو دسته ی ساژمی و زیمنسی تقسیم میشوند.
هر دو چهار رشته سیم داشته و دارای گرم کن هستند.
سوکت حسگر اکسیژن ساژم مستطیلی شکل و سوکت اکسیژن زیمنس مربعی شکل است.
تفاوت دیگر اکسیژن سنج ها در طول سیم انها است که بلند ترین سنسور در ایران متعلق به پژو ۴۰۵ است.
برای بهبود عملکرد این سنسور باید سیستم تزریق سوخت و سیستم جرقه خودروی شما همیشه نرمال و سرویس شده باشد.
شستشوی انژکتور ها روی خودرو و استفاده ی بنزین سوپر در هر ماه به افزایش عمر این سنسور کمک میکند.
بخاطر داشته باشید اگر حسگر اکسیژن اسیب فیزیکی دیده باشد، قابل تعمیر و شستشو نیست و فقط قابل تعویض است.
در هنگام تعویض حتما در هنگام تعویض به هیچ وجه به قسمت دودی شده ی سنسور دست نزنید چرا که باعث ایجاد بروز سرطان میشود.
نیاز به کمک داری؟ تعمیرگاه شاگرد شوفر در خدمت شماست
مرادزاده 09124251950
تست سنسور اکسیژن با دستگاه چهار گاز
تنظیم موتور معاینه فنی
تنظیم الاینده ها
تست قطعات برقی
دیاگ و شستشوی انژکتور
نظرات کاربران