خطای جرقه زنی و عدم احتراق در خودروی 206 و موتور TU5

خطای جرقه زنی و عدم احتراق در سیلندر خودروی 206 و موتور TU5

خطای جرقه زنی و عدم احتراق در سیلندر 206 ، 207 و TU5

خطای جرقه زنی و عدم احتراق در سیلندر خودروی 206 ، 207 و تمام خودروهایی که با موتور TU5 و TU3 کار میکنند بسیار رایج است.

سیلندر بخشی از موتور است که در آن احتراق صورت می گیرد.
احتراق در سیلندر مهمترین عامل ایجاد تولید نیرو در موتور است.
معمولا خودروهای تولید داخل کشور چهار سیلندر هستند.
تک کار کردن خودرو و یا سه کار کردن موتور باعث از بین رفتن مقدار قابل توجهی از نیروی موتور می شود.
به عنوان مثال ، اگر یک سیلندر در یک موتور چهار سیلندر دچار ایرادی شود ، این ماشین 25 درصد قدرت خود را از دست می دهد.
یکی از بزرگترین علائم تک کارکردن موتور ، از دست رفتن قدرت موتور و کارکردن موتور خودرو همراه با ارتعاشات و لرزش های غیر طبیعی است.
از آنجایی که هر چهار سیلندر موتور به صورت یکسان ، قدرت موتور را تأمین می کند ، پس از تک کار کردن موتور متوجه خواهید شد که مصرف سوخت خودرو نیز افزایش میابد. زیرا به سیلندرهای دیگر که کار می کنند فشار می آید که قدرت از دست رفته ی موتور را تا حدی جبران کند.

اگر بخواهیم عدم احتراق خودرو را تعریف  کنیم میتوان گفت هر عاملی که باعث کاهش هوا ، جرقه و سوخت در سیلندر شود عدم احتراق صورت میگیرد.

خطای عدم احتراق و احتراق ناقص نشان دهنده ی وجود ایرادی در میزان احتراق و زمان ایجاد احراق در سیستم وجود دارد.

خطای احتراق ناقص در سیلندر ۲و۳،خطای  احتراق ناقص در سیلندر ۱ و ۴

خطای احتراق ناقص در خودرو  معمولا با ذکر شماره ی سیلندر همراه است.

خواندن شماره های سیلندر ها در خودروها معمولا متفاوت است.

در خودروهای ۶ سیلندر معمولا سیلندر های با شماره اعداد فرد در جلوی موتور و سیلندر های با شماره اعداد زوج در پشت موتور قرار دارند.

در خودروهای ۴ سیلندر هم معمولا شمارش سیلندرها از سمت تسمه تایم انجام میشود.

در سیستم کارکرد موتور ، سیلندر ها جفت جفت باهم کار میکنند.

بعنوان مثال در یک خودروی چهار سیلندر ، سیلندر ۱ و ۴ باهم کار میکنند و سیلندر ۲ و ۳ هم باهم کار میکنند.

در زمان کارکرد موتور بعنوان مثال  وقتی سیلندر ۲ کار نکند ، سیلندر ۳ کم کاری سیلندر ۲ را جبران میکند. پس وقتی سیلندر ۲ کار نکند ، خودرو خطای عدم احتراق در سیلندر ۲ و ۳ را میدهد. چون در سیلندر ۲ کمبود احتراق است و در سیلندر ۳ احتراق بیش از اندازه است.

پس هر دو سیلندر دو و سه را خطا میدهد.

خطای فاز جرقه و یا خطای میس فایرینگ

خطای جرقه زنی 206 رانا و تمام خودروهای TU5 معمولا دلایل مختلفی دارد.

برای عیب یابی خودرو باید از قطعات مصرفی شروع به تست کرد.

شمع و وایر موتور را چک کنید

شمع 206

شمع و وایر خودرو جز قطعه ی مصرفی است که باید در کیلومتر مشخص شده توسط تولید کننده ی خودرو در زمان مناسب با برند متناسب جایگزین شود.

 

بیشتر بخوانید : تعویض شمع چه زمان و در چه کیلومتری باید انجام شود؟ فیلر گپ شمع موتور چگونه است؟ کلیک کنید

حتما از شمع های اورجینال استفاده کنید. انتخاب برند شمع مناسب در حل مشکل عدم احتراق و خطای جرقه زنی 206 تاثیر بسیار زیادی دارد.

شمع مناسب برای 206 و رانا در برند های مختلف موجود است.

شمع با برند اکیوم ، بوش ، ان جی کا و شمع های ایساکو معمولا شمع های رایج و قابل استفاده در خودروهای 206 و رانا است.

در انتخاب شمع موتور TU5 به اصلی بودن برند شمع انتخاب شده دقت کنید.

در زمان تعویض شمع خودرو حتما وایر ها را از نظر پوسیدگی ، سالم بودن فنر و تمیز بودن وایر بررسی کنید.

وقتی وایر ایراد داشته باشد ، باعث میشود قسمت عایق شمع که معمولا جنسی از سرامیک و یا چینی دارد آسیب میبیند و مشکل عدم احتراق ایجاد میکند.

کوئل مهمترین عامل عدم احتراق در موتور TU5

خطای کویل 206

کوئل و یا COIL قطعه ی تولید کننده ی برق مورد نیاز شمع ها برای ایجاد احتراق است.

کوئل میزان برق مورد نیاز شمع و زمان تامین برق ایجاد احتراق توسط ECU تنظیم میشود.

اگر شمع موتور و وایر ها خودرو را تعویض کردید و پس از پاک کردن خطاهای ECU توسط دستگاه دیاگ ، باز هم خطا برگشت، کوئل را تعویض کنید.

کوئل در موتور های پژو مخصوصا TU5 قطعه ای کاملا مصرفی است.

در خودروهای رانا و 206 با موتور TU5 اگر شمع خودرو به موقع تعویض نشود ، کوئل ضعیف میشود.

ضعیف بودن کوئل باعث عدم احتراق 206 میشود. زمانی که کوئل خودرو ضعیف باشد معمولا صبح ها خودرو با لرزش کار میکند.

خطای کوئل 206 و تمام خودروهای tu5 با خطای عدم احتراق مشاهده میشود.

گرفتگی سوزن انژکتور و یا نشتی انژکتور

سوزن انژکتور وظیفه ی پاشش سوخت در داخل سیلندر را دارد.

سوزن انژکتور معمولا به علت وجود رسوب در بنزین باعث گرفتی و یا ایجاد نشتی در داخل سوزن انژکتور میشود.

کم و یا زیاد بودن سوخت در داخل هر کدام از سیلندر ها باعث عدم احتراق میشود.

عدم احتراق 206 ، 207 ، رانا ، پارس TU5 میتواند از نشتی سوزن انژکتور و یا گرفتگی سوزن انژکتور باشد.

بیشتر بخوانید : شستشوی سوزن انژکتور اصولی چگونه انجام میشود. کلیک کنید.

تنظیم نبودن تسمه تایم

تسمه تایم ، تسمه ای شیار دار است که باید بصورت کامل تنظیم شود. تسمه ی تایم میل لنگ و میل سوپاپ را به هم متصل میکند. تسمه تایم باید تنظیم باشد که سوپاپ ها در زمان مشخص شده باز و بسته شود.

اگر تسمه تایم یک دندانه از تنظیم خارج شود ، در زمان باز و بسته شدن سوپاپ تغییر ایجاد میشود و احتراق را ناقص میکند.

تنظیم نبودن تسمه تایم 206

در تصویر بالا تسمه تایم یک دنده از تنظیم خارج شده است. این دو سوراخ باید روی هم باشند.

نقص در سرسیلندر و روغن سوزی موتور

ورود هر ناخالصی در داخل سیلندر باعث تداخل در احتراق سیلندر میشود.

خودرویی که روغن سوزی دارد ، مشکل واشر سرسیلندر دارد و یا به اصطلاح  آب و روغن قاطی کرده است ، آب و یا روغن وارد محفظه ی احتراق سیلندر میشود و مشکل عدم احتراق 206 میتواند از موتور و سرسیلندر باشد.

اگر خودرو آب رادیاتور و یا روغن کم نمیکند با دستگاه کمپرس سنج میزان کمپرس موتور را چک کنید. کمپرس هر چهار سیلندر باید یکسان باشد.

اتصالی در سیم کشی موتور و ایراد در ECU

تمام پروسه ی تنظیم موتور خودرو ، ECU و یا کامپیوتر خودرو وظیفه ی زمان بندی و تنظیم میزان جرقه و ترکیب سوخت و هوا را دارد.

ارتباط ECU با تمام عملگر ها توسط سیمکشی انجام میشود.

سیمکشی موتور به علت فرسودگی دچار اتصالی میشود و این اتصالی باعث تداخل در دستور های ارسالی ECU میشود.

همچنین در بعضی موارد دیده شده ایراد هایی در سخت افزار ECU میتواند مشکل عدم احتراق ایجاد کند.

نظرات کاربران

13 دیدگاه

  1. سعید قاسمی گفت:

    با درود من یه206 تیپ پنج مدل 91 دارم هر از چند گاهی (نه به صورت مرتب) چراغ چک روشن میشه و موتور 3 کار میکنه بعداز خاموش کردن دوباره برطرف میشه دیاگ که میزنم خطای احتراق تو سیلندر شماره 3 رو میده و روی عایق یکی از شمع ها خط افتاده دوبار تا حالا شمع ووایر عوض کردم. به نظرتون مشکل از کجاس؟ چطوری میتونم از سالم بودن کویل مطمین بشم

    1. admin گفت:

      با دستگاه باید چک بشه اگر تهران هستید با این شماره تماس بگیرید 09122404599

    2. نجار گفت:

      مشکل کویل است.

    3. محراب گفت:

      من پیشنهاد میکنم اولا به نمایندگی مراجعه کنید چون شاید ای سی یو بروز رسانی بخاد و با اون حل بشه مخصوصا اگه ای سی یو بوش me17 باشه.ولی شما چون خطای سیلندر۳ را بهتون میده باید روی سیلندر ۳ شمع و وایر را چک را کنید.اگه جواب نداد روی کویل دهانه ۳ را کنترل کنید آلودگی نداشته باشه و با یه کویل تستی هم تست کنید در آخر چون کویل خیلی کم پیش میاد خراب میشه.

    4. حسین قدرتی گفت:

      باسلام اگر از شمع وایر اصلی استفاده کردید ودوباره همینطوره بهتره فشار تراکم سیلندرها رو بگیرید احتمالاسیلندر مجاور همون شمعی که خط میندازه اختلاف فشار تراکم هست که میتونه از تایم نامناسب خرابی استکانی های هیدرولیکی یا ابندی نبودن سوپاپها ویا ضعیف بودن واشر سرسیلندر باشه که باید توسط یه مکانیک ماهر مورد برسی قرار بگیره

  2. محمدرضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه 207 اتوماتیک دارم مدل 96 که مشکل داره که وقتی دنده از 3 به 4 میره دوره موتور زیر 2باشه ماشین شروع به لرزش می کنه و چراغ چک بصورت چشمکزن روشن میشه و دیگه راه نمیره یعنی خیلی بد کار می کنه اتاق حالت ارزش پیدا میکنه و خاموش می کنم روشن میکنم درست میشه…….تاحالا دوبار شمع عوض کردم و دوبارم کوئل عوض کرد وقتی عوض میکنم یکی دوهفته خوب میشه و دوباره همونطوری میشه……
    بی زحمت راهنمایی کنید……..ممنون

  3. اکبر گفت:

    با سلام خودور من ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۶ است و صبح ها چراغ چک روشن میشه و ماشین تک کار میکنه و ریپ میزنه کویل و شمع وایر و سنسور ضربه عوض کردم گفتن از روغن هست روغن ۵ ۴۰ تمام سنتیتیک ریختم واقعن خستم کرده هر کسی میتونه راهنمایی کنه بی زحمت تماس بگیره ۰۹۳۶۸۴۶۱۹۴۳ ممنون

    1. admin گفت:

      سوزن انژکتور و پمپ بنزین رو چک کنید.

    2. Mersad گفت:

      دقیقا منم مشخصاته ماشینم مثه شماس و همین مشکل و دارم ۲ ماهه ده تا مکانیکی بردم فقط هزینه گذاشته رو دستم درستم نشده

  4. اکبر گفت:

    با سلام خودور من ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۶ است و صبح ها چراغ چک روشن میشه و ماشین تک کار میکنه و خطا میده احتراق یا جرقه ناقص در سیلندر ۱و۲و۳و۴و ریپ میزنه کویل و شمع وایر و سنسور ضربه و اویل پمپ (پمپروغن) و ۴ تا سوزن انژکتور و عوض کردم گفتن از روغن هست روغن ۵ ۴۰ تمام سنتیتیک ریختم واقعن خستم کرده هر کسی میتونه راهنمایی کنه بی زحمت تماس بگیره ۰۹۳۶۸۴۶۱۹۴۳ ممنون

  5. مهدی گفت:

    با سلام.بنده ۲۰۷ ایرانیزه مدل ۹۷ دارم.فقط در حالت درجا،موتور هر چند ثانیه ۱ بار میلرزه،اگزوز هم یه پت پت میکنه.ولی در حال حرکت همه چی اوکیه.شمع وایر تعویض شد،انژکتور سرویس شد،دیاگ خطای احتراق ناقص سیلندر ۱.۲.۳.۴ رو باهم میده.جریان چیه

    1. admin گفت:

      سلام اینکه موتور تمام سیلندر ها رو خطا میده احتمالا میتونه سیمکشی یا ایراد برقی باشه

  6. محمد رضا گفت:

    باسلام خودرو منم پژو پارس tu5کلاس 15با ecuبوش me17هست مدل 96 صبح ها در روز های سرد موقع استارت تک کار می‌کنه چراغ چک روشن خاموش بعد ثابت میمونه ،خاموش روشن میکنی اکثرا درست میشه ،دیاک خطای احتراق در سیلندر رو نشون میده میگن ایراد از کوئل هست نمی‌دونم عوض کنم یا نه لطفاً راهنمایی کنید و در ضمن با تعویض کوئل نیاز به شناسایی کوئل جدید با دیاک هست یا نه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه