تنظیم موتور پراید برای معاینه فنی

تنظیم موتور پراید | کاهش آلایندگی پراید برای معاینه فنی | کاهش co و hc پراید

تنظیم موتور پراید چیست؟ فواید تنظیم موتور پراید

اگر بخواهیم درباره ی تنظیم موتور پراید صحبت کنیم باید به چند نکته ی مهم توجه کنیم. فواید تنظیم موتور پراید ارزش بیشتری نسبت به هزینه ی تنظیم موتور پراید یورو 4 و معمولی دارد.

قبل از شروع به توضیح باید اول با سیستم خودروی پراید خود آشنا باشیم.

خودروی پراید را میتوان به شش دسته ی کلی تقسیم کرد.

برای تنظیم موتور نیاز به دستگاه دیاگ و تست پنج گاز است.

تنظیم موتور پنج گاز چیست و تست پنج گاز چیست؟ کلیک کن

تنظیم موتور پراید برای معاینه فنی باید با چهار گاز انجام شود.

تست پنج گاز و یا چهار گاز دقیق ترین روش تنظیم موتور است.

در تست چهار گاز عیب هایی که با دستگاه دیاگ مشخص نمیشود پیدا میشوند.

چند نوع پراید داریم؟

  1. پراید کاربراتور تولید تا سال 1381
  2. پراید نیمه انژکتور تولید بین سالهای 1381 تا 1382
  3. پراید انژکتور ساژم تولید از سال 1383 تا 1386
  4. پراید انژکتور زیمنس تولید از سال 1387 تا 1392
  5. پراید hp تولید سال 1392
  6. پراید یورو چهار تولید از سال 1392 تا به امروز

پراید کاربراتوری

پراید کاربراتوری که از سال 1373 تا سال 1381 تولید شد.

شرکت سایپا در سال 1380 و 1381 دارای تغییراتی در سیستم کنترل آلایندگی است که به آن clc میگفتند. تون آپ‌ پراید clc با دستگاه بود.

راننده ها همان موقع خرید خودرو در همان سال ها آنرا باز میکردند چرا که تنظیم آن سیستم در آن زمان بدون دستگاه امکان پذیر نبود.

پس کل این سیستم را میتوان در همان دسته ی کاربراتوری در نظر گرفت.

برای تنظیم موتور پراید کاربراتوری آوانس و ریتارد جرقه، تنظیم پیچ هوا و پیچ تنظیم ترکیب بنزین به هوا و فیلر سوپاپ ها باید تنظیم باشد.

بهتر است قبل از تنظیم کردن کاربراتور با اسپری مخصوص شستشو شود.

روغن مناسب برای انواع پراید ۱۳۲ ۱۱۱ ۱۳۱ یورو ۴ کاربراتور

تنظیم موتور پراید نیمه انژکتور

پراید نیمه انژکتور در سال ۱۳۸۲ توسط سایپا تولید شد.

سیستم سوخت رسانی و هوای پراید نیمه انژکتور توسط ECU تنظیم میشود فقط به شرطی که سوزن های انژکتور و دریچه گاز سالم و تمیز باشد.

در تنظیم کردن سیستم نیمه انژکتور باید هم مهارت تنظیم کاربراتور را داشت و هم مهارت تنظیم موتور انژکتور را داشت و هم دستگاه دیاگ داشت.

ECU این نوع پراید از تولید شرکت زیمنس میباشد.

سوکت دیاگ پراید نیمه انژکتور داخل کاپوت خودرو و بغل کوئل است که سوکت مخصوص خود را دارد و با خودروی ریو یکی است.

برای تنظیم موتور باید آوانس و ریتارد جرقه را درست تنظیم کنید، فیلر سوپاپ ها را انجام دهید.

تنظیم موتور چیست | دستگاه تنظیم موتور پنج گاز | معرفی تنظیم موتور خوب در تهران کلیک کنید.

پراید انژکتوری ساژم

پراید انژکتوری با سیستم ساژم، که از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۶ تولید شده است.

سیستم تون آپ پراید انژکتوری بسیار متفاوت با پراید کاربراتوری است.

تنظیم سوخت، جرقه، هوا و کنترل آلایندگی کاملا کامپیوتری بوده و نیازی به تنظیم دستی نیست.

اما باید خودرو سرویس بشود.

شمع خودرو هر 20000 کیلومتر باید تعویض شود.

سوزن های انژکتور هم هر 20000 کیلومتر باید باز شود و روی دستگاه شستشو و سرویس شود.

این سیستم نیاز به فیلر شمع ندارد اما از فیلر بودن سوپاپ ها هم باید اطمینان داشت.

دریچه هوا مپ سنسور و سایر قطعات انژکتور سرویس شود و از سلامت سنسور اکسیژن باید مطمئین بود.

هزینه ی تنظیم موتور پراید ساژم اگر به موقع باشد بسیار جزئی است.

 پراید انژکتوری زیمنس

تنظیم موتور پراید انژکتوری زیمنس هم مثل سیستم ساژم است با این تفاوت که این سیستم سنسور اکسیژن حساس تری دارد.

در سیستم پراید زیمنس مشکل مربوط به دریچه گاز حل شده و خودرو کمتر در اول حرکت کپ میکند.

شتاب پراید زیمنس از پراید ساژم بیشتر است.

در پراید زیمنس از سوزن انژکتورهای سه سوراخ به جای سوزن انژکتور تک سوراخ استفاده شده است.

سوزن انژکتور های تک سوراخ امکان خرابی و گرفتگی بیشتری دارد.

سیستم جرقه کمی پیش رفته تر شده و کوئل جدید جایگزین شده است.

شمع موتور هر 20000 کیلومتر باید تعویض شود.

هر 20000 کیلومتر باید سوزن انژکتر شستشو شود.

افزایش شتاب خودرو ، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خودرو از فواید تنظیم موتور پراید است.

از مهمترین قسمت های تنظیم موتور هم شستشوی سوزن های انژکتور با دستگاه است.

شستشوی انژکتور | مرکز شستشوی انژکتور و آلتراسونیک کلیک کن

تنظیم موتور پراید hp

تنظیم موتور پراید hp هم مانند سایر پراید های انژکتوری است.

در پراید hp باید توجه داشته باشید دو مدل ECU به کار برده شده است.

ECU زیمنس و ECU بوش

اگر پراید بوش باشد در تنظیم موتور از سیستم کامپیوتری بوش استفاده کرد.

در سیستم بوش باید بعد از تعویض قطعات سنسوری کامپیوتر خودرو لا دستگاه ریست شود.

تعویض شمع پراید hp هر 20000 کیلومتر

سرویس سوزن انژکتور پراید hp هر 20000 کیلومتر

تنظیم موتور پراید یورو 4

تنظیم موتور پراید یورو چهار هم مثل سایر پراید های انژکتوری است با دو تفاوت

اولین تفاوت این که پراید یورو چهار فیلر ندارد و اتوماتیک سوپاپ ها تنظیم میشوند. که این یک مرحله کار شما را اسان تر میکند.

اما دومین تفاوت این که پراید یورو چهار دو سنسور اکسیژن دارد که از سلامت هر دو سنسور و کاتالیزور باید اطمینان پیدا کرد.

هزینه ی تنظیم موتور پراید یورو چهار با به موقع تنظیم نکردن بیشتر میشود.

دلیل افزایش هزینه هم بخاطر آسیب دیدن سنسور اکسیژن و کاتالیزور است.

پراید یورو چهار به علت داشتن دو سنسور اکسیژن و کاتالیزور بسیار حساس تر از سایر پراید ها است.

شمع موتور هر 20000 کیلومتر تعویض شود. شمع پراید یورو ۴ با سایر خودروها متفاوت است.

سوزن انژکتور ها هم هر 20000 کیلومتر باید با دستگاه شستشو شوند.

سرویس سوزن های انژکتور اصولی با مواد مخصوص و دستگاه اتوماتیک

دیاگ کاران تنظیم موتور خوب در تهران

مجهز به دستگاه تست پنج گاز و چهار گاز فشار بنزین و کمپرس سنج

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه