فن پژو 405 پارس و سمند | علت از کار افتادن دور کند و دور تند

علت کار نکردن دور کند فن پژو 405

علت کار نکردن دور کند فن پژو 405


فن پژو 405

در خودرو های 405 ، پژو پارس و سمند با موتور XU7 دارای سیتم خنک کننده ی مشابه فن پژو 405 هستند.

فن پژو 405 دارای دو عدد فن خنک کننده است.

فن خنک کننده ی موتور دارای دو دور است.

یک دور سرعت آرام کار میکند که آن را دور کند میگویند.

یک دور فن خنک کننده با سرعت زیاد است که آن را دور تند مینامند

سیستم خنک کننده ی آب رادیاتور پژو XU7 شامل چه قطعاتی است؟

موتور فن

سیستم خنک کننده ی  موتور پژو 405 سمند و پرشیا دو عدد فن موتور دار مجزا، در دو سرعت کند و تند است.

هر دو فن با دستور ECU کار میکنند.

در اصل تشخیص کارکرد فن به عهده ی ecu میباشد.

Engine Control unit یا همان ای سی یو ECU وظیفه ی مدیریت قطعات موتور و قطعات وابسته به کارکرد موتور را دارد.

فن های خنک کننده در دمای ۹۵ درجه شروع به کار در حالت دور کند کار میکند تا دمای آب به ۸۸ درجه سانتی گراد برسد.

اگر یکی از فن های خنک کننده موتور به هر دلیلی کار نکند، فن دیگر در سرعت دور تند در دمای ۹۵ درجه کار میکند.

فن های خنک کننده در حالت کولر روشن یکسره در دور کند کار میکنند.

فن های خنک کننده اگر در حالت کولر دما به ۹۵ درجه سانتی گراد برسد، فن ها در دور تند کار میکند.

فشنگی آب

موتور xu7 در بعضی مدل ها دو فشنگی آب دارد و در بعضی مدل ها ۳ فشنگی آب وجود دارد.

فشنگی آب وظیفه دارد دمای آب رادیاتور را لحظه به لحظه بسنجد و مقدار دما را به ECU و آمپر آب در پشت آمپر اطلاع دهد.

فشنگی آب اگر دمای آب را درست تشخیص ندهد امکان دارد فن به موقع کار نکند و یا حتی دمای ساسات موتور بهم بخورد.

سلامت فشنگی آب باید توسط دستگاه دیاگ بررسی شود.

استفاده از فشنگی های متفرقه باعث تشخیص دما غلط در ecu میشود.

رله فن پژو 405

رله فن قطعه ای است که وظیفه دارد با دستور ECU برق موتور فن را قطع و وصل کند. هر موتور فن رله ی جداگانه دارد.

برای کار کردن فن در دور کند و دور تند هم رله وجود دارد. مهمترین دلیل کار نکردن فن ها، رله فن ها هستند.

کیفیت پایین قطعه یکی از دلایل خرابی زود هنگام رله فن است.

معمولا سوکت رله فن همیشه در خطر داغ شدن بیش از حد و آب شدن پایه ها است.

یونیت فن

یونیت فن در موتور های xu7 مدل های پایینتر از ۱۳۸۳ نصب شده است.

این قطعه در پشت چراغ جلوی سمت راننده قرار دارد. یونیت فن وظیفه ی کنترل عملکرد فن ها را دارد.

در خودروهای دارای یونیت فن، بجای ecu یونیت فن وظیفه ی تشخیص زمان کارکرد فن و مدیریت عملکرد فن را دارد.

با خرابی یونیت فن احتمال بهم ریختگی در سیستم کارکرد فن وجود دارد.

در کارکرد فن پژو 405 در مدل های دارای یونیت فن حتما باید یونیت فن تست شود.

چه موقع فن پژو 405 دور کند کار میکند؟

دور کند فن از دمای ۹۵ درجه کار میکند تا وقتی دمای آب به ۸۰ درجه سانتی گراد برسد.

دستور کار کردن فن هم بوسیله ی ECU داده میشود.

در این حالت فشنگی دمای آب مقدار دما را سنجیده و ECU نسبت به دما دستور کار کردن فن را به رله های فن ارسال میکند و فن کار میکند.

اگر کولر خودرو را روشن کنید برنامه ی کاری فن تغییر میکند.

در این حالت دمای آب هر چند درجه باشد هر دو فن در سرعت کند یکسره میشوند.

وقتی دما به ۹۵ درجه برسد هر دو فن با سرعت تند کار میکنند تا دما به ۸۰ درجه برسد.

در دمای ۸۰ درجه دوباره فن با دور کند شروع به کار میکند.

دلیل یکسره شدن فن در حالت کولر، جلوگیری از بالا رفتن فشار گاز کولر است.

اگر فن دور کند کار نکند چه اتفاقی می افتد؟

اگر فن دور کند خودرو کار نکند به دستور ECU هر دو فن به حالت دور تند کار میکنند.

حتی اگر یک فن هم کار نکند فن دیگر بصورت دور تند کار میکند.

این حالت بصورت اورژانسی انجام میشود تا خودرو آب رادیاتور موتور جوش نیاید.

کار کردن فن دور تند بصورت یکسره باعث کاهش عمر موتور فن خنک کننده میشود.

چرا فن دور کند از کار می افتد؟

خراب شدن هرکدام از این قطعات باعث از کار افتادن فن دور کند میشود.

  • سوختن فیوز در جعبه فیوز کالسکه ای
  • خراب شدن رله فن و یا سوکت رله فن
  • خرابی فشنگی آب و درست تشخیص ندادن دمای آب
  • درست عمل نکردن یونیت فن در خودروهای مدل پایین
  • خراب شدن ترموستات
  • هوا گرفتن سیستم رادیاتور آب

اگر فن پژو 405 درست بود و باز آمپر آب بالا رفت چه کاری باید انجام داد؟

اگر از صحت عملکرد ترموستات و واتر پمپ مطمئین هستید و فن پژو 405 درست عمل میکند باید رادیاتور را شستشو دهید.

شستشوی رادیاتور با دستگاه و روی خودرو انجام میشود.

در این روش تمامی کانالهای رادیاتور شستشو میشود که تاثیر زیادی در عملکرد رادیاتور دارد و عمر موتور فن پژو 405 را بیشتر میکند.

شستشوی رادیاتور باید با هر بار باز شدن سرسیلندر انجام شود.

به این دلیل که آب و روغن باهم مخلوط میشوند و باعث رسوب گرفتن پره های رادیاتور میشوند.

در این شستشو رادیاتور بخاری هم سرویس میشود.

سوالی داری؟ کلیک کن از ما بپرس ما دنبال جواب سوال شما میگردیم

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!