علائم خرابی آفتامات دینام و سرویس دینام

علائم خرابی آفتامات دینام

علائم خرابی آفتامات دینام


علائم خرابی آفتامات دینام

علائم خرابی آفتامات دینام یکی از مشکلاتی است که برای حتی خود تعمیرکاران کمی دشوار است.

برای فهمیدن بهتر علائم خرابی آفتامات دینام باید با کارکرد دینام آشنا شویم.

آشنایی با دینام یا همان آلترناتور

در طول 40 سال اخیر و با پیشرفت تکنولوژی ساخت خودروها ،  سیستم شارژ کننده ی دینام تغییر آنچنانی نکرده است.

دینام از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است.

آفتامات دینام

سیم پیچ دینام

روتور یا همان آرمیچر

دیود

آفتامات دینام که تنظیم کننده ی ولتاژ است و معمولاً در داخل دینام نصب می شود.

وظیفه ی اصلی دینام ، حفظ شارژ در باتری خودرو و تأمین منبع اصلی انرژی الکتریکی هنگام روشن شدن موتور است.

اگر در کارکرد دینام مشکلی ایجاد شود، تولید برق متوقف میشود و به زودی شارژ باتری تمام می شود.

اگر باتری ضعیف شود و دینام شارژ نکند ، ممکن است موتور جریان الکتریکی کافی برای روشن کردن شمع ها نداشته باشد ، و حتی باعث تداخل در کار ECU خودروهای انژکتوری شود.

دینام ژنراتوری است که جریان متناوب (AC) ، مشابه جریان الکتریکی در خانه شما تولید می کند.

این جریان بلافاصله در داخل دینام به کمک آفتامات به جریان مستقیم (DC) تبدیل می شود.

میتوان گفت تمامی خودروهای سواری انژکتور و کاربراتور با ولتاژ 12 ولت DC کار میکنند.

علائم خرابی آفتامات دینام در زمان خرابی آفتامات

آفتامات دینام و یا VOLTAGE REGULATOR  ولتاژ شارژ تولید شده توسط دینام را تنظیم می کند و آن را بین 13.5 تا 14.5 ولت نگه می دارد تا از اجزای الکتریکی در سراسر خودرو محافظت کند.

از علائم خرابی آفتامات دینام ، ثبات نداشتن ولتاژ خروجی است.

در خودرو ها معمولا سیستمی وجود دارد که اگر مشکلی در سیستم شارژ وجود ندارد ، به راننده هشدار می دهد.

این هشدار می تواند یک ولت متر نصب شده روی داشبورد ، یک آمپرمتر یا به طور معمول یک لامپ هشدار دهنده باشد.

این هشدار در خودروهای امروزی معمولا به شکل یک باتری کوچک است.

اگر این لامپ هشدار دهنده هنگام روشن شدن موتور روشن شود ، به این معنی است که مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد.

دنبال علائم خرابی آفتامات دینام هستید؟

با سرویس دینام در تعمیرگاه دیاگ کاران دینام خودروی خود را سرویس کنید.

علی مرادزاده 09124251950

دلیل روشن شدن چراغ باتری

شایعترین علت آن پاره شدن تسمه دینام است.

دینام توسط تسمه ای مخصوص در تمامی لحظات روشن بودن خودرو در حال گردش است.

نیروی گردش دینام از چرخش موتور تأمین می شود.

این تسمه دور یک فولی متصل به جلو میل لنگ موتور نصب میشود.

معمولاً تسمه دینام وظیفه به گردش درآوردن قطعات دیگری مثل از واتر پمپ ، پمپ هیدرولیک و کمپرسور کولر را بر عهده دارد.

اگر دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید ، متوجه میشوید که تسمه ی دینام بصورت سرویسی و قبل از اینکه کامل خراب شود در خودرو باید تعویض گردد.

دینام از اصل الکترومغناطیس برای تولید جریان استفاده می کند.

ساختار دینام و تولید ولتاژ کاملا ساده است.

اگر یک آهنربا قوی بگیرید و آن را از طریق یک سیم عبور دهید ، آن سیم ولتاژ کمی ایجاد می کند. همان سیم را بردارید و چندین بار آن را حلقه کنید ، از این که اگر آهنربا یکسان را از بسته حلقه ها عبور دهید ، ولتاژ قابل توجه تری در آن سیم ایجاد می کنید.

دو قطعه اصلی برای تولید ولتاژ وجود دارد که دینام را تشکیل می دهد.

  • رتور
  • استاتور

روتور قسمت متحرک دینام است که توسط فولی مستقیماً به تسمه دینام متصل می شود.

فولی قطعه ای دایره شکل است که تسمه روی آن قرار میگیرد.

تسمه دینام با روشن شدن خودرو فولی دینام را می چرخاند.

با چرخیدن فولی هم در داخل دینام روتور را می چرخاند.

استاتور قسمت ثابت دینام است که بر روی بدنه دینام نصب شده و ثابت می ماند و روتور درون استاتور میچرخد.

در مرکز استاتور فقط فضای کافی برای قرار گرفتن روتور و چرخش بدون ایجاد تماس وجود دارد.

استاتور شامل 3 مجموعه سیم است که هر کدام حلقه های زیادی دارند و به طور مساوی توزیع می شوند.

وقتی روتور را درون استاتور می چرخانیم ، باعث میشود درون روتور میدان مغناطیسی تولید شود.

از همین میدان مغناطیسی ولتاژ AC تولید میشود ولی این ولتاژ باید به 14 ولت dc تبدیل شود.

برق خودرو

آفتاماتآفتامات دینامآفتامات دینام پرایدآفتامات دینام سمندپرایدپژوتعمیر دینام پرایدسرویس دینامسرویس دینام خودروسمندعلائم خرابی آفتامات دینام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *