سنسور کیلومتر و یا همان سنسور سرعت
کار نکردن آمپر سرعت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد اما معمولا تعمیرکاران اولین کاری که انجام میدهند تعویض سنسور کیلومتر و یا سنسور سرعت است.
تشخیص کار نکردن سرعت سنج خودرو چندان هم کار سختی نیست و فقط به دقت نیاز دارد.
همیشه تر از جریمه شدن بعلت سرعت غیر مجاز دانستن سرعت حرکت خودرو همیشه جز مهمترین پارامترها برای راننده خودرو بوده است.
اما خودروهای امروزی با خودروهای قدیمی تفاوت دارند.
خودروهای جدید امکان دارد در زمان کار نکردن سرعت سنج حتی ریپ هم بزند.
آمپر سرعت معمولا در صفحه ی پشت فرمان که به آن تاکومتر میگویند قرار دارد.
تاکومتر در ایران بیشتر به پشت آمپر معروف است.
تاریخچه ی کیلومتر سنج
اولین دورسنج برای اندازه گیری سرعت به وسیله ی مهندس Dietrich Uhlhorn آلمانی در سال 1817 اختراع شد.
اولین استفاده از این سرعت سنج در سال 1840 برای سنجیدن سرعت و دور چرخش چرخ های لوکوموتیو استفاده شد.
این دور سنج ها بعدها برای سنجش دور موتور ماشین ها به کار گرفته شدند که امروزه جای خود را به مدل های دیجیتالی دادند.
دور سنج های آنالوگ بر اساس عملکرد چرخش یک شفت یا محور عمودی متصل به فنر سپس صفحه درجه بندی شده کار می کنند.
سیستم های کنترل سرعت خودرو معمولا بر اساس تکنولوژی ساخت به دودسته ی کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم میشوند.
تفاوت کیلومتر های دیجیتال با آنالوگ
کیلومترهای آنالوگ سیستم اولیه ی سنجش سرعت خودرو بودند.
کیلومترهای آنالوگ کاملا مکانیکی بودند و دقت کافی را هم نداشتند.
کیلومتر های آنالوگ دارای سیم فنری بودند که به گیربکس وصل میشد و با چرخش چرخ دنده گیربکس سیم میچرخید.
بنابراین با چرخش سیم کیلومتر سرعت هم کار میکرد.
این سیستم به علت اصطحلاک بالا و دقت کم جای خود را به سیستم دیجیتال داد.
در هر دو سیستم آنالوگ و دیجیتال تغییر ظاهری آنچنانی دیده نمیشود.
حتی با نگاه کردن به کیلومتر هم نمیتوان تشخیص داد که سیستم دیجیتال و یا آنالوگ است.
در ایران خودروهای انژکتوری تقریبا همه ی خودروهای انژکتوری دارای سیستم کنترل سرعت دیجیتال هستند.
سرعت سنج دیجیتال خودروهای انژکتوری
در سرعت سنج خودروهای انژکتوری که معمولا دیجیتال هستند سیستم سنجش سرعت خودرو تغییر کرد.
قطعه ای بنام سنسور کیلومتر بر روی گیربکس بسته میشود.
سنسور کیلومتر به واسطه ی پینیون داخل گیربکس همراه چرخ دنده ی داخلی گیربکس را میسنجد و با هر چرخش کامل یک پالس به ECU و صفحه ی نمایشگر سرعت ارسال میکند.
کنترل یونیت موتور و یا ECU که کنترل کننده و تنظیم کننده ی کارکرد موتور است اطلاعات سرعت را به سه دلیل دریافت میکند.
- ذخیره ی مسافت طی شده به کمک سرعت سنج در حافظه ی ECU برای فهمیدن کارکرد واقعی خودرو
- اطلاع از وضعیتی که خودرو در آن قرار دارد.
- تست صحت عملکرد کیلومتر شمار
همانطور که گفتین آمپر سرعت در خودروهای جدید، دیگر مثل قدیم نیست و فاقد سیم کیلومتر است.
در خودروهای جدید برای افزایش دقت به جای سیم کیلومتر از سنسور کیلومتر استفاده میشود.
ولی در برخی از خودروها با تکنولوژی جدیدتر، خودرو اطلاعات سرعت را از سنسور abs چهار چرخ خودرو میگیرد.
سنسور کیلومتر چیست؟
سنسور کیلومتر به انگلیسی wheel speed sensor و یا vehicle speed sensor که به اختصار به آن vss نیز میگویند.
روی گیربکس خودرو نصب میشود و به وسیله ی یک سوکت 3 پایه اطلاعات سرعت را به ecu و پشت آمپر میفرستد. این سنسور انرژی مکانیکی حاصل از چرخش چرخ دنده را به پالس های الکترونیکی تبدیل میکند.
عیب یابی کار نکردن کیلومتر
نشان ندادن سرعت خودرو توسط عقربه کیلومتر میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.
با پیچیده شدن سیستم های برقی خودرو، تشخیص عیب در سیستم کمی نیاز به مهارت بیشتری است.
اگر با مشکل کار نکردن کیلومتر مواجه شدید اول از همه با دقت سیستم خودرو را بررسی میکنیم.
اولین موردی که باید به آن توجه کرد ، مجهز بودن سیستم خودرو به سیستم ABS است.
خودروهایی که مجهز به سیستم ABS باشند معمولا سنسور کیلومتر ندارند.
اگر خودرو abs داشته باشد و سنسور کیلومتر نداشته باشد سیستم پیچیده تر است.
در خودروهای فاقد سنسور سرعت ، در صورت کار نکردن آمپر سرعت باید سیستم abs را عیب یابی کنیم.
اما خودرویی که سنسور کیلومتر داشته باشد عیب یابی ساده تر است و برای داشتن نتیجه ی بهتر باید به ترتیب زیر عمل کنیم.
سنسور کیلومتر کجاست؟
سنسور کیلومتر تمامی خودرو ها روی گیربکس خودرو نصب میشود.
سنسور کیلومتر پراید به راحتی در زیر لوله های بخاری روی گیربکس نصب شده است.
برای تعویض سنسور کیلومتر پراید نیاز به باز کردن قطعه ای نیست.
برای باز کردن سنسور کیلومتر 405 ، سمند ، پژو پارس و پرشیا باید هواکش پشت درب سوپاپ و باتری باز شود.
محل قرار گیری سنسور کیلومتر سمند ، 405 و پرشیا بسیار داغ است و باید با احتیاط کامل کار کرد.
برای عیب یابی خودروی دارای سنسور کیلومتر ، بعد از پیدا کردن سنسور کیلومتر باید به اتصالات سنسور دقت کنیم.
برای عیب یابی ابتدا سوکت سنسور سرعت را از خود سنسور جدا کرده و سوکت را تمیز میکنیم.
امکان دارد به علت ریزش روغن درون سوکت ، اتصال سنسور سرعت به سوکت مختل شده باشد.
اگر اتصالات را تمیز کردید، خطاهای کامپیوتر خودرو را به کمک دستگاه دیاگ پاک کنید.
با خودرو رانندگی کنید اگر مشکل برطرف نشد به مرحله ی بعد میرویم.
در مرحله ی بعد باید سیگنال های سنسور و اتصال کامل آن به ECU و عقربه ی پشت آمپر چک شود.
این تست به دو روش انجام میشود.
- تست سنتی با نصب یک سنسور تستی
- تست با تستر برق و سیگنال
هر دو روش برای تست سیمکشی سنسور سرعت کامل هستند.
سنسور سرعتی تستی را به سوکت دسته سیم موتور وصل کرده ، خودرو روشن کرده و چرخ دنده ی سنسور را میچرخانیم.
با چرخاندن چرخدنده ی سنسور سرعت ، باید عقربه ی کیلومتر شمار پشت آمپر و سرعت سنج در داخل پارامترهای دستگاه دیاگ عددی را نشان دهند.
اگر هیچ مقداری را در پشت آمپر و ECU مشاهده نکردید اشکال میتواند از سیمکشی مربوط به سنسور کیلومتر باشد.
معمولا سیمکشی سنسور سرعت در قسمت سوکت آسیب میبیند که بصورت جزئی قابل حل است.
اگر با سنسور سرعت تستی کیلومتر کار کرد چه کاری انجام دهیم؟
ابتدا پینیون یا همان چرخ دنده ی متصل به سنسور را تعویض میکنیم ، سنسور را میبندیم ، خطاهای داخل ECU را با دستگاه دیاگ پاک میکنیم.
اگر همچنان عقربه ی کیلومتر حرکتی نکرد ، سنسور کیلومتر را تعویض میکنیم.
سنسور کیلومتر یک قطعه ی الکترونیکی است و احتمال خرابی آن غیر معمول نیست.
اگر بعد از تعویض پینیون سنسور کیلومتر ، تعویض سنسور کیلومتر و تست سیمکشی باز هم خودرو در حال حرکت سرعتی نشان نداد سراغ پینیون داخل گیربکس بروید.
پینیون داخل گیربکس اتصال دهنده ی قسمت مکانیکی سنسور کیلومتر به قطعات در حال چرخش گیربکس است.
پینیون داخل گیربکس سنسور سرعت ، با چرخیدن اطلاعات هر بار چرخش کامل را به یک پالس تبدیل میکند و به ecu و کیلومتر شمار ارسال میکند.
این چرخدنده ها به مرور زمان در اثر ساییدگی خوب به هم متصل نمیشوند.
به اصطلاح فنی کاران ، چرخدنده ها کچل میکنند.
ریپ زدن خودرو و کار نکردن کیلومتر شمار سرعت
در خودروهای قدیمی که سیستم آنالوگ داشتند افراد سودجو برای جلوگیری از ذخیره ی مسافت طی شده ، صفحه ی نمایشگر کیلومتر را قطع میکردند.
در سیستم های جدید با دیجیتال شدن کیلومتر شمار ها و به وجود آمدن ECU موتور ، این اطلاعات در کامپیوتر خودرو ذخیره میماند.
افراد سودجو برای جلوگیری از ذخیره ی کیلومتر ، سنسور سرعت را قطع میکردند.
در ECU های خودروهای جدید اگر ارتباط سنسور کیلومتر با ECU قطع باشد و یا سنسور سرعت عدد درستی را نشان ندهد خودرو به مشکلاتی برمیخورد.
بالا نرفتن دور موتور از 3000RPM ، کاتاف زود هنگام ، لرزش موتور و ریپ زدن موتور از مشکلات کار کردن در هنگام کار نکردن کیلومتر شمار است.قبل از تنظیم موتور خودرو حتما به کارنکردن آمپر سرعت توجه کنید.
ارسال نشدن اطلاعات سرعت مشکلات مختلفی در خودرو ایجاد میکند.
کار نکردن آمپر سرعت فقط در نمایشگر پشت آمپر
اگر مقدار سرعت خودرو در داخل دستگاه دیاگ در پارامترها نشان داده میشود ، ولی در داخل کیلومتر شمار راننده نشان داده نمیشود و یا غلط باشد میتواند یکی از مشکلات زیر باشد.
کار نکردن آمپر سرعت میتواند به علت قطع بودن اتصالات مجموعه نمایشگر پشت آمپر با ECU باشد.
در این حالت باید پالس های دریافتی به پشت آمپر چک شود.
اگر داخل پشت آمپر خودرو پالس دریافت بشود ولی عقربه کار نکند ، ایراد کار نکردن آمپر سرعت میتواند از موتور نمایشگر سرعت در پشت آمپر باشد.
سلام
من ی ۲۰۶ تیپ۳ دارم ک موتورش همون تیپ۲
امروز بردم سنسور کیلومترشو عوض کردم قبل تعویض مکانیک ی دیاگ زد ک کولر و کیلومتر عق بش از کار افتاد بردم یجا دیگه ک سنسورو درست کرد و کولرم درست کرد ولی عقربه کیلومتر راه نیفتاد درصورتیکه توی دسگاه دیاگ کیلومترو نشون میده ولی عقربه تکون نمیخوره چیکارش کنم؟
لطفا به جیمیلم جوابو بفرستین ممنونم
ای بی اس رو چک کنید
اقا عقربه سرعتم افتاده چکار کنم هرکاری میکنم راه نمیوفته……
باید خودرو دستگاه بخوره سلامتی شنسور سنجیده بشه اگر سنسور درست باشه مشکل از سیمکشی یا گیربکس میتونه باشه
سلام وقت بخیر
امپر سرعت ماشین بیشتر از ۶۵ نشون نمیده با اینکه تو gps سرعت بالای صد هست
سنسور سرعت رو هم عوض کردم چند بار هم دیاگ زدم
مدل ماشین هم تیبا هست
لطفاً راهنمایی کنید
سلام از یک تعمیرکار خواهش کنید که دیاگ رو وصل کنه و با خودروی شما حرکت کنه اگر در دیاگ سرعت رو درست زد پشت امپر ایراد داره اگر در دیاگ هم غلط نشان داد قطعات داخل گیربکس، چرخدنده سنسور، سیمکشی سنسور میتونه خراب باشه و البته این مشکل از ای بی اس ماشینتونم میتونه باشه.
سلام
من یه پژو۴۰۵ glxدارم که کیلومترش قطع شده و هم زمان دور وتور هم در هرحالتی از ۳۰۰۰ بالاتر نمیره….
اولاش کیلومتر بعضی وقت ها شلاق نیزد
بعضی وقتام موتو خاموش با چرخاندن سوییچ شلاق میزد
الانم گاهی وقتا درست میشه و موتور هم باشتاب عالی کار میکنه
خودم احتمال نقص در سیم کشی میدم…
دستگاه هم مشکلی رو نشون نداده
لطفا بفرمایید سیم کشی رو چطور چک کنم؟؟؟
لطفا جواب رو حتما بهم ایمیل بزنید
بسیار سپاس گزارم
سلام سنسور رو با دستتون بچرخونید اگر کار کرد یعنی سیمکشی سالمه و مشکل از دنده داخل گیربکسه
سلام وقت بخیر ماشین من تقریبا دو روزه ک سرعت سنجش از کار افتاده و ب دور موتور 3000 ک میرسه ریپ میزنه . سنسور سرعت و سوکت و چرخ دنده رو هم عوض کردم باز هم درست نشده مشکل دیگه ای هم به ذهنتون میرسه ایا ؟
سیم کشی سوکت سنسور و چرخ دنده داخل گیربکس
سلام ممنون از راهنمایی های که کردین وگذاشتین تو وب سایت تشکرات ????
سلام ، من پراید 90 دارم توی دو سال که دست منه چندین بار سنسور کیلومتر عوض کردم و خیلی زود خراب میشن و اغلب مواقع کیلومتر ندارم ، اگه عیب از دنده سرعت خود گیربکس باشه چقدر هزینه داره ؟ آیا تعمیرش نیاز به وقت و هزینه زیادی داره ؟ ممنون میشم پاسخ رو برام جیمیل کنید
معمولا بین ۷۰ تا ۱۰۰ تومن هزینه داره و تقریبا یکساعت زمان میبره
سلام کیلومتر سرعت سمند ef7 دو گانه هست از کار افتاده و گاهی ریپ میزنه و گاز ماشین کُپ میکنه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم
سلام
تمامی خودروهای انژکتور با از کار افتادن عقربه ی کیلومتر بد کار میکنند.
به ترتیب قطعات چک شود.
اگر خودرو سنسنور کیلومتر داره
سوکت سنسور کیلومتر ، خود سنسور کیلومتر ، چرخدنده سنسور ، چرخدنده ی داخل گیربکس
اگر سنسور کیلومتر نداره ای بی اس چک بشه
موفق باشید
سلام خسته نباشید علت از کار افتادن کیلومتر و بخاری از چی میتونه باشه
سلام من ی پراید ۸۸ دارم چند وقتی که سوکت سنسور کیلومتر هر ۳روز ی بار سولاده میزنه خراب میشه دلیلش چیه ؟با تشکر
سلام اساتید گرامی..لطفا راهنمایی کنید
وانت مدل ۸۸تازه تعمیر اساسی کردم.
چند مشکل داره.
اولی.اینکه درجا ریپ میزنه.و خیلی بد و نامنظم مثل ماشینی که یکی از وایرهارا کشیدی کارمیکنه
دومی اینکه سرعت بیشتر ۸۰نمیره و میخواد منفجر بشه
سوم اینکه صدای شق شق موقعی که میخوام سرعت بگیرم ازداخل موتور یا سرسیلندر میاد
دیاگ زدم مشگل نداشت
درضمن عقربه کیلومترم بعضی وقتا بالا میاره بعضی وقتا نمیاره.
ممنون میشم راهمایی کنید که دبگه خسته شدم
باسلام.کیلومترسمند ای اف کار نمیکند سنسور کیلومتر را عوض کردم بازهم نشد ایرادش چیست .باتشکر
سلام خطا رو پاک کنید
سوکت سنسور را چک کنید
پینیون داخل گیربکس را چک کنید
سلام راه حلی هست که بتونیم برای مدت کیلومتر شمار از کار بندازیم.ماشین 405 GLX .مثلا فیوزی در بیاریم
کیلومتر ماشیینو از جا دربیار
سلام ماشین پراید زیمنس پشت امپر همه ثابت مونده پشت امپر چراغش روش میشه ولی هرچهارتا ثابت هستن فیوزش هم سالمه
سللام
سمند LX ۸۸. دارم از امروز متوجه شدم که کیلومترم اولش ۸۰ رو نشون میداد درحالی که احساس کردم سرعتم بیشتره تا اینکه با گاز دادن و زدن بوق تخطی سرعت به صدا در اومد و سرعت ۱۰۰ رو نشون داد این یعنی سرعت قانونا باید از ۱۲۰ رد شده باشه ولی کلیمتر ۱۰۰ رو نشون میداد در ضمن در پیچ ها به سمت راننده که فرمون رو چرخوندم یه لحظه احساس کردم فرمون خالی کرده یا گیج میزنه که سریع سرعتم رو کم کردم و به سمت خلاف جهت فرمون رو چرخوندم بعد اینکه واستادم فرمون رو در حال ایستاده به دو سمت چرخوندم ظاهرا چیزی نبود لطفا راهنمایی کنید آیا خطری هم داره؟ ممنون
سلام ایا خودروی شما مجهز به ترمز abs هست یا خیر؟
استاد سلام، وقتتون بخیر
بنده 206 تیپ2 قدیم دارم، یه بار گیربکس تعویض شد واسش، از اون زمان سرعت سنجش 5 درصد کمتر از مقدار واقعی نشون میده، اویه چند روری هم هست که بشدت نوسان داره عقربه سرعت سنج، یه چند نفر گفتن از سنسور سرعتشه، بنظرتون سنسورو تعویض کنم این مشکلات حل میشه؟
یا از bm و پشت امپر میشه این مشکل
شرح مختصرشم به این صورته که موقع شروع حرکت نوسان نداره و بعد یه ربع 20 دیقه رانندگی شروع میشه نوسان و هی شدیدتر میشه گاها رو یه سرعت هم وایمیسته چند ثانیه و بعد شلاقی بالا پایین میشه
تو دیاگ هم خطایی نمیندازه
باسلام..بنده خودروم سمند مدل ۸۸ هستش کیلومتر ودور موتور موقعی که استارت میزنم سالم هستش ولی به محض راه افتادن چراغ چک روشن میشه ودورموتور وکیلومتر قطع میشه بعضی وقطها با گرفتن کولر ویا روشن کردن لامپها ویا نور بالادادن درست میشه ولی بازهم قطع میشه ماشینم دوگانه کارخانه هستش دیاگ هم زدم چراغ چک بخاطر ecuگاز روشنه که میگن پاک نمیشه فقط مشکلم کیلومتر هستش چون فقط عقربه کارنمیکنه کیلومتر سنج شماره میندازه لطفا راهنماییم کنید ممنونم
باعرض شرمندگی میخواستم ببینم مشکل کیلومتر که بالا توضیح دادم میتونه از رله دوبل باشه یا از اتصالی جایی باشه من سنسورهارو بادست تست کردم سالم هستن یه ایراد کوچیکه که نمیدونم از کجاست دمتون گرم اگه راهنماییم کنید ممنون میشه خداخیرتون بده
باسلام خدمت کارشناسان محترم ..خودروی من سمند مدل ۸۸ میباشد دوگانه کارخانه حدود دوروزی میشه که چراغ چک روشن شده و درحال حرکت عقربه کیلومتر ودور موتور متوقف میشه که بعضی وقتها با کولر گرفتن ویا چراغ روشن کردن ویا شیشه بالا ویا پایین اوردن درست میشه شلاق نمیزنه یکدفه توهر موقعیتی که هست استوپ میکنه واز کار میوفته انگارکه هنگ میکنه ولی بعداز چند دقیقه بازهم قطع میشه تعمیر کاره میگن چراغ چک بخاطر سیستم گاز ماشین eucگاز روشن هست که خطا پاک نمیشه و درمورد کیلومتر خطایی نمیزنه میخواستم راهنماییم کنید ایا از رله دوبل احتمال داره به مشکل بخوره یا جایی دیگه ای باشه ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام من یه پراید مدل ۸۳ دارم صفحه کیلومترش فقط وقی ماشین چندساعت روبروی آفتاب باشه کار میکنه مثلا توی تابستون که هوا خیلی گرمه کلا صفحه کیلومتر و بقیه ی آمپرها مشکلی ندارن ولی تو فصل سرما کلا صفحه کار نمیکنه مگراینکه سر ظهر ماشینو روبروی نور خورشید باشه یا به اصطلا کلا ماشین یه جای گرم باشه صفحه کارمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید!
سلام من حدث میزنم از اتصالات کیلومترتون ایرادی وجود داشته باشه.
پیشنهاد میدم اون لحظه ای که قطعه چند ضربه به بالاسر داشبورد بزنید یا جعبه فیوز رو تکون بدید تا حدود مشکل معلوم بشه.
سلام. من پراید ۹۵ دارم چراغ ABS و ترمز دستی و چراغ چک خودرو روشن است و کیلومتر شمار هم از کار افتاده در دور موتور بالای ۳۰۰۰ ریپ میزنه و احساس میکنم ECU ماشین دستور پاشش سوخت توسط انژکتور رو نمیده مشکل به تنهایی از سنسور کیلومتر شمار است یا اجزای دیگری هم میتونه باشه ؟
سلام از یونیت ای بی اس هم میتونه باشه