سنسور کیلومتر و یا سنسور سرعت چیست؟ | علت کار نکردن آمپر سرعت

سنسور کیلومتر و یا سنسور سرعت چیست؟ | علت کار نکردن آمپر سرعت

سنسور کیلومتر و یا همان سنسور سرعت

کار نکردن آمپر سرعت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد اما معمولا تعمیرکاران اولین کاری که انجام میدهند تعویض سنسور کیلومتر و یا سنسور سرعت است.

تشخیص کار نکردن سرعت سنج خودرو چندان هم کار سختی نیست و فقط به دقت نیاز دارد.

همیشه تر از جریمه شدن بعلت سرعت غیر مجاز دانستن سرعت حرکت خودرو همیشه جز مهمترین پارامترها برای راننده خودرو بوده است.

اما خودروهای امروزی با خودروهای قدیمی تفاوت دارند.

خودروهای جدید امکان دارد در زمان کار نکردن سرعت سنج حتی ریپ هم بزند.

آمپر سرعت معمولا در صفحه ی پشت فرمان که به آن تاکومتر میگویند قرار دارد.

تاکومتر در ایران بیشتر به پشت آمپر معروف است.

تاریخچه ی کیلومتر سنج

اولین دورسنج برای اندازه گیری سرعت به وسیله ی مهندس Dietrich Uhlhorn آلمانی در سال 1817 اختراع شد.

اولین استفاده از این سرعت سنج در سال 1840 برای سنجیدن سرعت و دور چرخش چرخ های لوکوموتیو استفاده شد.

این دور سنج ها بعدها برای سنجش دور موتور ماشین ها به کار گرفته شدند که امروزه جای خود را به مدل های دیجیتالی دادند.

دور سنج های آنالوگ بر اساس عملکرد چرخش یک شفت یا محور عمودی متصل به فنر سپس صفحه درجه بندی شده کار می کنند.

سیستم های کنترل سرعت خودرو معمولا بر اساس تکنولوژی ساخت به دودسته ی کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم میشوند.

 تفاوت کیلومتر های دیجیتال با آنالوگ

کیلومترهای آنالوگ سیستم اولیه ی سنجش سرعت خودرو بودند.

کیلومترهای آنالوگ کاملا مکانیکی بودند و دقت کافی را هم نداشتند.

کیلومتر های آنالوگ دارای سیم فنری بودند که به گیربکس وصل میشد و با چرخش چرخ دنده گیربکس سیم میچرخید.

بنابراین با چرخش سیم کیلومتر سرعت هم کار میکرد.

این سیستم به علت اصطحلاک بالا و دقت کم جای خود را به سیستم دیجیتال داد.

در هر دو سیستم آنالوگ و دیجیتال تغییر ظاهری آنچنانی دیده نمیشود.

حتی با نگاه کردن به کیلومتر هم نمیتوان تشخیص داد که سیستم دیجیتال و یا آنالوگ است.

در ایران خودروهای انژکتوری تقریبا همه ی خودروهای انژکتوری دارای سیستم کنترل سرعت دیجیتال هستند.

سرعت سنج دیجیتال خودروهای انژکتوری

در سرعت سنج خودروهای انژکتوری که معمولا دیجیتال هستند سیستم سنجش سرعت خودرو تغییر کرد.

قطعه ای بنام سنسور کیلومتر بر روی گیربکس بسته میشود.

سنسور کیلومتر به واسطه ی پینیون داخل گیربکس همراه چرخ دنده ی داخلی گیربکس را میسنجد و با هر چرخش کامل یک پالس به ECU و صفحه ی نمایشگر سرعت ارسال میکند.

کنترل یونیت موتور و یا ECU که کنترل کننده و تنظیم کننده ی کارکرد موتور است اطلاعات سرعت را به سه دلیل دریافت میکند.

  1. ذخیره ی مسافت طی شده به کمک سرعت سنج در حافظه ی ECU برای فهمیدن کارکرد واقعی خودرو
  2. اطلاع از وضعیتی که خودرو در آن قرار دارد.
  3. تست صحت عملکرد کیلومتر شمار

همانطور که گفتین آمپر سرعت در خودروهای جدید، دیگر مثل قدیم نیست و فاقد سیم کیلومتر است.

در خودروهای جدید برای افزایش دقت به جای سیم کیلومتر از سنسور کیلومتر استفاده میشود.

ولی در برخی از خودروها با تکنولوژی جدیدتر، خودرو اطلاعات سرعت را از سنسور abs چهار چرخ خودرو میگیرد.

سنسور کیلومتر چیست؟

سنسور کیلومتر به انگلیسی wheel speed sensor و یا vehicle speed sensor که به اختصار به آن vss نیز میگویند.

روی گیربکس خودرو نصب میشود و به وسیله ی یک سوکت 3 پایه اطلاعات سرعت را به ecu و پشت آمپر میفرستد. این سنسور انرژی مکانیکی حاصل از چرخش چرخ دنده را به پالس های الکترونیکی تبدیل میکند.

عیب یابی کار نکردن کیلومتر

نشان ندادن سرعت خودرو توسط عقربه کیلومتر میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.

با پیچیده شدن سیستم های برقی خودرو، تشخیص عیب در سیستم کمی نیاز به مهارت بیشتری است.

اگر با مشکل کار نکردن کیلومتر مواجه شدید اول از همه با دقت سیستم خودرو را بررسی میکنیم.

اولین موردی که باید به آن توجه کرد ، مجهز بودن سیستم خودرو به سیستم ABS است.

خودروهایی که مجهز به سیستم ABS باشند معمولا سنسور کیلومتر ندارند.

اگر خودرو abs داشته باشد و سنسور کیلومتر نداشته باشد سیستم پیچیده تر است.

در خودروهای فاقد سنسور سرعت ، در صورت کار نکردن آمپر سرعت باید سیستم abs را عیب یابی کنیم.

اما خودرویی که سنسور کیلومتر داشته باشد عیب یابی ساده تر است و برای داشتن نتیجه ی بهتر باید به ترتیب زیر عمل کنیم.

سنسور کیلومتر کجاست؟

سنسور کیلومتر تمامی خودرو ها روی گیربکس خودرو نصب میشود.

سنسور کیلومتر پراید به راحتی در زیر لوله های بخاری روی گیربکس نصب شده است.

برای تعویض سنسور کیلومتر پراید نیاز به باز کردن قطعه ای نیست.

برای باز کردن سنسور کیلومتر 405 ، سمند ، پژو پارس و پرشیا باید هواکش پشت درب سوپاپ و باتری باز شود.

محل قرار گیری سنسور کیلومتر سمند ، 405 و پرشیا بسیار داغ است و باید با احتیاط کامل کار کرد.

برای عیب یابی خودروی دارای سنسور کیلومتر ، بعد از پیدا کردن سنسور کیلومتر باید به اتصالات سنسور دقت کنیم.

برای عیب یابی  ابتدا سوکت سنسور سرعت را از خود سنسور جدا کرده و سوکت را  تمیز میکنیم.

امکان دارد به علت ریزش روغن درون سوکت ، اتصال سنسور سرعت به سوکت مختل شده باشد.

اگر اتصالات را تمیز کردید، خطاهای کامپیوتر خودرو را به کمک دستگاه دیاگ پاک کنید.

با خودرو رانندگی کنید اگر مشکل برطرف نشد به مرحله ی بعد میرویم.

در مرحله ی بعد باید سیگنال های سنسور و اتصال کامل آن به ECU و عقربه ی پشت آمپر چک شود.

این تست به دو روش انجام میشود.

  1. تست سنتی با نصب یک سنسور تستی
  2. تست با تستر برق و سیگنال

هر دو روش برای تست سیمکشی سنسور سرعت کامل هستند.

سنسور سرعتی تستی را به سوکت دسته سیم موتور وصل کرده ، خودرو روشن کرده و چرخ دنده ی سنسور را میچرخانیم.

با چرخاندن چرخدنده ی سنسور سرعت ، باید عقربه ی کیلومتر شمار پشت آمپر و سرعت سنج در داخل پارامترهای دستگاه دیاگ عددی را نشان دهند.

اگر هیچ مقداری را در پشت آمپر و ECU مشاهده نکردید اشکال میتواند از سیمکشی مربوط به سنسور کیلومتر باشد.

معمولا سیمکشی سنسور سرعت در قسمت سوکت آسیب میبیند که بصورت جزئی قابل حل است.

اگر با سنسور سرعت تستی کیلومتر کار کرد چه کاری انجام دهیم؟

ابتدا پینیون یا همان چرخ دنده ی متصل به سنسور را تعویض میکنیم ، سنسور را میبندیم ، خطاهای داخل ECU را با دستگاه دیاگ پاک میکنیم.

اگر همچنان عقربه ی کیلومتر حرکتی نکرد ، سنسور کیلومتر را تعویض میکنیم.

سنسور کیلومتر یک قطعه ی الکترونیکی است و احتمال خرابی آن غیر معمول نیست.

اگر بعد از تعویض پینیون سنسور کیلومتر ، تعویض سنسور کیلومتر و تست سیمکشی باز هم خودرو در حال حرکت سرعتی نشان نداد سراغ پینیون داخل گیربکس بروید.

پینیون داخل گیربکس اتصال دهنده ی قسمت مکانیکی سنسور کیلومتر به قطعات در حال چرخش گیربکس است.

پینیون داخل گیربکس سنسور سرعت ، با چرخیدن اطلاعات هر بار چرخش کامل را به یک پالس تبدیل میکند و به ecu و کیلومتر شمار ارسال میکند.

این چرخدنده ها به مرور زمان در اثر ساییدگی خوب به هم متصل نمیشوند.

به اصطلاح فنی کاران ، چرخدنده ها کچل میکنند.

ریپ زدن خودرو و کار نکردن کیلومتر شمار سرعت

در خودروهای قدیمی که سیستم آنالوگ داشتند افراد سودجو برای جلوگیری از ذخیره ی مسافت طی شده ، صفحه ی نمایشگر کیلومتر را قطع میکردند.

در سیستم های جدید با دیجیتال شدن کیلومتر شمار ها و به وجود آمدن ECU موتور ، این اطلاعات در کامپیوتر خودرو ذخیره میماند.

افراد سودجو برای جلوگیری از ذخیره ی کیلومتر ، سنسور سرعت را قطع میکردند.

در ECU های خودروهای جدید اگر ارتباط سنسور کیلومتر با ECU قطع باشد و یا سنسور سرعت عدد درستی را نشان ندهد خودرو به مشکلاتی برمیخورد.

بالا نرفتن دور موتور از 3000RPM ، کاتاف زود هنگام ، لرزش موتور و ریپ زدن موتور از مشکلات کار کردن در هنگام کار نکردن کیلومتر شمار است.

قبل از تنظیم موتور خودرو حتما به کارنکردن آمپر سرعت توجه کنید.

ارسال نشدن اطلاعات سرعت مشکلات مختلفی در خودرو ایجاد میکند.

کار نکردن آمپر سرعت فقط در نمایشگر پشت آمپر

اگر مقدار سرعت خودرو در داخل دستگاه دیاگ در پارامترها نشان داده میشود ، ولی در داخل کیلومتر شمار راننده نشان داده نمیشود و یا غلط باشد میتواند یکی از مشکلات زیر باشد.

کار نکردن آمپر سرعت میتواند به علت قطع بودن اتصالات مجموعه نمایشگر پشت آمپر با ECU باشد.

در این حالت باید پالس های دریافتی به پشت آمپر چک شود.

اگر داخل پشت آمپر خودرو پالس دریافت بشود ولی عقربه کار نکند ، ایراد کار نکردن آمپر سرعت میتواند از موتور نمایشگر سرعت در پشت آمپر باشد.سوالی داری؟ کلیک کن از ما بپرس ما دنبال جواب سوال شما میگردیم

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!