دود سیاه پراید چه علتی دارد | تنظیم موتور و تون آپ پراید

دود سیاه پراید چه علتی دارد | تنظیم موتور و تون آپ پراید

دود سیاه پراید چه علتی دارد | تنظیم موتور و تون آپ پراید


دود سیاه پراید چه علتی دارد؟ دلیل دود مشکی

معمولا تولید دود سیاه پراید علاوه بر ایجاد مشکل در معاینه فنی ، باعث ناراحتی راننده هم میشود. کاهش آلایندگی پراید با تنظیم موتور معمولا قابل حل است. اما برای مشکل دود مشکی پراید موارد مختلفی در دود کردن پراید دخیل هستند که برای تشخیص عیب آنها باید از  تنظیم موتور پنج گاز استفاده کرد. برای تنظیم موتور پراید ما در سایت شاگرد شوفر راه کارهایی برای شما تهیه کرده ایم. همیشه دود خروجی از اگزوز خودرو نشان دهنده ی مشکلات مختلف در موتور خودرو و تنظیم موتور خودرو است.

دود های خروجی از اگزوز معمولا بر اساس رنگ ، به سه دسته ی اصلی تقسیم میشود.

  • دود آبی نشان دهنده ی روغن سوزی موتور است.
  • دود مشکی نشان دهنده ی تنظیم نبودن و کامل نبودن احتراق خودرو است.
  • دود سفید نشان دهنده ی بخار شدن آب است که به معنی سوختن واشر سرسیلندر است.

دود مشکی اگزوز پراید به معنی تنظیم نبودن موتور و کامل نبودن احتراق موتور

اگر مطمئین شدید پوتور خودرو دودی به غیر از دود سیاه ندارد ، برای برطرف کردن دود سیاه پراید باید موتور خودروی خود را تون آپ و یا تنظیم موتور

تنظیم موتور و یا تون آپ چیست؟

تون آپ یا  همان تنظیم موتور به مجموعه کارهایی گفته میشود است که با دستگاه خودرو در بهترین حالت خود کار میکند. تنظیم موتور توسط تنظیم موتور کار یا دیاگ زن انجام میشود.

در تنظیم موتور و یا تون آپ از ابزار و تجهیزاتی مخصوصی لازم است که باید استفاده شود.  دیاگ ، تست فشار بنزین ، کمپرس سنج و تست چهار گاز هم تعدادی از این دستگاه ها است.

تنظیم موتور پراید انژکتوری هم با توجه به گستردگی قطعات و پیشرفت تکنولوژی نیاز به دقت و حساسیت بیشتر است که باعث میشود برای رفع عیب باید از دستگاه های مختلف استفاده شود.

چرا خودرو با این که در دستگاه دیاگ خطا ندارد همچنان شاهد مشکل خروج دود مشکی از اگزوز پراید هستیم؟

در خودروهای انژکتوری امکان دارد که قطعات سنسوری وضعیت موتور را درست گزارش نکند و یا قطعه ی الکترونیکی که عملگر است خوب کار نکند.

در خودروهای انژکتوری همین موارد باعث ایجاد دود مشکی بشود.

این اختلالات باعث میشود عملگر کار کند ولی به درستی کار نکند و یا سنسور ها اطلاعات درست دریافت نکنند.

اگر یک مثال ساده بخواهیم عنوان کنیم ، شما تصور کنید که دمای آب رادیاتور خودروی شما ، روی 85 درجه سانتی گراد است. فشنگی فن پراید به اشتباه به علت وجود رسوب ، دمای آب رادیاتور را 60 درجه سانتی گراد اندازه گیری پیکند و حالت ساسات فعال میشود و با مشکل دود سیاه پراید موجه میشویم.

چون سنسور ظاهرا سالم است و دمایی را به ECU ارسال میکند ، در دستگاه دیاگ خطایی مشاهده نمیشود.

پس چک کردن تک تک پارامترها در دستگاه دیاگ الزامی است.

برای برطرف کردن دود سیاه پراید باید به ترتیب زیر عمل کنید.

استفاده از دستگاه دیاگ پراید

در دستگاه دیاگ ضعیف بودن قطعات و پارامترهای سنسورهای مختلف را بررسی کنید.

فشار منیفولد، سنسور دور موتور، شیر برقی کنیستر سنسور دریچه گاز از معمولی ترین قطعات هستند که در این خودرو با درست عمل نکردن باعث دود مشکی در پراید میشوند.

قطعات نامبرده در دستگاه دیاگ قابل بررسی هستند.

تست موتور پراید با دستگاه تست چهار گاز

با دستگاه چهار گاز عملکرد سنسور اکسیژن، اگزوز، منیفولد، کاتالیزور آب بندی سوپاپ ها و قطعاتی که با دستگاه دیاگ قابل بررسی نیستند را چک کنید.

در عکس زیر شمع های پراید یورو چهار را مشاهده میکنید که از زمان تعویض آنها مدت زیادی گذشته است.

در عکس زیر استپر خودرویی را مشاهده میکنید که این میزان از دوده و چربی نشان دهنده ی فرارسیدن سرویس دریچه گاز است.

 

استپر پراید

در عکس زیر سنسور اکسیژن را مشاهده میکنید که با اینکه خطایی نداشته اما به تشخیص دستگاه چهار گاز ضعیف شده بوده و با تعویض سنسور اکسیژن مشکل دود سیاه پراید حل شده است‌.

 

سنسور اکسیژن پراید

 

دستگاه چهار گاز دستگاهی است که به اگزوز وصل میشود و دود های خروجی را آنالیز میکند.

با کمک چهار گاز عیب یابی آسانتر میشود و از هزینه های اضافی جلوگیری میشود.

در اصل با این کار تون آپ خودروی خود را بصورت تخصصی انجام میدهید و خودرو در تنظیم ترین حالت خود قرار میگیرد.

نازل های سوخت و یا سوزن انژکتور پراید را با دستگاه تست کنید

سوزن انژکتور ‘Fuel injectors ‘ وظیفه ی پودر کردن بنزین در داخل محفظه ی احتراق را دارد.

نسبت پاشش سوخت و زمان پاشش سوخت همگی توسط کامپیوتر مرکزی موتور ECU تنظیم میشود.

گرفتگی سوزن های انژکتور و ضعیف بودن سوخت پاش های انژکتور باعث بهم ریختن زمان پاشش سوخت خواهد شد.

سوخت پاش های انژکتور در خودروی پراید ۴ عدد هستند.

تنظیم نبودن سوزن های انژکتور هم باعث دود سیاه پراید میشوند.

برای برطرف کردن دود سیاه پراید ابتدا سوزن های انژکتور را در داخل دستگاه سرویس آلتراسونیک بیاندازید.

سپس میزان پاشش سوزن های انژکتور را تست و بررسی کنید.

پاشش سوزن ها باید بعد از شستشوی سوزن یکپارچه و یک اندازه باشد.

بیشتر بخوانید : سرویس و نگهداری و شستشوی انژکتور با دستگاه

آیا ریختن تینر و سایر فراورده های مشابه در داخل باک دود سیاه پراید را برطرف میکند؟

دود مشکی پراید در اثر تنظیم نبودن موتور بوجود میاید.

ریختن تینر روش تجربی قدیمی استادان مکانیک است که به اشتباه به رانندگان پیشنهاد میشود.

تینر به علت احتراق بالا، داخل محفظه ی احتراق را برای لحظاتی شستشو میدهد و برای چند لحظه دود را قطع میکند.

اما تینر در داخل باک باعث میشود همه ی رسوب های داخل باک و زنگ زدگی باک به داخل سوپاپ ها بیاید.

این کار نه تنها بعد کارکرد چند دقیقه ای دوده ی محفظه ی احتراق را بیشتر میکند بلکه باعث تضعیف شدن پمپ بنزین، سوپاپ ها و آب شدن لاستیک ساق سوپاپ ها میشود.

 

برای انجام تست چهار گاز و کاهش دود و آلاینده ها به ویژه برای گرفتن معاینه فنی به مرکز زیر مراجعه کنید.

چهار گاز دیاگ کاران

نیاز به کمک داری؟ تعمیرگاه شاگرد شوفر در خدمت شماست

مرادزاده 09124251950

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما فقط تهران 9 صبح الی 9 شب