برای سرویس دینام خودرو و تعمیر دینام چه کارهایی انجام میشود


سرویس دینام خودرو

یکی از مهمترین کارهایی که معمولا راننده ها فراموش میکنند سرویس دینام خودرو است.

دینام و یا Alternator یک نوع ژنراتور است که نیروی مکانیکی را به الکترونیکی تبدیل میکند. برق تولید شده از دینام ، برای شارژ باتری خودرو استفاده میشود.

دینام های مدرن که شبیه دینام های امروزی هستند ابتدا در سال های 1960 بر روی خودرو ها نصب شدند.

ابتدا خودروهای آمریکایی از این سیستم استفاده کردند.

دینام یک کلمه ی فرانسوی است که وارد زبان های دیگر شده است. دینام و یا  Dynamo از همان سال های ابتدای تولید به وسیله ی دیود ، جریان متناوب برق تولید شده را به برق مستقیم یا همان DC تبدیل میکردند.

دینام خودروهای سواری چه کاری انجام میدهد؟

وظیفه ی اصلی تمامی آلترناتورها و یا همان دینام ها ، تولید ولتاژ 14 ولت dc و بین 50 تا 70 آمپر ساعت است.

دینام خودرو در لحظه ی اولیه ی استارت خودرو شروع به حرکت میکند و در تمام سرعت ها و در تمام شرایط خودرو باید یک ولتاژ ثابت را سیستم خودرو تامین کند.

رانندگی با دینام خراب

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که یک راننده میتواند انجام دهد این است که با خودرویی که مشکل دینام دارد رانندگی کند.

رانندگی با دینام خراب میتواند هزینه های سنگینی برای راننده داشته باشد.

یک راننده همیشه باید از سلامتی دینام خودرو مطمئین باشد.

از کجا بفهمیم دینام ماشین خراب شده است؟

کم نور و پر نور شدن چراغ های اتومبیل

شارژ نشدن باتری خودرو

گاز هرز خوردن خودرو

بوی سیم سوخته درون محفظه ی موتور خودرو

سوختن فیوز های خودرو

روشن نشدن چراغ دینام قبل از استارت زدن خودرو

روشن شدن شراغ دینام خودرو در هنگام رانندگی

خرابی دینام معمولا به دو دسته تقسیم میشود.

  1. دینام کم شارژ میکند.
  2. دینام زیاد شارژ میکند.

رانندگی با دینام خراب ممنوع! چه دینام زیاد شارژ میکنه و حتی دینام کم شارژ میکنه

خودروهای انژکتوری دارای سیستمی کامپیوتری هستند و کل سیستم سوخت رسانی توسط یک یونیت کنترل میشود.

نوسان برق در سیستم باعث آسیب رسیدن به کامپیوتر خودرو ، سنسور ها و عملگر ها میشود.

حالا اگر سیستم خودرو پیشرفته تر باشد و قطعاتی مثل ایربگ ، ای بی اس ، مولتی پلکس و سایر سیستم ها را داشته باشد ، ولتاژ تامین شونده بسیار اهمیت دارد.

ولتاژ خروجی دینام خودرو در سلامت قطعات داخل موتور و داخل اتاق بسیار تاثیر دارد.

از لامپ و ضبط خودرو گرفته تا انواع سنسور های داخل موتور باید با ولتاژ ثابتی کار کنند.

معیوب شدن هر قطعه از دینام باعث نوسان ولتاژ دینام میشود.

مهمترین قطعاتی که در نوسان ولتاژ دینام تاثیر گذار هستند

آفتامات دینام

دیود

کالکتور

علائم خرابی آفتامات دینام

آفتامات دینام و یا VOLTAGE REGULATOR  ولتاژ شارژ تولید شده توسط دینام را تنظیم می کند و آن را بین 13.5 تا 14.5 ولت نگه می دارد تا از اجزای الکتریکی در سراسر خودرو محافظت کند.

از علائم خرابی آفتامات دینام ، ثبات نداشتن ولتاژ خروجی است.

در عکس بالا تفاوت ذغال دینام نو و کارکرده دیده میشود.

ذعال دینام بر روی کالکتور قرار میگیرد و با چرخیدن کالکتور ، زغال مصرف میشود.

وقتی زغال های آفتامات دینام ضعیف میشوند، دینام در تامین ولتاژ همه ی مصرف کننده ها دچار مشکل میشود.

در عکس بالا نحوه ی اتصال زغال به افتامات مشخص است.

در پشت زغال دینام فنری وجود دارد که زغال را تا انتها به بیرون فشار میدهد.

در عکس بالا زغال آفتامات سمت راست تمام شده است در عکس بالا آفتامات دینام کهنه به اصطلاح زغال دینام تمام کرده است.

زغال دینام یک قطعه ی مصرفی در دینام خودرو است که باید هر 100000 کیلومتر تعویض گردد.

تعویض نکردن به موقع زغال دینام باعث آسیب رسیدن به سیم پیچی دینام میشود.

وقتی زغال دینام ضعیف باشد بایث گود شدن کالکتور و ضعیف شدن دیود میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *