موتور ماکسیما

تک کار کردن یا سه کار کردن چیست؟ |دلیل ریپ زدن خودرو

یکی از اصطلاحی که تعمیرکاران در مورد تنظیم موتور خودرو به کار میبرند سه کار کردن یا تک کار کردن و یا ریپ زدن موتور خودرو است.

تک کار کردن یا سه کار کردن و یا ریپ زدن چیست؟

این اصطلاح به این معناس که یک و یا چند عدد از سیلندر های خودروی شما کار نمیکند و یا ضعیف کار میکند.

در حالت تک کار کردن، خودرو با لرزش کار میکند، مصرف سوخت بالا میرود و موتور خودرو بازدهی کمتری پیدا میکند. در کنار این علائم، از اگزوز خودرو صدای “ پت پت “ شنیده میشود.

دلیل تک کار کردن موتور و ریپ زدن خودرو چیست؟

همانطور که میدانید یک خودرو دارای تعداد مشخصی سلیلندر است.

در خودروهای تولید داخل معمولا تعداد این سیلندر ها 4 عدد است.

حال به هر دلیل یکی از این 4 سیلندر کار نکند و یا ضعیف کار کند میگویند ماشین تک کار میکند و یا میگویند ماشین سه کار میکند و یا حتی میگویند ماشین ریپ میزند.

اما چرا این اتفاق می افتد؟

هر سیلندر یک شمع برای احتراق و یک سوزن انژکتور برای پاشش بنزین دارد و یک محفظه دارد که در آن احتراق صورت میگیرد.

در محفظه ی احتراق هوا وارد میشود، سوزن انژکتور به اندازه کافی بنزین میپاشد و شمع به اندازه ی نیاز جرقه میزند. در این حالت احتراق صورت میگرد. اگر احتراق ناقص باشد و یا احتراق انجام نشود آن سیلندر کار نمیکند. در این حالت موتور خودرو تک کار میکند.

برای درست کردن تک کار کردن خودرویمان چه کار هایی انجام دهیم؟

  1. اول دستگاه دیاگ بزنید و خطاها را چک کنید. اگر خطایی نبود دستکش دست کنید و وایر ها را دونه دونه بکشید. مواظب باشید که برق به بدنتان و یا بنزین برخورد نکند. با کشیدن هر وایر باید لرزش خودرو بیشتر شود. اگر وایری کشیده شد ولی لرزش تغییری نکرد در آن سیلندر مشکلی است.
  2. برق خروجی وایر همان سیلندر را چک کنید. اگر جرقه ندارد وایرها و کوئل را چک کنید. کوئل وظیفه ی تولید برق را دارد و وایر وظیفه ی انتقال برق را دارد.
  3. اگر کوئل و وایر ایرادی نداشت شمع خودرو را باز کنید. با دقت به نوک شمع نگاه کنید که خیس نباشد و یا گپ شمع به هم نریخته باشد. اگر قسمت چینی شمع که معمولا رنگ سفیدی دارد خط های سیاه عمودی داشته باشد و یا پلاتین شمع فرسوده شده باشد، شمع باید تعویض شود.
  4. اگر شمع، وایر و کوئل ایراد نداشت در مرحله ی بعد به سراغ سوزن های انژکتور میرویم. سوزن انژکتور وظیفه ی پاشش مقدار مشخصی بنزین را دارد. اگر بنزین خروجی از سوزن از مقدار مشخص کمتر و یا بیشتر باشد در آن سیلندر احتراق کم میشود و یا به اصطلاح احتراق ناقص میشود. برای تشخیص این مشکل باید سوزن انژکتور روی دستگاه شستشو انژکتور تست شود.
  5.  سلامت واشر سرسیلندر توسط دستگاه پنج گاز و دستگاه کمپرس سنج تست کنید. این دستگاه ها وظیفه ی تست قطعات داخل موتور را دارند که با این تست هزینه های اضافی شما کاهش میابد.

علائم تک کار کردن و ریپ زدن موتور خودرو چیست؟

  • لرزیدن و بد کار کردن موتور خودرو مخصوصا در اول گاز دادن
  • کم جون شدن موتور خودرو و کاهش بازدهی موتور در سرعت های بالا و سربالایی ها
  • لرزیدن موتور در استارت صبح
  • چند استارت خوردن خودرو

با خودرویی که تک کار میکند رانندگی نکنید چون به موتور خودرو صدمه میزند. دلیل آن هم فشار آمدن به سیلندرهایی است که کار میکند.

با چه تجهیزاتی میتوان بصورت دقیق متوجه شد که عیب خودرو چیست و سه کار کردن و ریپ زدن را برطرف کرد؟

با کمک دستگاه پنج گاز میتوان میزان گاز های خروجی را براورد کرد و قطعات کاملا با این دستگاه تست میشوند و از خرج های اضافی جلوگیری میشود.

نیاز به کمک داری؟ تعمیرگاه شاگرد شوفر در خدمت شماست

مرادزاده 09124251950

 

تست کمپرس سنج

تست و تنظیم موتور پنج گاز

دیاگ و بررسی پارامتر ها

تنظیم موتور

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه