علت کشیدن فرمان به یک سمت چیست؟ | 9 علت گیج بودن ماشین

علت کشیده شدن فرمان

علت کشیده شدن فرمان


کشیدن فرمان چیست؟

عمده مشکلاتی که در سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو پیش میاید چرخیدن فرمان به یک سمت و یا به اصطلاح کشیدن فرمان به سمت خاصی است.

کشیدن فرمان در هنگام رانندگی با رها کردن فرمان پیش میاید که فرمان با کمی شل گرفتن به سمتی خواص جهت پیدا میکند و کشیده میشود.

کشیدن فرمان چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

کشیدن فرمان نه تنها باعث مشکل در رانندگی و تعادل خودرو میشود بلکه باعث آسیب زدن به قطعات جلوبندی خودرو میشود.

با کشیده شدن فرمان به یک سمت میتوان از بروز عیب های جدی در خودرو جلوگیری کرد و از مخارج اضافی جلوگیری کرد.

چرا فرمان خودرو به یک سمت کشیده میشود؟

  1. اولین و مهمترین دلیل تنظیم نبودن باد لاستیک است. باد لاستیک های خودرو را تنظیم کنید. اگر باد لاستیک ها تنظیم نباشد میتواند باعث کشیده شدن فرمان شود. کمبود باد لاستیک باعث کاهش عمر لاستیک میشود. امتحان باد نیتروژن هم برای لاستیک های خودریتان میتواند تا چند درصد به حل این مشکل کمک کند.
  2. عاج لاستیک ها را بررسی کنید. جنس لاستیک و یکی نبودن عاج های لاستیک ها در سیستم تعلیق تاثیر گذار است. برای امتحان میتوانید لاستیک ها را جا به جا کنید. اگر با جا به جایی لاستیک کشیدن فرمان به جهتی دیگر تغییر کرد ایراد از لاستیک خودرو است.
  3. سیلندر ترمز و لنت ترمز را بررسی کنید. امکان چسبیدن لنت به دیسک چرخ و گیر کردن سیلندر ترمز را هم در نظر بگیرید. اکر با ترمز گرفتن فرمان خودرو کشیده میشود، ایراد از سیستم ترمز خودرو است.
  4. بلبرینگ چرخ را بررسی کنید. با خرابی بلبرینگ چرخ، بلبرینگ چرخ معیوب حرکت نا متعادل تری نسبت به چرخ سالم دارد و تعادل را به هم میریزد.
  5. میل تعادل و لاستیک های تعادل را بررس کنید. این قطعات در سیستم تعلیق و جلوبندی خودروی شما نقش مهمی را اجرا میکنند. میل تعادل و لاستیک تعادل همان طور که از اسمشان پیداست برای تعادل خودرو بسیار اهمیت دارند.
  6. تصادفات شدیدی که به شاسی خودرو آسیب میزند یکی از دلایل مهم گیج بودن و کشیده شدن فرمان خودرو میباشد. شاسی خودرو در اصل قسمتی مهم در تعادل خودرو است. همانطور که میدانید بدنه ی خودرو روی شاسی خودرو سوار شده است. در اصل شاسی خودرو حکم اسکلت در ساختمان را دارد.
  7. خرابی و با نامیزان بودن قرقری فرمان هم نقش مهمی در تعادل فرمان دارد. tie rod end یا همان قرقری فرمان همانطور که از نامش پیداس وظیفه ی فرمان پذیری خودرو را دارد. قرقری فرمان از یک میله ثابت و یک قطعه ی آهنی شبیه توپ تشکیل شده که متحرک است. این قطعه توسط انتهای آن که رزوه ای است به سیستم فرمان متصل میشود.
  8. خرابی بوش طبق یا همان bush arm در سیستم تعلیق نقش حیاتی در تعادل فرمان ایجاد میکند. بوش طبق از قسمت آهنی پلاستیکی تشکیل شده است که خراب شدن و خورده شدن قسمت پلاستیکی آن باعث گیج شدن و کشیده شدن فرمان میشود.
  9. نامیزان بودن فرمان و یا همان انجام کار میزان فرمان بصورت دوره ای در سلامت سیستم تعلیق و لاستیک ها تاثیر گذار است. معمولا تا ۲۵ درصد خرابی های سیستم تعلیق از نا میزان بودن فرمان به وجود می آید.

تعلیق و جلوبندی

علت کشیدن فرمان به یک سمت چیستعلت کشیدن فرمان خودرو به سمت چپعلت گیج بودن ماشین در سرعت بالاکشیدن فرمان پراید به سمت راستکشیدن فرمان هنگام گاز دادنکشیدن ماشین به چپکشیدن ماشین به راستکشیده شدن فرمانکشیده شدن فرمان به چپکشیده شدن فرمان به سمت راستلرزیدن فرمان در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر

1 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *