دریچه گاز برقی را بیشتر بشناسیم | تقاوت پدال گاز برقی با پدال معمولی

دریچه گاز برقی چیست؟

در خودروهای امروزی دریچه گاز برقی یا Electronic throttle control جای دریچه های مکانیکی را گرفته اند. این قطعه به کمک پدال گاز برقی کنترل میشوند.

Electronic throttle control یا به اختصار ETC نسل جدید دریچه گاز های مکانیکی هستند.

دریچه گاز های مکانیکی دارای پولکی هستند که به واسطه ی یک سیم گاز و یک پدال مکانیکی باز و بسته میشود.

باز شدن پولکی مسیر هوا را باز و بسته شدن پولکی مسیر هوا را میبندد.

دریچه گاز مکانیکی شامل چه قطعاتی است؟

بر روی دریچه مکانیکی معمولا سه قطعه نصب میشود.

این قطعات بر روی دریچه گاز برقی حذف شده اند.

• گرمکن کن دریچه گاز throttle body heater

گرم کن دریچه گاز یک المنت است که بر روی دریچه های مکانیکی نصب میشود.

با باز شدن سوئیچ خودرو پولکی را گرم میکند تا خودرو راحتر گاز بخورد.

• استپر موتور stepper motor

شیر برقی موتوری و یا استپر وظیفه ی کنترل هوای ورودی را دارد.

این شیر برقی در شرایط مختلف که نیاز به هوای بیشتری است دور موتور را تنظیم میکند.

تنظیم نبودن دور موتور باعث لرزش موتور و یا بهم ریختن تون آپ موتور میشود.

دریچه گاز برقی با کمک فشنگی آب  و مپ سنسور دمای آب رادیاتور و دمای هوای محیط را میسنجد.

این قطعه با دستور ECU بدون نیاز به استپر پولکی برقی را تنظیم میکند.

• سنسور موقعیت دریچه گاز TPS

سنسور دریچه گاز مقاومت متغییری است که با فشار دادن پدال گاز و باز شدن پولکی دریچه، مقدار باز شدن پولکی را اندازه میگیرد.

مقدار باز شدن پولکی توسط TPS به واحد اهم به ECU فرستاده میشود.

واحد کنترل موتور با مجموع این اطلاعات میزان پاشش سوخت را تعیین میکند.

دریچه گاز برقی نیاز به این سنسور ندارد چرا که خود سیستم میزان زاویه را از پدال گاز برقی میگیرد.

استفاده از این قطعات در دنیا دیگر تقریبا منسوخ شده است و این قطعات جای خود را به دریچه های هوشمند داده اند.

• سیم گاز

چند رشته سیم نازک با جنس مفتول که به هم تابیده شده است.

یک سر سیم گاز به دریچه و سر دیگر سیم به پدال گاز وصل شده است که با فشردن پدال گاز پولکی باز میشود.

مزایا و معایب دریچه گاز برقی

هر قطعه ای با پیشرفت تغییر میکند و مزایا و معایب خاص خود را دارد.

خودروساز ها الان از دریچه های هوشمند بجای دریچه گاز های مکانیکی استفاده میکنند.

مزایای دریچه گاز برقی

در دریچه های هوشمند دیگر قطعات مکانیکی تا جایی که شده حذف شده اند.

قطعات مکانیکی اصطحلاک بیشتری نسبت به قطعات الکترونیکی دارند.

دریچه هوشمند با فشردن پدال گاز برقی کار میکند.

راننده با فشردن پدال به ECU درخواست ورود هوای بیشتر میدهد.

کامپیوتر خودرو هم با توجه به پارامترهای مختلف مقدار دقیق نسبت هوا به سوخت را تنظیم میکند و پولکی به مقدار نیاز باز میشود.

یکی از مزایای این قطعه تنظیم دقیق هوای ورودی است. اینکار باعث افزایش راندمان و جلوگیری از خام سوزی میشود.

دریچه گاز مکانیکی همیشه مشکل خراب شدن استپر و سنسور دریچه گاز را دارند.

خراب شدن استپر و سنسور دریچه گاز باعث گاز هرز خوردن خودرو میشود.

اما این قطعه با حذف شدن قطعات مکانیکی اضافی خرابی ها را به حداقل رسانده است.

دریچه گاز برقی نسبت به مکانیکی نیاز به سرویس های کمتری دارد.

مشکلات دریچه گاز برقی چیست؟

بزرگترین مشکلی که در این سیستم است که رانندگان همیشه از آن صحبت میکنند تاخیر در گاز خوردن خودرو است.

دریچه هوشمند با حذف سیم گاز پدال گاز برقی نصب شده است.

این پدال با میزان فشرده شدن سیگنال به ECU ارسال میکند.

کامپیوتر خودرو به میزان فشرده شدن پدال دستور گاز خوردن و باز شدن پولکی دریچه گاز را به دریچه ارسال میکند.

از آنجایی که دریچه هوشمند است به میزان دستور ECU باز میشود.

این عملیات زمان بر است و از زمان فشردن پدال گاز تا گاز خوردن خودرو یک الی دو ثانیه زمان میبرد.

این تاخیر در گاز خوردن بزرگترین مشکل دریچه هوشمند است.

مشکل دیگری که در این نوع سیستم است پیچیدگی در سیستم و کامپیوتری شدن سیستم گاز خوردن خودرو است.

این کار عیب یابی خودرو را کمی دشوار تر میکند.

سرویس دریچه الکترونیکی

برای شستشو و سرویس محفظه ی ورودی هوا باید خودرو خاموش باشد

در حالت موتور روشن هرگز نباید عملیاتی روی دریچه گاز انجام داد.

هواکش موتور را باز کنید. برای باز کردن هواکش فقط به یک پیچ گوشتی دو سو نیاز دارید.

بست هواکش را باز کنید و هواکش را بیرون بیاورید.

کمی هواکش سفت درمیاید با دقت و با زور بیشتر هواکش را به سمت بیرون بکشید.

با یک اسپری انژکتور داخل دریچه را تمیز کنید.

یک نفر داخل خودرو بشیند. سوئیچ را باز کند و پدال گاز را تا انتها فشار دهد.

پولکی دریچه گاز باز میشود. وقتی دریچه باز شد کامل میتوانید ورودی هوا را سرویس کنید.

تعریف دریچه گاز برقی

در بعضی مواقع خودرو به مشکل گاز نخوردن و یا نوسان دور موتور برمیخورد.

برای حل این مشکل نیاز به معرفی دریچه گاز برقی و هماهنگ سازی دریچه با ECU است.

این کار نیاز به فعالیت و کار خاصی ندارد.

ابتدا سر باتری قطب مثبت خودرو را ۵ دقیقه قطع کنید.

پس از گذاشتن سر باتری سوئیچ را کامل باز کنید.

پدال گاز را تا انتها به مدت ۳۰ ثانیه نگهدارید.

سوئچ را ببندید.

پدال را رها کنید.

بعد ۱۰ ثانیه سوئیچ را باز کنید.

بعد از ۱۵ ثانیه استارت بزنید.

ریست دریچه گاز برقی با دستگاه

گاهی هم پیش میاید برنامه ی کامپیوتر بهم میخورد.

در این مواقع نیاز است دریچه گاز برقی با ECU برنامه ریزی شود.

به این کار ریست کردن یا فلش کردن کامپیوتر خودرو میگویند.

این کار با دستگاه انجام میشود.

از بزرگترین تولید کنندگان این قطعه میتوان به بوش آلمان و vdo زیمنس آلمان اشاره کرد.

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *