آشنایی با موتور EF7 یا همان موتور ملی

آشنایی با موتور EF7 یا همان موتور ملی

EF7 نام موتوری است که از سال ۱۳۸۷ بر روی خودروی سمند گذاشته شد که به موتور ملی هم معروف است. طراحی این موتور پروژه ای مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو و آلمان بود. شرکت I.P.C.O ایرانی و F.E.V آلمانی با همکاری هم توانستند موتوری طراحی کنند که در زمان خود در لیست بهترین موتورهای طراحی شده ی جهان که با سوختی به غیر از بنزین روشن میشود، رتبه سوم و از لحاظ طراحی رتبه دهم دنیا را دارد.

این موتور که یک موتور پایه گاز سوز است، امکان روشن شدن با گاز CNG را دارد و از امکاناتی مثل cvvt یا همان تظیم زمان بندی سوپاپ ها بهره مند است. حجم این موتور ۱۶۴۵ سی سی است.

روغن پیشنهادی برای این موتور، روغن های ۴۰-۱۰ هستند. سرویس های شمع و انژکتور های این ماشین، هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر است و تعویض تسمه تایم و واسکازین آن هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر انجام میشود.

معایب موتور های EF7 چیست؟

  1. نبودن قطعه اصلی (حتی در نمایندگی های مجاز)
  2. نداشتن مهارت و نداشتن علم تعمیر موتور EF7
  3. این موتور نیاز به بنزین هم دارد! رانندگان فقط با CNG کار میکنند.

متاسفانه در کشور ما تعمیرات خودرو فقط تجربی است. این روش در خودروهای قدیمی جواب میداد ولی تعمیرات خودروهایی مثل EF7 و ال۹۰ که میتوان گفت موتورهایی هستند که به خودرو های اروپایی از لحاظ طراحی نزدیک هستند، نیاز به علم و دانش تعمیر، داشتن دانش کامل کار با دستگاه دیاگ و داشتن تمرکز کامل بر سیستم برق مولتی پلکس است.

حتما توجه کنید که اصلا به خاطر تجربیات سطحی مکانیک ها، واشر سرسیلندر این موتور را تعویض نکنید چرا که اگر خوب انجام نشود باعث خرج اضافه میشود.

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه