مزایا و معایب تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه

مزایا و معایب تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه

تعویض روغن گیربکس های اتوماتیک با دستگاه معایب و مزایایی دارند که در این مطلب به آن میپردازیم. گیربکس اتوماتیک امروزه نه تنها به عنوان یک آپشن بلکه یک مسئله ی مهم و لازمه ی هر خوردویی است.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس نیمه اتوماتیک

در این نوع گیربکس‌ها از یک سیستم گیربکس و کلاچ معمولی استفاده می‌شود با این تفاوت که ا یکسری سنسورها، راه اندازها، عملگرها استفاده می‌کند. امروزه به دلیل معایب زیاد این نوع گیربکس‌ها کمتر از آنها استفاده می‌شود.

گیربکس‌های متغیر پیوسته(CVT)

در این نوع گیربکس‌ها به‌جای سیستم سنتی دنده‌ها از دو پولی و یک تسمه زنجیری استفاده می‌شود که باعث ایجاد نسبت دنده‌های بی‌نهایت می‌شود که در نتیجه باعث حذف شدن زمان مکث بین دنده‌ها و بازده حداکثر می‌شود.

گیربکس‌های با کلاچ دوبل(DCT)

در این نوع گیربکس‌ها مبدل گشتاور حذف شده و به‌جای آن از دو شفت و کلاچ جداگانه استفاده می‌شود که یکی برای دنده‌های زوج و یکی برای دنده‌های فرد بکار می‌رود.

گیربکس‌های تعویض مستقیم(DST)

گیربکس‌های تیپ ترونیک(Tiptronic)

مراقبت از گیربکس‌های اتوماتیک

در صورت استفاده صحیح و رعایت چند نکته مهم، می‌توان از هزینه‌های سرسام آور پیشگیری کرد و عمر طولانی گیربکس را تا دو برابر تضمین نمود

  1. از تعویض حالت گیربکس (P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض حالتهای مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت می‌گیرد. این کلاچ‌ها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک، عمل تعویض حالت دنده را میسر می‌سازند. درصورتیکه همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بدون تردید با این مکانیسم، اتومبیل شما بیشتر عمر خواهد کرد.
  2. در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید. خلاص کردن گیربکس اتوماتیک روی سراشیبی باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد. خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته تر بهاندازهای هوشمند هستند که در سرازیری سوخت‌رسانی را به موتور کم کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت می‌شوند.
  3. هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد نماید.
  4. قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید. اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید به شما اجازه انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت نمی‌دهند.
  5. عدم توجه به سرویس‌های دوره ای گیربکس اتوماتیک. عملکرد دنده‌های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می‌رسند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد.

در حالت ایده‌آل بهتر است پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد، میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به وسیله گیج یا نشانه روغن تعبیه شده بررسی شود و توصیه می‌شود برای خودروهای عام مورد استفاده شهری روغن گیربکس اتوماتیک پس از هر ۲۴ ماه یا ۵۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود.

قبل از تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا ببینید سازنده وسیله نقلیه چه نوع روغنی را توصیه می کند.

راه اندازی مغازه ی تعویض روغنی | درآمد تعویض روغنی | معایب شغل تعویض روغنی

اگر تحقیق کرده باشید حتما میدانید که اگر می‌خواهید تمام روغن گیربکس قدیمی را حذف کنید ، باید از دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک استفاده کنید و در روش سنتی کل روغن گیربکس اتوماتیک تعویض نمیشود.

در اینجا چیزی است که ما پوشش خواهیم داد

مزایای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و یا فلش گیربکس چیست؟

اگر بخواهیم مهمترین مزایای تعویض روغن گیربکس با دستگاه را بگوییم اول از همه اصولی بودن کار است.

در تعویض روغن با دستگاه تمام مایع قدیمی و کثیف با مایع تازه و با کیفیت جایگزین می شود.

مایع روغن گیربکس جدید توسط دستگاه پمپاژ شده و از طرف دیگر روغن گیربکس قدیمی ساکشن میشود.

همین کار باعث میشود که رسوب های گیربکس همراه با روغن قدیمی خارج شود. اینکار باعث میشود گیربکس خودروی شما خنک تر کار کند و از حداکثر محافظت در برابر سایش کلاچ، دنده و یاتاقان برخوردار باشد.

همچنین باید سرویس گیربکس به طور پیوسته و واضح انجام شود زیرا روغن جدید خواص اصطکاکی صحیح را ارائه می دهد (روغن قدیمی با گذشت زمان و کارکرد خاصیت اصطکاک خود را از دست می دهد).

کند تعویض شدن دنده ها گیج شدن گیربکس در تعویض دنده و تقه زدن گیربکس همه به خاطر تغییر در فشار روغن است که همه به علت فرسودگی روغن گیربکس است.

لجن و سایر آلاینده ها می توانند در سیال به دلیل گرمای شدید که سیال را تجزیه می کند، جمع شوند.

این آلاینده ها قبل از قرار گرفتن در فیلتر در سراسر انتقال گردش می کنند.

با این حال، قبل از اینکه فیلتر بتواند به طور ایمن آلاینده ها را جذب کند، آنها می توانند در مسیرهای باریک سیال در داخل بدنه شیر قرار گیرند که منجر به تغییر کیفیت پایین می شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه