علت بوی بنزین داخل اتاق پراید

علت بوی بنزین داخل اتاق پراید

علت بوی بنزین داخل اتاق پراید

علت بوی بنزین داخل اتاق پراید در اصل دو دلیل دارد. دلیل اول نشتی بنزین دلیل دوم کنترل نشدن بخارهای بنزین موجود در داخل باک بنزین است.

نشتی بنزین معمولا از چند قسمت زیاد دیده میشود.

  • نشتی بنزین از اتصالات پمپ بنزین به باک
  • نشتی بنزین از اورینگ های سوزن انژکتور پراید
  • نشتی بنزین از اتصالات و شلنگ های بنزین

بخار بنزین علت بوی بنزین داخل اتاق پراید

اگر در خودرو نشتی بنزین ندیدید حتما امکان دارد بخار های بزنی داخل باک کنترل نمیشود. در خودروی پراید سیستمی برای کنترل بخار بنزین وجود دارد که این سیستم در دو مرحله بخار بنزین را میگیرد. اگر مشکل بوی بنزین دارد اما نشتی سوخت را پیدا نکردید باید این دو قطعه را حتما بازدید کنید.

  • کنیستر
  • حباب گیر

حباب گیر چیست؟

وقتی برای سوخت گیری وارد پمپ بنزین میشوید و شروع به بنزین زدن میکنید به این دقت کرده اید که بنزین هم بخار میشود و این بخار در لحظه ی سوخت گیری وارد خودروی شما میشود؟

این بخار بنزین در لحظه ی سوخت گیری توسط حباب گیر کنترل میشود و مانع ورود بخار اضافی به باک میشود. در این مرحله در لحظه ی ورود بنزین بخار اضافه حذف میشود.

کنیستر چیست؟

بنزین موجود در خودرو پس از مدتی بعلت رانندگی و تکان خوردن بنزین داخل باک و گرم شدن خودرو تبخیر میشود. کنیستر کار تبدیل بخار بنزین به مایع را انجام میدهد.

ویلیام اف. وودکاک، شخصی است که کنیستر را اختراع کرد.
آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) از دهه 1970 انتشار گازهای گلخانه ای
 را در ایالات متحده کنترل می کند.
آنها مقرراتی را به اجرا درآوردند که میزان بخار سوخت آزاد شده در اتمسفر را 
در هنگام سوخت گیری یک وسیله نقلیه موتوری محدود می کند.
تقریبا از اوایل دهه 1990 میلادی نصب کنیستر در ایالت متحده اجباری شد.

کنیستر در میانهٔ مسیر خروجیِ بخارات از باک تا موتور خودرو قرار می‌گیرد و از طریق لوله‌های بخاراتِ تعبیه‌شده بر روی خودرو، بخارات بنزین متصاعدشده را که از باک خودرو خارج می‌شود دریافت و درون خود جذب می‌کند.

این در حالی‌ست که کنیستر قابلیت جذب و بازپس دادن مکرر بخارات را در هنگام کارکرد خودرو خواهد داشت.

کنیستر پراید سه منفذ دارد که شامل دو لولهٔ ورودی و خروجیِ بخارات و یک لولهٔ منتهی به هوای آزاد است.

بخارات واردشده به کنیستر با فرایند تنظیم‌شده در خودرو و مرتبط با ECU از مسیر خروجی به صورت هوای قابل مصرف به سمت موتور خودرو هدایت می‌شود.

اگر خودرو برای مدت زیادی خاموش باشد یا بخارات خارج‌شده از باک بیش از ظرفیت کنیستر باشد، پس از پُر شدن کامل فضای داخل کنیستر از بخار بنزین، بخارات اضافی از لولهٔ هوای آزاد به سمت محیط تخلیه می‌شود.

کنیستر یک قطعهٔ استوانه ای شکل است که داخل آن را با نوعی زغال پُر کرده‌اند.

درون این قطعه هیچ مکانیزم الکتریکی یا مکانیکی‌ای وجود ندارد، ولی همین زغال (کربن فعال: carbon active) نام دارد، می‌تواند بخارات خارج‌شده از باک را در خود ذخیره کند و هنگامی که خودرو روشن می‌شود، با پس دادن بخارات ذخیره‌شده، آن‌ها را به سمت موتور و جهت سوختن در منیفولد آزاد کند.

بنزین ماده‌ای است قابل اشتعال که تمایل زیادی به جذب گرما از محیط دارد و اگر گرما در حدی نباشد که بنزین را مشتعل کند، بنزین تبدیل به بخار می‌شود.

ورود این بخار به محیط خارج از باک، هم برای محیط‌زیست مضر است و هم اگر در باک هیچ راهی برای خروج این گاز وجود نداشته باشد، تجمع بخار بنزین در باک می‌تواند عاملی خطرناک محسوب شود.

طراحان خودرو، با ایجاد یک راه تنفس، این گازها را از باک خارج می‌کنند و با نصب مخزن انبساط (کپسیتور) و جاذب (کنیستر)، بخارات را به سمت منیفولد و با هدف سوختن بخار در موتور خودرو هدایت می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه