علت ریپ زدن دنا و سمند موتور ملی EF7

تعمیر ef7

تعمیر ef7


ریپ زدن خودرو و یا سه کار کردن موتور خودرو یکی از شایع ترین خرابی هایی است که در موتور خودروها پیش میاید. ما در این مطلب به عیب یابی و رفع عیب ریپ زدن موتور خودروی EF7 میپردازیم‌.

ریپ زدن چیست؟

ریپ زدن به کارکرد نا درست سیلندرهای موتور گفته میشود.

در این حالت یکی از سیلندرها و یا تعداد بیشتری از سیلندرها به صورت کامل کار نمیکنند و احتراق در آنها کامل نمیباشد. ریپ زدن باعث کاهش راندمان خودرو، افزایش مصرف سوخت و آسیب دیدن به سوپاپ ها میشود. شایع ترین علائم تشخیص ریپ زدن خودرو لرزش اول حرکت است.

دلایل ریپ زدن و یا تک کار کردن سمند EF7

نارسایی سوخت 

در خودروهای انژکتوری قطعاتی به اسم سوزن انژکتور وجود دارد که وظیفه ی پاشش سوخت را دارند.

این قطعات با دستور ECU یا همان کامپیوتر خودرو میزان مشخصی سوخت را داخل هر سیلندر میپاشند.

در خودروهای انژکتوری به ازای هر سیلندر یک سوزن انژکتور وجود دارد.

حال اگر این سوزن انژکتور جرم گرفته باشد و یا اطلاعات ECU درست به سوزن انژکتور انتقال نیابد این سوزن هم داخل سیلندر سوختی نمیپاشد و باعث میشود که همان سیلندر کار نکند.

برای تست سوزن انژکتور اول سیلندری که درست عمل نمیکند پیدا میکنیم و سوکت سوزن را میکشیم. با تستر سوکت سوزن انژکتور را تست کنید. سوکت سوزن ۲ پین دارد. یک پین +12 volt و پین دیگر منفی چشمک زن باید باشد. اگر هر دو پین درست بود باید سوزن انژکتور را باز کنید و روی دستگاه شستشوی انژکتور تست کنید.

نارسایی جرقه

برای ایجاد احتراق درون محفظه ی احتراق، نیاز به سوخت ، هوا و جرقه است. اما تولید این جرقه هم مراحلی دارد.

در سیستم جرقه قطعه ای به اسم کوئل وجود دارد. طارحی این قطعه میتواند نسبت به خودرو ها متفاوت باشد. معمولا در خودروهای ساخت داخل یک کوئل وجود دارد و ۴ عدد وایر به ازای هر سیلندر به هر شمع وصل میشود.

اما در خودروهای EF7 موتور ملی اینطور نیست. در موتور ملی به ازای هر سیلندر یک کوئل وجود دارد. در موتور ملی خبری از وایر های بلند هم نیست! وایر ها خیلی کوتاه و بدون سیم هستند و در حدفاصل کوئل تا شمع که کمتر از ده سانت هست قرار دارد.

پس به طور خلاصه موتور EF7 چهار شمع دارد که به ازای هر چهار شمع، چهار کوئل و چهار وایر دارد.

پس اگر موتور EF7 بد کار کرد، باید برای مسیر جرقه کوئل شمع و وایر چک شود.

برای تست میزان جرقه کوئل ها ابدا دستگاه میزنیم و مطمئین میشویم که خطایی وجود نداشته باشد.

کاور کوئل ها را باز میکنیم.

به کمک بکس شماره هشت پیچ های هر چهار کوئل را باز میکنیم.

دستکش دست کنید و در حالت موتور روشن کوئل شماره یک را به آرامی بیرون آورید.

اگر تغییری ایجاد نشد و لرزش بیشتر نشد و صدای جرقه را در آن کوئل نشنیدید همان کوئل ضعیف است. اگر این علائم نبود این کوئل را سر جای خود بگذارید و کوئل شماره ی دو را در بیاورید.

نکته ی مهم

کار نکردن کوئل در خودروی EF7 موتور ملی میتواند از دسته سیم کوئل هم باشد. این دسته سیم بصورت مجزا از سیم کشی موتور قابل تهیه کردن است.

بستن هرگونه آفتامات و رله سر راه کوئل ها غیر اصولی است و به کل سیستم جرقه صدمه میزند.

ضعیف شدن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن یکی از عوامل مهم تنظیم سوخت و هوا است. اگر سنسور اکسیژن ضعیف کار کند. درست کار نکردن سنسور اکسیژن باعث کاهش کشش خودرو و ریپ زدن در سربالایی ها شود.

برای تست سنسور اکسیژن نیاز به دستگاه چهار گاز است. ضعیف بودن سنسور اکسیژن روی دستگاه دیاگ قابل مشاهده نیست و فقط خرابی کامل سنسور روی دیاگ قابل رویت است. برای تست دستگاه چهار گاز را به اگزوز خودرو وصل کنید و پارامترهای مربوط به سنسور اکسیژن را بررسی کنید.

خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور روی گیربکس بسته میشود و تعداد چرخش فلایویل را در هر دقیقه میشمارد. این چرخش فلایویل برای محاسبات جرقه استفاده میشود. اگر سنسور دور موتور مقدار چرخش فلایویل را درست اندازه گیری نکند نسبت تولید جرقه در کوئل ها بهم میخورد.

سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر قطعه ای است که بین سرسیلندر و سیلندر قرار میگیرد. وظیفه ی جداسازی کانالهای روغن و آب را دارد. این واشر بدلیل بالا رفتن دمای آب حالت آب بندی خود را از دست داده و آب با روغن مخلوط میشود و وارد محفظه ی احتراق میشود.

آب وارد شده باعث از بین رفتن احتراق در آن سیلندر میشود و خودرو ریپ میزند. برای مطمئین شدن از سوختن واشر سرسیلندر باید از دستگاه چهار گاز استفاده کرد.

آب بندی سوپاپ ها

سوپاپ ها در هر بار باز و بسته شدن باید در سر جای خود قرار گیرند. اگر سوپاپ در جای خود قرار نگیرد و آب بندی نباشد موتور تنظیم کار نمیکند.  یکی از دلایل قرار نگرفتن سوپاپ در جای خود تنظیم بسته نشدن تسمه تایم است که حتما باید دقیق و تنظیم باشد. اگر تسمه تایم درست باشد به تشخیص دستگاه چهار گاز باید سوپاپ ها باز شود و توسط تراشکار آب بندی شود.

دیاگ کاران جناح

مجهز به دستگاه چهار گاز

تنظیم موتور

شستشوی انژکتور

دستگاه تست کمپرس سنج موتور

دستگاه دیاگ ef7

آدرس: میدان آزادی بزرگراه جناح بعد از پل عابر پیاده تعمیرگاه برادران کریمی

علی مرادزاده : 09122404599

مطالب آموزشی مکانیک خودرو

17 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *