فشنگی آب چیست؟ علائم خرابی فشنگی آب | تست فشنگی آب

فشنگی آب

آب رادیاتور وظیفه ی خنک سازی موتور خودرو را دارد. این آب با رد شدن از منافذ سیلندر گرما را به خود میگیرد و سیلندر را خنک میکند. آب با چرخش و گذشتن از رادیاتور خنک میشود و این پروسه دوباره تکرار میشود.

فشنگی آب چیست؟

دمای آب رادیاتور و دمای آب داخل موتور همیشه جز اصلی ترین پارامترهایی است كه یك راننده همیشه باید برسی كند. قطعه ای كه دمای آب را هر لحظه میسنجد فشنگی آب یا سنسور دمای مایع خنک کننده و یا فشنگی فن موتور نام دارد.

در زمان های قدیم به این قطعه شمع آب نیز گفته میشد.

Coolant temperature sensor  سنسور دمای آب و یا فشنگی آب در مسیر مایع خنك كننده موتور یا همان آب رادیاتور قرار میگیرد و با رد شدن آب رادیاتور از این سنسور، دمای آب لحظه به لحظه آب رادیاتور را به ecu و پشت آمپر میدهد.

فشنگی آب یك مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی است كه با كاهش دما مقدار مقاومت آن افزایش یافته و با افزایش دمای آب مقاومت فشنگی کاهش پیدا میکند. به همین دلیل است که با رسیدن دمای آب به 97 درجه هیچ مقاومتی در فشنگی وجود ندارد و فن راه اندازی میشود.

این اطلاعات از طریق سیمکشی از فشنگی آب به پشت آمپر برای اطلاع راننده و به ecu برای راه اندازی فن ارسال میشود.

ecu از اطلاعات فشنگی آب چه استفاده ای میكند؟

فشنگی فن یا فشنگی آب دمای آب را میسنجد و به ecu ارسال میکند که کامپیوتر از اطلاعات دمای آب استفاده های مختلفی میکند.

. تشخیص سرد بودن هوا و تشخیص راه اندازی و اتمام ساسات

اگر راننده ی قدیمی باشید و یا اگر خودروهای پدرانتان یادتان باشد، همیشه در هوای سرد میگفتنتد که باید ماشین را گرم کنند. برای کرم کردن در اتومبیل دکمه ای بود که به آن ساسات میگفتند. آنها دکمه ی ساسات را میکشیدند، و با کشیدن دکمه ی ساسات هوا و بنزین و جرقه ی بیشتری تولید میشود و دور موتور خودرو بالا میرفت تا خودرو در هوای سرد خاموش نشود البته ناگفته نماند که این کار با چند استارت و دود بسیار بعد از روشن شدن همراه بود. خودرو در حالت ساسات باقی میماند تا با طی کردن مسافتی راننده دکمه ی ساسات را در جای خود قرار میداد. اما این کار در خودروهای جدید اتوماتیک انجام میشود.

یکی از وظایف فشنگی آب تشخیص دمای آب در هر لحظه و ساسات کردن و قطع ساسات در استارت اولیه است.

 

• کارکرد فن خنک کننده موتور

فن خنک کننده ی موتور قطعه ای است که روی رادیاتور آب بسته میشود و با گرم شدن آب داخل رادیاتور فن کار میکند و با خنک شدن آب، فن خاموش میشود. فن خنک کننده ی موتور، دستور شروع کار کردن را از ECU میگیرد. Ecu هم میزان دمای آب را از فشنگی آب میگیرد. با خنک شدن آب رادیاتور فن خاموش میشود.

 

• تشخیص کارکرد فن در دور کند و دور تند

امروزه بیشتر فن های خنک کننده ی رادیاتور دو دور هستند. یک دور از فن ها سرعت کمی دارد که به آن دور کند فن و کار کرد فن با سرعت بیشتر دور تند فن میگویند.

فن در دمای مشخص کار میکند و آب رادیاتور را خنک میکند. حالا اگر به دلایل مختلف مثل ماندن در ترافیک و یا سربالایی ها آب رادیاتور خنک نشود و دمای آب از ۱۰۰ درجه داغ تر شود فن در دور تند کار میکند. تشخیص دمای کارکرد فن در دور تند یا کند به عهده ی فشنگی آب میباشد.

علائم خرابی این سنسور دمای آب

دمای آب درست نشان داده نمیشود

دمای آب پشت آمپر با دمای ecu  در دستگاه دیاگ عدد متفاوتی را نشان میدهد.

دود كردن و افزایش مصرف خودرو

بد روشن شدن خودرو

همیشه قبل از تعویض این سنسور بخاطر داشته باشید كه اگر سوكت سولفاته زده باشد و یا آب رادیاتور كم باشد و یا سیستم خنك كننده هواگیری نشده باشد دما را درست نشان نمیدهد.

خودروهای خانواده پژو پارس ، پژو 405 و سمند و زانتیا اگر یونیت فن داشته باشند 3 فشنگی دارند و اگر بدون یونیت باشد و یا خودروهای پراید تیبا وپیکان 2 فشنگی دارند.

فشنگی ها به 3 رنگ تقسیم میشوند.

سوكت قهوه ای كه برای یونیت فن است

سوكت سبز برای ecu

سوكت آبی برای پشت آمپر.

بخاطر داشته باشید با قطع شدن سوكت این سنسور فن یكسره كار میكند. دلیل آن هم جلوگیری از جوش آوردن خودرو در زمانی كه هیچ اطلاعاتی از فشنگی دریافت نشود خودروی شما جوش نیاورد.

 

20 thoughts on “فشنگی آب چیست؟ علائم خرابی فشنگی آب | تست فشنگی آب

  1. بهرام says:

    من موقعی که کولرم زیاد کار میکنه و بعد ماشینو خاموش میکنم (عقربه آمپر هم از نصف پایین تره) بعد 10 دیقه که میخوام روشن کنم ماشینو عقربه آمپر بالا چسبیده و ماشین روشن نمیشه تا زمانی که کمی ماشین خنک بشه و روشن بشه. 3 تا نمایندگی بردم سردرنیاوردن برنامه ECU رو آپدیت کردن باز هم درست نشد. میشه راهنماییم کنید؟

  2. مازیار پرتو says:

    سلام
    من یه پراید 141 مدل 1384 دارم. الان یه مدته مشکل فن خنک کن رادیاتور داره که بعضی وقتها روشن نمیشه و بعضی وقتها دیر روشن میشه. فشنگی سبز را چند بار عوض کردم یه بار فشنگی مشکی به جاش بستم رادیاتور و ترموستات را عوض کردم قمقمه سر ریز رادیاتور را عوض کردم دری رادیاتور عوض کردم چند بار ولی مشکل حل نشد. به نظرتون مشکل چیه؟
    ممنون

      • مازیار پرتو says:

        سلام
        دیاگ گذاشتم هیچ مشکلی نشون نمیده. وقتی فن روشن میشه دقیقا توی دمای 90 درجه است. باطری سازی که ماشینو بهش نشون دادم احتمال داده سیم کشی مشکل داشته باشه.قراره ببرم سیم کشی را چک کنه.
        ممنون از راهنمایی شما

  3. علب جوانمردی says:

    عرض سلام و وقت بخیر.
    من تاکسی شیراز هستم.سمند مدل ۱۳۸۶.این ماشین در حرکت که هستم فرقی نمیکنه آمپر اب بالا باشه یا پایین یکدفعه چراغ استپ، چراغ اب و روغن با هم روشن شده و فن ماشین دور تند کار میکند .
    متاسفانه به هر مکانیک و تنظیم موتور و دینام پیچ و نمایندگی مراجعه کردم ولی نتوانستند عیب ماشین رو برطرف کنند یکی از مکانیکها گفت اب رفته سر پستان .سرسیلند رو باز کردم تعمیر کامل سرسیلندر و واشرسرسیلند رو انجام دادم ولی باز چراغ استپ و چراغ امپر اب روشن میشه و فن بادور بالا شروع به کارکردن مبکنه و برای متوقف کردنش اتصال باتری رو قطع میکنم بعداز دو دقیقع وصل میکنم چراغها خاموش میشود .
    خواهش میکنم راهنمایی کنید . با سپاس

  4. میلاد وکیلی says:

    با سلام و خسته نباشید من ام وی ام x33 دارم امپر ابه ماشینم یهو میاد پایین بعد دوباره میاد وسط وقتی هم این اتفاق میفته ماشین گاز میخوره ولی جوش نمیاره امپر یهو قاطی میکنه دستگاه هم میزارم همه چیز عادیه؟

  5. جاويد says:

    سلام من ۲۰۷ دارم دوروزه که یکدفعه فن ماشینم روشن شده وبه هیچ وجه خاموش نمیشه حتی بعد خاموش کردن ماشین، فقط مگه بست باطری رو بکشیم که خاموش بشه ، باطریساز ترموستات وسنسور رو عوض کرده ولی باز برطرف نشد ،لطفآ راهنمایی کنید خدا خیرتان بده

  6. فراز says:

    سلام من یک 207 دارم به محض روشن کردن ماشین( حتی سرد) فن با دور تند روشن میشه( یکسره) و تا زمان خاموش نکردن ماشین فن با دور تند کار میکنه مشکل میتونه از چی باشه؟

  7. علی says:

    سلام ماشین من روآ هست همیشه آمپر آب ماشین وسط هست ولی فنها فقط دور کند کار میکند بعضی وقتها دور تند کار میکند و رادیاتور هم هواگیری شده دلیلش چیع

  8. موسوی says:

    سلام
    من ریو دارم فن رادیاتور سوخت تعویض کردم بنظر میاد زیاد کار میکنه. ماشین سردبا بالا امدن دما دراولین اتوماتیک کردن کردنها دو دقیقه خاموش یک دقیقه روشن.
    سوال از دوستان نرمال هست شرایط کار فن سایر تجهیزات مسیر خنک سازی شامل رادیاتور فشنگی ترموستات واتر پمپ توسط دیاگ. یا تجارب دوستان قابل بررسی میباشد
    لطفا راهنمایی فرمایی

  9. حسین عراقی says:

    سلام
    من پژو ۲۰۰۰ دارم
    فشنگی ابو تعویض کردم رادیاتو تعویض کردم
    ترموستاتو تعویض کردم ولی پشت امپر سریع میره بالای نود درجه یا روی نود
    مشکل از چی میتونه باشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *