تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟ آشنایی با بخش های مختلف تون آپ

تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟ آشنایی با بخش های مختلف تون آپ

تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟ آشنایی با بخش های مختلف تون آپ


تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟

اکثر راننده ها در انجام سرویس دوره ای تنظیم موتور را از قلم میندازند و همیشه برایشان سوال است که تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟

تنظیم موتور یکی از مهمترین بخش های نگهداری خودرو است که در تمام سرویس های ادواری خودرو از آن استفاده میشود.

اگر به تاریخچه شغل تنظیم موتور هم نگاه کنیم تقریبا با همه گیر شدن خودروهای سواری این شغل هم جز اصلی تعمیرات خودرو ها بوده است.

تون آپ یا تنظیم موتور هم در ایران حتی از زمان پیکان بوده است.

اما نوع تون آپ آن زمان بسته به سیستم خودروها متفاوت بوده است که به آنها کاربراتور کار میگفتند.

چرا باید تنظیم موتور انجام دهیم؟ تنظیم موتور را در چه زمانی انجام دهیم

همانطور که میدانید کیفیت کارکرد خودرو بسیار مهم است.

یک خودرو باید در هر شرایط آب و هوایی با یک استارت روشن شده و شتاب و مصرف سوخت خوبی داشته باشد و علاوه بر اینها باید کمترین آلایندگی را برای محیط زیست داشته باشد.

برای اینکه تمام ویژگی های بالا را داشته باشد خودرو باید در بالاترین کیفیت کارکرد باشد.

زمان تنظیم موتور معمولا در خودروهای داخلی هر 20000 کیلومتر میباشد.

ولی این به این معنی نیست که تا 20000 کیلومتر خودرو نیاز به هیچگونه تنظیمی نداشته باشد.

اتومبیل ها هر 10000 کیلومتر نیاز به چک کردن شمع موتور و فیلر گپ شمع موتور ، دیاگ و ریست کردن کامپیوتر خودرو ، و سرویس دریچه گاز را دارند.

انجام ندادن هرکدام از این سرویس ها به معنی ایجاد مشکل در همان لحظه نیست.

قبل از هر کاری باید خودرو با دستگاه تنظیم موتور چهار گاز تست و بررسی شود.

تاخیر در انجام سرویس های دوره ای خودرو در دراز مدت باعث آسیب دیدن قطعات مختلفی میشود.

بعنوان مثال دیر تعویض کردن شمع و وایر باعث آسیب رسیدن به کوئل میشود و یا عدم سرویس سیستم سوخت رسانی آسیب جدی به سوزن انژکتور ، پمپ بنزین و سنسور اکسیژن و حتی کاتالیزور میشود.

اینها بخشی از صدماتی است که به موقع انجام ندادن تنظیم موتور به موتور وارد میکند.

بخش های مختلف سرویس انژکتور ، تنظیم موتور و تون آپ

تنظیم موتور خودروهای انژکتوری به دو دسته ی نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم میشود.

تنظیم موتور نرم افزاری خودرو با چه معنا است؟

خودروهای انژکتوری دارای یک یونیت برای کنترل کار موتور هستند.

به این یونیت ای سی یو میگویند.

کامپیوتر خودرو یا همان ECU دارای برنامه ی پیشفرض برای کارکرد خودرو است.

این برنامه توسط سازنده ی ای سی یو با توجه به نوع موتور و گیربکس طراحی شده است.

اما با توجه به شرایط نگهداری ، آب و هوایی و اینکه تنظیم موتور را چه زمانی انجام داده باشید حافظه ی موقتی وجود دارد که با شرایط موجود برنامه ی کارکرد تعویض میشود.

این تغییر برنامه باعث میشود که در روند کاری موتور تغییراتی ایجاد شود که باعث افزایش مصرف سوخت ، کاهش شتاب ، کاهش گشتاور و یا افزایش آلایندگی شود.

برای تنظیم مجدد ای سی یو علاوه بر پاک کردن خطا ها نیاز به فلش کردن ای سی یو است.

در بعضی خودرو ها با شرایط سوخت و آب و هوای ایران سازگاری ندارند و نیاز است که در حافظه ی دائم ECU تغییراتی ایجاد شود که به آن ریمپ میگویند.

بعنوان مثال در خودروی پژو 405 فن خنک کننده ی رادیاتور در دمای 95 شروع به کار میکند.

در این دما با توجه به گرمای ایران خودروی 405 زود به زود واشر سرسیلندر میسوزاند.

با انجام ریمپ میتوان کاهش دمای شروع به کار فن را بصورت اصولی انجام داد.

تنظیم جرقه ، تنظیم سوخت ، تنظیم سنسور اکسیژن ، تنظیم هوا با ریمپ انجام میشود.

تنظیم موتور سخت افزاری شامل سرویس چه قطعاتی میشود؟

تون آپ سخت افزاری سرویس قطعات مربوط به سیستم ورودی هوا ، خروجی هوا ، سوخت رسانی و ایجاد جرقه است.

تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟

در خودروهای داخلی هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر بازدید خودرو و عیب یابی با دستگاه دیاگ و تنظیم موتور پنج گاز نیاز است.

تنظیم موتور

تنظیم موتورریمپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *