روش کاهش co خودرو | راه های کاهش تولید co | تنظیم مونوکسیدکربن

کاهش co خودرو


کاهش co در معاینه فنی

در معاینه فنی خودروها یکی از مهمترین گازهایی که بررسی میشود گاز  کربن مونوکسید یا همان co است. بنابراین کاهش co مهمترین کار در معاینه فنی است.

کربن مونوکسید در خودرو های سواری بر اثر مخلوط نا میزان سوخت ، هوا و جرقه میباشد.

چرا کاهش co مهم است؟

اگر سوخت کامل سوخته شود گاز co به حداقل میرسد. پس در نتیجه یکی از دلایل بالا بودن گاز co خام سوزی است.

گاز co برای طبیعت بسیار خطرناک و مخرب محیط است.

در قانون معاینه فنی ستاد معاینه فنی ایران خودروهای با سال ساخت بالای سال ۱۳۸۴ باید مقدار ی کمتر از 0.7 را داشته باشد.

خودروهای انژکتوری تولید بین سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ باید co کمتر از عدد ۲ را داشته باشد، و خودروهای کاربراتوری باید co کمتر از عدد ۴ را داشته باشد.

برای کاهش گاز co چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای کاهش گاز co باید تنظیم موتپر معاینه فنی انجام داد.

تنظیم موتور معاینه فنی دقیقتر از تنظیم موتور های دیگر است.

در تنظیم موتور معاینه فنی از تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز استفاده میشود.

تنظیم موتور چهار گاز چیست؟

برای تنظیم موتور برای معاینه فنی و تنظیم گاز های آلاینده نیاز به دستگاه چهارگاز است.

دستگاه چهار گاز آنالیز کننده ی گاز های خروجی است. با کمک دستگاه چهار گاز میتوان دلیل بالا بودن گاز co را سنجید.

برای اطلاع بیشتر از کارکرد دستگاه چهار گاز اینجا کلیک کنید.

برای تنظیم گاز co با دستگاه چهار گاز چه کاری باید انجام داد؟

برای تنظیم co در خودروهای انژکتوری ابتدا باید از عملکرد کاتالیزور مطمئین شیم.

دستگاه چهار گاز را به خودرو وصل میکنیم و بعد پارامتر مربوطه را یاد داشت میکنیم.

اگر نسبت co به o2 نرمال بود کاتالیزور سالم است بعد از کاتالیزور نوبت تست سنسور اکسیژن است

سنسور اکسیژن وظیفه کنترل گازهای الاینده را بر عهده دارد.

اگر سنسور اکسیژن کار نکند باعث بالا رفتن گاز co میشود.

سنسور اکسیژن را چگونه تست کنیم؟

سنسور اکسیژن را با دستگاه دیاگ و دستگاه چهار گاز تست کنید

پارامتر ها را از روی پرینت دستگاه چهار گاز و دیاگ برسی کنید.

عملکرد سنسور در ابتدای کار و انتهای کار تست کنید. پارامتر تصحیح غلظت سوخت را چک کنید اگر غلظت بیش از حد است باید نسبت به نوع خودرو رفع عیب لازمه را انجام دهید.

پاشش سوخت را چک کنید.

با دستگاه چهار گاز میزان غلظت سوخت وارد شده به داخل محفظه ی احتراق را بررسی کنید. میزان پاشش بالای سوخت الایندگی را بیشتر میکند.

بارها دیده شده اشتباها تعمیرکار سنسور اکسیژن را تعویض میکند. با کمک دستگاه چهار گاز خطای تعویض قطعات به حداقل میرسد.

میزان ورودی هوا و جرقه را فراموش نکنید.

با پارامتر o2 دستگاه چهار گاز میزان احتراق داخل سیلندر قابل بازدید است. اگر احتراق کمتر از حد مجاز باشد و یا هوای داخل محفظه ی احتراق کم باشد از پارامتر o2 قابل بازدید است.

مرکز تنظیم موتور مخصوص معاینه فنی چهارگاز

دیاگ کاران

  • تست آلاینده ها و کاهش co
  • کاهش گاز hc
  • تنظیم لامبدا
  • تنظیم o2
  • تست سنسور اکسیژن
  • تست کاتالیزور
  • تست سلامت اگزوز

علی مرادزاده 09122404599

میدان ازادی بزرگراه جناح بعد از پل عابر پیاده تعمیرگاه برادران کریمی

خواندنی های ماشینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *