فن پژو 405 پارس و سمند | علت از کار افتادن دور کند و دور تند

علت کار نکردن دور کند فن پژو 405

علت کار نکردن دور کند فن پژو 405


فن پژو 405

در خودرو های 405 ، پژو پارس و سمند با موتور XU7 دارای سیتم خنک کننده ی مشابه فن پژو 405 هستند.

فن پژو 405 دارای دو عدد فن خنک کننده است.

فن خنک کننده ی موتور دارای دو دور است.

یک دور سرعت آرام کار میکند که آن را دور کند میگویند.

یک دور فن خنک کننده با سرعت زیاد است که آن را دور تند مینامند

سیستم خنک کننده ی آب رادیاتور پژو XU7 شامل چه قطعاتی است؟

موتور فن

سیستم خنک کننده ی  موتور پژو 405 سمند و پرشیا دو عدد فن موتور دار مجزا، در دو سرعت کند و تند است.

هر دو فن با دستور ECU کار میکنند.

در اصل تشخیص کارکرد فن به عهده ی ecu میباشد.

Engine Control unit یا همان ای سی یو ECU وظیفه ی مدیریت قطعات موتور و قطعات وابسته به کارکرد موتور را دارد.

فن های خنک کننده در دمای ۹۵ درجه شروع به کار در حالت دور کند کار میکند تا دمای آب به ۸۸ درجه سانتی گراد برسد.

اگر یکی از فن های خنک کننده موتور به هر دلیلی کار نکند، فن دیگر در سرعت دور تند در دمای ۹۵ درجه کار میکند.

فن های خنک کننده در حالت کولر روشن یکسره در دور کند کار میکنند.

فن های خنک کننده اگر در حالت کولر دما به ۹۵ درجه سانتی گراد برسد، فن ها در دور تند کار میکند.

فشنگی آب

موتور xu7 در بعضی مدل ها دو فشنگی آب دارد و در بعضی مدل ها ۳ فشنگی آب وجود دارد.

فشنگی آب وظیفه دارد دمای آب رادیاتور را لحظه به لحظه بسنجد و مقدار دما را به ECU و آمپر آب در پشت آمپر اطلاع دهد.

فشنگی آب اگر دمای آب را درست تشخیص ندهد امکان دارد فن به موقع کار نکند و یا حتی دمای ساسات موتور بهم بخورد.

سلامت فشنگی آب باید توسط دستگاه دیاگ بررسی شود.

استفاده از فشنگی های متفرقه باعث تشخیص دما غلط در ecu میشود.

رله فن پژو 405

رله فن قطعه ای است که وظیفه دارد با دستور ECU برق موتور فن را قطع و وصل کند. هر موتور فن رله ی جداگانه دارد.

برای کار کردن فن در دور کند و دور تند هم رله وجود دارد. مهمترین دلیل کار نکردن فن ها، رله فن ها هستند.

کیفیت پایین قطعه یکی از دلایل خرابی زود هنگام رله فن است.

معمولا سوکت رله فن همیشه در خطر داغ شدن بیش از حد و آب شدن پایه ها است.

یونیت فن

یونیت فن در موتور های xu7 مدل های پایینتر از ۱۳۸۳ نصب شده است.

این قطعه در پشت چراغ جلوی سمت راننده قرار دارد. یونیت فن وظیفه ی کنترل عملکرد فن ها را دارد.

در خودروهای دارای یونیت فن، بجای ecu یونیت فن وظیفه ی تشخیص زمان کارکرد فن و مدیریت عملکرد فن را دارد.

با خرابی یونیت فن احتمال بهم ریختگی در سیستم کارکرد فن وجود دارد.

در کارکرد فن پژو 405 در مدل های دارای یونیت فن حتما باید یونیت فن تست شود.

چه موقع فن پژو 405 دور کند کار میکند؟

دور کند فن از دمای ۹۵ درجه کار میکند تا وقتی دمای آب به ۸۰ درجه سانتی گراد برسد.

دستور کار کردن فن هم بوسیله ی ECU داده میشود.

در این حالت فشنگی دمای آب مقدار دما را سنجیده و ECU نسبت به دما دستور کار کردن فن را به رله های فن ارسال میکند و فن کار میکند.

اگر کولر خودرو را روشن کنید برنامه ی کاری فن تغییر میکند.

در این حالت دمای آب هر چند درجه باشد هر دو فن در سرعت کند یکسره میشوند.

وقتی دما به ۹۵ درجه برسد هر دو فن با سرعت تند کار میکنند تا دما به ۸۰ درجه برسد.

در دمای ۸۰ درجه دوباره فن با دور کند شروع به کار میکند.

دلیل یکسره شدن فن در حالت کولر، جلوگیری از بالا رفتن فشار گاز کولر است.

اگر فن دور کند کار نکند چه اتفاقی می افتد؟

اگر فن دور کند خودرو کار نکند به دستور ECU هر دو فن به حالت دور تند کار میکنند.

حتی اگر یک فن هم کار نکند فن دیگر بصورت دور تند کار میکند.

این حالت بصورت اورژانسی انجام میشود تا خودرو آب رادیاتور موتور جوش نیاید.

کار کردن فن دور تند بصورت یکسره باعث کاهش عمر موتور فن خنک کننده میشود.

چرا فن دور کند از کار می افتد؟

خراب شدن هرکدام از این قطعات باعث از کار افتادن فن دور کند میشود.

  • سوختن فیوز در جعبه فیوز کالسکه ای
  • خراب شدن رله فن و یا سوکت رله فن
  • خرابی فشنگی آب و درست تشخیص ندادن دمای آب
  • درست عمل نکردن یونیت فن در خودروهای مدل پایین
  • خراب شدن ترموستات
  • هوا گرفتن سیستم رادیاتور آب

اگر فن پژو 405 درست بود و باز آمپر آب بالا رفت چه کاری باید انجام داد؟

اگر از صحت عملکرد ترموستات و واتر پمپ مطمئین هستید و فن پژو 405 درست عمل میکند باید رادیاتور را شستشو دهید.

شستشوی رادیاتور با دستگاه و روی خودرو انجام میشود.

در این روش تمامی کانالهای رادیاتور شستشو میشود که تاثیر زیادی در عملکرد رادیاتور دارد و عمر موتور فن پژو 405 را بیشتر میکند.

شستشوی رادیاتور باید با هر بار باز شدن سرسیلندر انجام شود.

به این دلیل که آب و روغن باهم مخلوط میشوند و باعث رسوب گرفتن پره های رادیاتور میشوند.

در این شستشو رادیاتور بخاری هم سرویس میشود.

برق خودرو

44 دیدگاه

  • مهندس جان سلام،وقتی استارت میزنم فقط یه تیک صدامیده ولی وقتی میزارم ماشین کمی خنک میشه استارت میخورد ورامین هم روشن میشه ولی سنگین استارت میخوره علتش چیه؟من الان جایی گیرکردم ودسترس به تعمیرکارهم ندارم

  • سلام. پژو 405 مدل 86 دوگانه کارخانه تازه واشر سرسیلندر گذاشتم وقتی ماشین رو خاموش می کنم بعد از 1 دقیقه که می خوام روشن کنم دمای امپر رسیده وسط و خیلی بیشتر از موقعی که روشنه.

  • سلام کولر که روشن میکنم فنها کار نمیکنند ومخزن استوانه ای گاز کولر داغ میشود لطفا کمکم کنید که چکار کنم ماشینم روا است

  • ادمین جان سلام، میخواستم بدونم ترموستات 83 درجه بهتره یا 75 درجه؟به نظر شما اگر برای تابستان ترموستات 75 درجه روی 405 بندازم چطوره؟با تشکر

  • باسلام وتشکر فراوان از مطلب شما
    واقعا به دردم خورد و مشکلم برطرف شد
    یکی از فیوز ها در جعبه فیوز کالسکه ای دچار لقی شده بود و بااستفاده از راهنمایی شما مشکلش برطرف شد و فن ها بکار افتادند
    سپاسگزارم

  • سلام ، سمند اس ای مدل ۹۰ دارم ، ۲۰ روز پیش سرسیلندر و واشر سرسیلندر عوض کردم، امروز رفتم کولرش سرویس کردم ،باطری ساز گاز کم بود اکی کرد و فن دور کند رو یکسره کرد
    احتمال خراب شدن فن نیست؟
    رو بخاری تو فصل زمستون تاثیر نمیذاره؟
    آیا اینکار توصیه میکنین ؟

      • دور کند رو یکسره کرده یعنی تا استارت میزنم فن دور کند روشن میشه تا وقتی ماشین خاموش کنم آمپر هم خوبه و همش پایینه، باطری ساز گفت این کار برای تاکسی ها که تو ترافیک زیاد هستن انجام میدم و نهایتش اینه سالی یه بار یه فن ۲۰۰ تومنی عوض کنن نه واشر و سرسیلندر، این کار توصیه میشه؟ و اینکه رو بخاری تو زمستون تاثیر نمیذاره؟

      • با سلام ظاهرا سوالمو درست متوجه نشدین، دوباره توضیح دادم، منتظر جوابتون هستم، ممنون

  • سلام مهندس، پژو 405 دارم، کولر میگیرم تو حرکت آمپر میاد بالاتا وسط باید کولر و خاموش کنم و ماشین و نگه دارم تا آمپر بیاد پایین، فن دور تند هم کار میکنه ولی آمپر پایین نمیاد، بدون کولر و کولر در جا مشکلی نداره ممنون میشم راهنمایی کنید

  • توضیحات عالی بود . بهتر از هر سایت دیگه ای . خیلی روان و قابل فهم توضیح دادید . موفق باشید

  • با سلام و خسته نباشید ی پژو405دارم تو سرعت بالا امپر پایینه ولی تا میاد تو ترافیک امپر. ب سرعت میاد وسط و گاهن مقداری هم از وسط هم رد میشه فن ها سالمه و فشنگی دما اب هم تعویض شده

  • سلام
    خسته نباشید
    چند روزی هست یکی از فنهای ماشینم(سمند مدل 82)از کار افتاده تمام رله هارو عوض کردم بازم کار نمیکنه به نظر شما مشکل از کجاست ممنون میشم پاسخ بدین

  • سلام مهندس،ماشینم ۴۰۵ هست،تو دور کند هرجفت فن ها درست کار میکنن،ولی توی دور تند فقط فن سمت شاگرد کار میکنه و فن سمت راننده کار نمیکنه،هر سه تا رله و فشنگی آب هم عوض کردم،یه دنیا ممنونتون میشم اگه سریع بتونید جواب بدید چون جای بدی گیر کردم،از خدا براتون موفقیت و سلامت کامل خواستارم،یا علی

    • سلام
      فن سمت شاگرد رو با سمت راننده جا به جا کنید
      اگر دوباره همون سمت کار نکرد سیمکشی ایراد دارد اگر طرف مخالف کار نکرد موتور فن ایراد دارد.
      موفق باشید

  • سلام ۴۰۵ دارم تازگیا دمای ماشین ک میاد خط وسط فنها کار میکندد و امپر اب پایین نمیاد .همون وسط میمونه و فن ها داعم کار میکنن .ترموستا ۷۵ درجه هستش فشنگی اب سالمه تازه تعویض کردم.رادیاتور هواگیری شده ماشین سالمه موتورش تک استارت روشنه اب و روغن هم کم نمیکنه .ممنون میشم جواب بدین.

  • با سلام
    من ماشینم پرشیا دوگانه 94 هست توی زمستون وقتی با سرعت در حال حرکت هستم امپر میچسبه کف و بخاری باد خنک میده
    و توی تابستون هم امپر وسطه م توی شهر هزگاهی از وسط رد میکنه
    ترموستات رو یه سره کردم ولی درست نشد
    و وقتی امپر میاد وسط تازه فن ها شرو به کار میکنن
    دلیل این چیه؟
    با تشکر

  • سلام وخسته نباشید بنده یه وانت اریسان دارم تا کولر میگیرم روی دور تند روشن میشه بعد یه رب کار کردن دو تا فن از کار میفتیه لطفا راهنمایی کنید .تشکر

  • ماشین من پژو ۴۰۵ مدل ۸۱ هستش
    الان چند روزه فنش نا منظم شده کارش
    در حال حرکت واسه خودش کم و زیاد میشه دورش
    قطع و وصل میشه چراغ فن و چراغ استپ هم روشن خاموش میشه
    رله هاش رو چک کردیم مشکلی تداره
    ممکنه از یونیت فن باشه ؟

  • سلام مهندس جان من پژو 405 مدل 83 دارم کولر میگیرم دور تند فن کار میکنه ولی یکسره نیست قطع و وصل میشه تو جاده آمپر بالا میره مجبور میشم کولر خاموش کنم تا آمپر پایین بیاد این قطع و وصل شدن دور تند فن موقع کولر گرفتن مشکلش از کجا میتونه باشه ممنون میشم کمکم کنید

  • سلام خسته نباشید مهندس عزیز 405 موتور tu5دارم فن کار نمیکنه رله ها سالمه فیوز ها ی کالسکه ای سالمه فشنگی هم سالمه البته فیش فشنگی رو که در میارم فن راه میوفته ،احتمال داره خود ecu نیاز به اپدیت یا همون (دیاگ)داشته باشه ؟

  • مهندس جان موتور tu5 مگه به جز فشنگی پشت ترموستات فشنگی دیگه ای هم داره؟ ترموستات رو چک کردم به موقع باز میکنه

  • بله دورکند فن دائم کارمیکنه ولی دیشب تو جاده کولر روشن بود یکمامپر بالا اومد ولی امروز برگشتم آمپر بالا نیومد

  • سلام مهندس کولر ماشینم تو جاده بیشتر بادش یهو گرم میشه کلاچ را می گیرم و گاز میدم باز دوباره کمپرسور عمل میکنه و بادش سرد میشه ولی بعد دوباره همش همینطوری قطع میکنه باید دوباره گاز بدم که بادش سرد بشه برم پیش سیم کش یه افتامات گذاشت که الان سوئیچ را که باز میکنم فن ها یکسره کار میکنن می خواستم بدونم مشکلش از چی هستش که تو جاده بیرون شهر که گاز خورش بیشتره قطع میکنه و این افتاماتی که گذاشته ضرری نداره

  • سلام پژو پارس مدل 83 وقتی ماشین داغ رو خاموش میکنم فن ها هم خاموش میشه و بعد دو دقیقه که باز میخوام ماشین رو روشن کنم آمپر خیلی بالا رفته و ماشین روشن نمیشه باید کنم که خنک شه یا خیلی سنگین استارت بزنم. قبلا ماشین رو خاموش میکردم فن روشن میموند و خنک می‌کرد بعد خودش قطع میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *