کاهش آلاینده ها در معاینه فنی | دلیل بالا بودن آلایندگی | کاهش دودهای خروجی

کاهش آلاینده ها در معاینه فنی | دلیل بالا بودن آلایندگی | کاهش دودهای خروجی

کاهش آلاینده ها در معاینه فنی | دلیل بالا بودن آلایندگی | کاهش دودهای خروجی


کاهش آلاینده ها در معاینه فنی

کاهش آلاینده ها در معاینه فنی مشکل همیشگی رانندگان در آزمون تنظیم موتور معاینه فنی است.

معاینه فنی به تست های گفته میشود که برای خودروهایی که ۴ سال از عمرشان میگذرد در مراکزی مخصوص انجام میشود.

در معاینه فنی سیستم موتوری، جلوبندی، و سیستم ظاهری خودرو بازرسی میشود.

در هر مرحله از تست در صورت مشکل داشتن خودرو، درون برگه ی مخصوصی نوع مشکل ذکر میشود که راننده خودرو باید به برطرف کردن آن بپردازد.

در صورت نداشتن معاینه فنی علاوه بر این که توسط افسران پلیس و دوربین های کنترل نامحسوس جریمه میشوید.

بلکه در قانون جدید امکان تعویض پلاک خودرو بدون برگه معاینه فنی وجود ندارد.

در مراحل اخذ معاینه فنی به مرحله ای میرسیم به نام آلایندگی  که در این قسمت تنظیم موتور خودرو بررسی میشود.

تنظیم موتور شامل میزان پاشش سوخت و میزان گاز های خروجی آلاینده است.

تنظیم موتور برای کاهش آلاینده ها الزامی است.

در تست کنترل آلایندگی پارامترهایی است که نباید از حد مجاز عبور کند.

چه گاز های برای کاهش آلاینده ها در معاینه فنی نقش دارند؟

پارامترهایی که در کاهش آلاینده ها در معاینه فنی نقش دارند و مورد بررسی قرار میگیرند به ۴ دسته ی کلی تقسیم میشوند.

‌‌گاز co

گاز co یا منوکسید کربن از گازهای خروجی است که در آلایندگی بسیار تاثیر گذار است.

گاز co در اثر خام سوزی سوخت بوجود میاید.

گاز co اگز از حد مجاز بیشتر باشد علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی برای انسان باعث سوزش چشم و مسمومیت هم میشود.

در کاهش آلاینده ها در معاینه فنی کاهش گاز co بسیار اهمیت دارد.

اگر سنسور اکسیژن خودروی شما زود به زود خراب میشه کلیک کن + روش تست سنسور اکسیژن

گاز hc

یکی از گازهایی که در کاهش آلاینده ی های خودرو اهمیت دارد، گاز هیدروکربن یا hc است.

hydrocarbon یا همان هیدروکربن هم بر اثر سوخته نشدن کامل سوخت به وجود میاید.

این پسماند از سوخت باعث تداخل در سیستم کنترل آلایندگی میشود.

اگر hc ماشینت بالاتر از حد مجازه کلیک کن.

برای رساندن مقادیر این گازها باید تنظیم موتور انجام داد‌.

ضریب لاندا λ ، تستی برای اخذ کاهش آلاینده ها در معاینه فنی

لاندا یا لامبدا یازدهمین حرف از الفبای یونانی است.

این نماد اختصاری λ که شبیه عدد هشت فارسی خودمان است، گاز نیست اما در معاینه فنی در کنار گازهای آلاینده نوشته شده است.

اگر لاندا خودروی شما عددی غیر از 1.05 باشد معمولا در معاینه فنی بصورت پیشفرض برای شما نشتی اگزوز مینویسند.

اما بارها دیده شده که اگزوز نشتی نداشته و یا با برطرف کردن نشتی مشکل حل نشده است.

لاندا در اصل، مقدار ضریب مجاز بین hc و co و o2 است.

یا به زبان ساده تر نسبت این گازها به هم اگر مجاز نباشد لاندا بهم میخورد.

درباره ی حل مشکل لاندا بیشتر بدانیم

گاز o2 یا همان اکسیژن

اکسیژن یا همان o2 هم با اینکه آلاینده نیست، اما تنظیم بودن آن در کاهش آلاینده های خودرو نقش دارد.

در معاینه فنی o2 باید از عدد ۳ کمتر باشد.

بیشتر بودن عدد ۳ نشان از هوا کشیدن موتور، و کمتر بودن آن بیش از انداره ی نسبت مجاز co و hc باعث خفگی در اثر ایستادن در پشت اگزوز میشود.

میخوای بفهمی چرا o2 ماشین بالاست؟ این مطلب رو مطالعه کن

قبل از معاینه فنی چه کارهایی باید انجام داد تا به مشکل آلاینده خودرو بر نخوریم؟

ابتدا با دستگاه عیب یاب یا همان دیاگ خطا های موجود در ecu خودرو را میبینیم.

با دستگاه چهار گاز موتور و اگزوز را تست میکنیم.

خطاهایی مثل احتراق ناقص، سنسور اکسیژن، غلظت سوخت، سنسور فشار منیفولد، سوزن انژکتور خطاهای مهمی در تنظیم موتور هستند که باید برطرف شود.

به طور کلی شمع ها باید هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر و وایر ها هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر و صافی بنزین هر ۱۰۰۰۰ کیلومترتعویض و سوزن های انژکتور و دریچه گاز هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر با دستگاه سرویس شوند.

انجام ندادن هر یک از این موارد آلاینده ها را بیشتر میکند.

کم کردن آب و روغن بیش از حد مجاز در هر خودرو، یعنی آن خودرو مشکل موتوری دارد که معاینه نمیتوان گرفت.

خواندنی های ماشینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *