یکسره شدن فن خودرو چه دلایلی دارد | خاموش نشدن فن رادیاتور

یکسره شدن فن خودرو چه دلایلی دارد | خاموش نشدن فن رادیاتور

یکسره شدن فن خودرو

یکسره شدن فن خودرو یا مدام کار کردن فن به حالتی میگویند که فن رادیاتور همیشه در حال کارکردن باشد.

تمام ماشین ها داری فن میباشند که کار خنک کردن آب رادیاتور  و کم کردن دمای موتور را به عهده دارد.

در واقع نبود فن در خودرو غیر ممکن است.

اما تکنولوژی فن های رادیاتور هم مانند سایر قطعات خودرو پیشرفت کرده و دارای امکانات بیشتر شده اند.

در خودروهای قدیمی مثل پیکان، فن خودرو بصورت پروانه فن و یک تکنولوژی ساده توسط یک تسمه به موتور وصل بود.

در سیستم فن های قدیم با کار کردن موتور، آن پروانه یکسره کار میکرد.

بدون هیچ پیچیدگی خاصی و تنها خرابی آن شکستن پروانه فن و یا پاره شدن تسمه پروانه بود.

بعد ها که سیستم خودرو ها پیشرفته تر شد فن ها دیگر یکسره کار نمیکردند و هوشمند شدند.

فن خنک کننده با رسیدن به دمای مورد نظر فن کار میکند و در دمای مورد نظر فن قطع میکند.

این باعث میشود که با مدام کار کردن فن ، با مشکل کاهش بیش از حد دما مواجه میشویم که برای موتور مضر است.

گاهی اوقات فن خنک کننده رادیاتور خودرو ، بنا به دلایلی خاموش نمیشود و مدام کار میکند و این میتواند نشانه یکی مشکل جدی در خودرو باشد.

حال در این پست میخواهیم به شما بگوییم که چرا فن یکسره میشود.

ترموستات قطعه ای که باعث یکسره شدن فن خودرو میشود

ترموستات یا به انگلیسی Thermostat قطعه ای است که وظیفه دارد با تغییر دما عکس العمل نشان دهد.

در خودرو ترموستات در مسیر آب قرار دارد.

ترموستات با بستن مسیر آب، آب رادیاتور را زودتر گرم میکند و با باز کردن مسیر آب از زیاد داغ شدن بیش از حد آب جلوگیری میکند.

اگر ترموستات معیوب باشد و یا درست عمل نکند و به اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم میشود.

و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و باعث یکسره شدن فن میشود..

برای مطالعه در رابطه با ترموستات اینجا کلیک کنید.

واتر پمپ فرسوده دلیل مدام کار کردن فن خودرو

Water Pump یا همان واتر پمپ به فارسی به معنی پمپ آب است.

همانطور که از نامش پیداست کار واتر پمپ،  گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک کننده خودرو است.

ایراد در سیستم کارکرد واتر پمپ نیز باعث تداخل در گردش آب در سیستم میشود.

اگر آب در رادیاتور خوب گردش نداشته باشد دمای موتور بالا رفته و در نتیجه باعث یکسره شدن فن تودرو میشود.

واتر پمپ چیست؟ | صدای واتر پمپ خراب | بهترین مارک واتر پمپ اگر درباره ی واتر پمپ میخوای بخونی کلیک کن

رله فن عامل اصلی تداخل در کارکرد فن

رله فن یا Fan relay قطعه ای سخت افزاری برای راه اندازی فن خنک کننده ی موتور است.

رله فن در قسمت سیمکشی فن خنک کننده قرار دارد.

به طور خلاصه میتوان گفت رله فن وظیفه ی دارد در هر زمانی که ECU دستور کارکردن فن ها را بدهد.

رله فن با دریافت سیگنال کنتاکت های رله بهم میچسبد و برق ۱۲ ولت به فن ها برساند.

در زمانی که ECU تشخیص دهد فن به اندازه ی کافی کار کرده است، ECU یک پالس به رله فن میفرستد و کنتاکت های رله فن باز میشود و فن خاموش میشود.

کنتاکت های رله فن در اثر کارکردن فرسوده میشوند.

فرسوده شدن و داغ شدن بیش از حد انها نیز باعث چسبیدن پلاتین انها به یکدیگر میشود و فن یکسره میشود.

برای این که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.

فشنگی آب یکی از دلایل یکسره شدن فن خودرو

فشنگی آب ، سنسور دمای آب ، فشنگی فن و یا coolant temperature sensor قطعه ای است که برای سنجش میزان دمای آب طراحی شده است.

فشنگی آب با سنجیدن دمای آب رادیاتور مقدار دما را به ECU میفرستد.

خراب شدن فشنگی آب باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن میشود.

دلیل آن هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار میدهد.

حتی علت روشن ماندن فن ماشین بعد از خاموش شدن تشخیص بالا بودن دمای آب رادیاتور است.

آیا لازم است تا زمان خاموش شدن فن، موتور خودرو هم روشن باشد؟

بله. چون فن خنک کننده آب داخل رادیاتور را خنک میکند ولی با خاموش شدن خودرو واتر پمپ از کار می افتد و آب گردش پیدا نمیکند.

در این حالت آب داخل رادیاتور خنک میشود و آب داخل موتور داغ میماند.

کارکردن فن در حالت موتور خاموش باعث ضعیف شدن باتری خودرو نیز میشود.

برای مطالعه راجع به فشنگی آب اینجا کلیک کنید.

سیمکشی فن

سیمکشی فن راه ارتباطی فن با ECU و رله های فن است.

اگر هر کاری انجام دادید ولی مشکل مدام کار کردن فن برطرف نشد سیمکشی را تست کنید.

سیمکشی فن موتور از سیم های تابیده به هم ساخته شده است.

این سیم ها با یک لایه چسب و یک لوله ی خرطومی محافظت میشوند.

گاهی اوقات بر اثر موتور شویی ، باز و بست موتور ، دستکاری در سیمکشی و گذر زمان سیمکشی آسیب میبیند.

این آسیب دیدن باعث ایجاد اتصال در سیمکشی و راه اندازی فن بصورت ناخود آگاه میشود و حتی باعث مدام کار کردن فن و یا از کار افتادن فن میشود.

البته سیمکشی فن 206 کمی متفاوت است. رله های فن در 206 و 207 داخل جعبه ای در کنار فن قرار دارد.

اما در خودروهای ایرانیزه 206 رله ها در جعبه ی مولتی پلکس قرار دارد.

کامپیوتر یا همان ای سی یو

تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر میشود.

ای سی یو یا همان engine control unit یا به اختصار ECU کنترل کننده ی و هدایت کننده ی قطعات خودرو است.

یکی از مهمترین وظایف ECU کنترل فن خنک کننده ی رادیاتور است.

تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی های کامپیوتر خودرو انجام میشود.

حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن آسیب دیده باشد درست عمل نمیکند و مشکل یکسره شدن فن را ایجاد کند و یا حتی بدرستی عمل نکند.

یونیت فن دلیل یکسره شدن فن خودرو در پژو های مدل پایین

در خودروهای پژو 405 ، پژو پارس و سمند مدل 1380 تا 1383 قطعه ای بنام یونیت فن دارد.

یونیت فن قطعه ای سیاه رنگ مستطیل شکل به اندازه ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد.

این قطعه وظیفه ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد.

برای مطالعه بیشتر به مطلب مشکلات فن رادیاتور پژو مراجعه کنید.

اتصال بدنه

در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشندو یا سولفاته زده باشد ، در عملکرد فن تاثیر میگذارد.

عمده دلیل یکسره کار کردن فن در خودروهای مدل بالا اتصال بدنه است.

اتصال بدنه یک کابل معمولا مشکی رنگ و زخیم است که به موتور و گیربکس و بدنه ی خودرو وصل میشود.

قطعات الکترونیکی خودرو معمولا قطب منفی ولتاژ را از بدنه ی خودرو دریافت میکند.

132 thoughts on “یکسره شدن فن خودرو چه دلایلی دارد | خاموش نشدن فن رادیاتور

  1. محمد امینی says:

    سلام پراید 111 دارم چند وقتی هست فن رادیاتم یکسره شده واتر پمپ فشنگی دمای اب و را تعویض کردم ولی بعدوباره یکسره کار میکند دلیلش چیه ecu هم بازدید شده مشکلی نداشته

    • میلاد لللللل
      میلاد لللللل says:

      سلام
      رله فن و مقاومت فن را چک کنید ماشین شمه ۲ فشنگی دارد و حتما هر دو رو چک کنید احتمال اینکه خود فن هم ایراد داشته باشد هم هست

    • سجاررحیمی says:

      علت ان دسته سیم کولراتصالی داردوسوخته برای تست ان اول رله سه قلورادربیار اگردرست نشد دوعدسوکت کولرروی کمک شاگرداست رادربیاراگرمشکل یک سره شدن فن حل شددسته سیم کولررایاتعویزویاتعمیرکن به عقیده بنده اگرمی خواه تعمیرش کنی ازروکش حرارتی یاهنان وارنیش استفاده کن ولی ازنوارچسب استفاده نکن یابه نظرمن تعویزش کنی بهتره

    • محمدرضا says:

      در نظر داشته باشید که اگر سوکت دور کند قطع باشه .دور تند همیشه در حالت روشن بودن ماشین روشن میمونه

  2. كوروش says:

    ٢٠۶ تیپ ۶ دارم.
    بدون اینکه کولری گرفته باشم یا چیزی .
    ماشین مدام فن دور تندش کار میکنه.
    مثلا دیروز توی بزرگراه با ١٢٠ تا سرعت و دمای روی ٧٠ به اندازه نیم ساعت فن دور تند کار میکرد

  3. اصلاح می کنم سجاررحیمی نه )(سجادرحیمی درسته )متخصص تعمیرات تخصصی ایسیو says:

    دوعددسوکت سفیدرنگ روی کمک راننده ازهم جداکن فن ازیک سره ای درمیادودسته سیم کولراتصالی کرده سوخته ان راتعویض کن

  4. سعید اقبالی says:

    سلام داداش خدا قوت اگر راهنماییم کنی ممنونتم ! سمند x7 مدل 83 دارم (انژکتوری) موتورشو شستم بعد از اینکه خشک شد همینکه سوییچ رو باز میکنم فن با دور تند یکسره میزنه ! اشکالش از جیه

  5. امیر مقدم says:

    سلام، سمند ای اف سون از دیشب فن یکسره شده وچرا چک هم روشن ،مونده ،امروزم جمعه اگر خودرو روشن کنم و حرکت کنم مشکلی پیش میاد، فردا بر تعمیرگاه مطمئن رفع عیب کنم ، راهنمایی فرمائید ، سپاس مهندس جان

  6. حمید says:

    باسلام پژو پارس دنده اتوماتیک با گیربکسal4کارخانه ایی مدل ۹۱ دارم و در حالی که دمای آب از نصف پایین تره فن تند ماشین روشن میشه و بعد از ۷ دقیقه خاموش میشه باز بعد ۱۰ دقیقه دوباره فن تند روشن میشه و همین سیکل ادامه داره و در ترافیک ها این اتفاق خیلی زیاد میفته ممنون میشم راهنمایی بفرمائید مشکل کجاست؟با تشکر

  7. حمید says:

    باسلام وتشکر از راهنمایی شما فشنگی آب،رله های فن رادیاتور،رله فن،ترموستات،واتر پمپ،رادیاتور ماشین تعویض کردم ،تعمیراساسی گیربکس اتوماتیک انجام دادم و esuموتور و گیربکس چک کردند سالمه دیگه نمیدونم چکار کنم ولی روشن شدن فن تند درست نشد

  8. مهران مختارى says:

    باسلام…ماشین من ٢٠۶ مدل ٨٢ هستش…بعد از اینکه کولر ماشین خاموش مى کنم فن دور کند روشن میمونه و خاموش نمیشه وبعد از خاموش و روشن کردن ماشین همچنان فن روشن مى شود…فشار گاز رو کم کردن و فشنگى کولر هم تعویض شده فن هم چک شده…لطفا راهنمایی کنید

  9. Maryam says:

    سلام امروز حین حرکت فن ماشینم خورد شد و یه صدایی داد،دلیلش چیه؟؟
    وقتی ماشین سرد شد میتونم سریع ببرم تعمیرگاه؟؟

    • میلاد لللللل
      میلاد لللللل says:

      سلام حتما در خنکی هوا به سریع ترین تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر تعمیرگاه دوره دبه های اب همراه داشته باشید که با ریختن اب روی رادیاتور، رادیاتور اب را خنک کنید.

  10. eilia says:

    سلام مهندس جان ۲۰۶ تیپ ۲دارم وقتی روشن میکنم فن با دور کم روشن میشه .میتونید راهنماییم کنید

      • eilia says:

        سلام خسته نباشید دقت کردم اگه کولر روشن نکنم عادی ۹۸ درجه فن دور کند روشن میشه و نزدیک ۹۰ خاموش میشه ،اما وقتی کولر روشن میکنم چند لحظه بعد فن با دور متوسط روشن میشه و وقتی کولر هم خاموش میکنم بازم روشن میمونه ! تا ماشینو خاموش کنم بعد از چند دقیقه که روشن میکنم خاموشه بعدا اگه دوباره کولر رو بزنم باز خاموش نمیشه حتی اگه کولرو خاموش کنم. تازگیا کولرشو گاز کردن قبلا گازش کم بود دور متوسط کار نمیکرد .ببخشید طولانی شد .الهی خیر ببینی مردم رو کمک میکنی یا علی

    • میلاد لللللل
      میلاد لللللل says:

      سلام اگر کولر روشن باشد و فن بعد از چند دقیقه بعد از خاموش شدن خودرو کار کند مشکلی نیست حتی بعد از روشن کردن هم فن کار کند باز هم مشکلی نیست. حالا شما چک کنید ببینید اول صبح که استارت میزنید هم فن همون لحظه اول روشن شدن کار میکند یا خیر؟ اگر کار کند سیستم فن مشکل دارد اگر کار نکند مشکلی نیست و علت گرمی هوا است البته بهتر است سیستم فن رو هوا گیری کنید.

  11. eilia says:

    سلام عزیز گفتم اگه اول صبح کولر روشن نکنم نه مشکلی نیست ۹۷ با دور کم روشن میشه ۹۰هم خام.ش میشه،مشکل من اینه اگه کولر روشن کنم فن با دور متوسط روشن میشه وقتی کولرو خاموشم میکنم باز روشنه آمپر میاد رو ۷۰ باز روشنه تا ماشینو خاموش روشن کنم که فن خاموش بشه !

    • میلاد لللللل
      میلاد لللللل says:

      مشکلی نداره باز هم برای اطمینان پیدا کردن از نداشتن مشکل باید با دستگاه سیستم فن چک شود اگر تهران هستید به این ادرس مراجعه کنید. میدان ازادی بزرگراه جناح تعمیرگاه برادران کریمی ۰۹۱۲۲۴۰۴۵۹۹

  12. eilia says:

    سلام خسته نباشید نه متاسفانه یزد هستم ،بنظر شما امکان داره گاز کولر بیش از حد باشه ؟ که فن بعد از خاموش کردن کولر خاموش نمیشه با اینکه آمپر پایینه ؟

  13. علی says:

    سلام پارس مدل88دارم رله فن دور کند دفعه سومه که عوض میکنم باز میسوزه مشکل چیه ممنون میشم مهندس جواب بدین

  14. طیب انصاری says:

    سلام پراید ۱۳۱دارم فن هرچندثانیه یکبار روی دورتند کار میکنه بنظرتون ایراد ازچیه رله وترموسات هم تعویض کردم ممنون میشم راهنمایی کنید

  15. بیژن says:

    سلام خسته نباشید.ماشین من زانتیا هستش در اکثر مواقه که ماشینو میبرم کارواش یا هوا بارونی هست فن دور تند یکسره میشه با اینکه موتور سرد سرده.ممنون میشم راهنمایی کنین.تاکید میکنم روی دور تند هر دوتا فن.بعد گذشت چند ساعت بر طرف میشه ایرادش

  16. مجتبی says:

    سلام
    ماشینم 206 تیپ 2 هست
    بدون اینکه کولر بگیرم فن ماشین به موقع و در آمپر همیشگی روشن میشه ولی دیگه خاموش نمیشه و آمپر رو تا زیر 80 میاره پایین و همچنان روشن میمونه در حالی که موتور خنکه
    ماشین اصلا آب کم نمیکنه و اصلا جوش نمیاره
    علتش چی میتونه باشه

  17. حسین شفیعی says:

    سلام و خسته نباشید
    بنده یه ماکسیما دارم که وقتی از لحظه سرد استارت میزنم تا اینکه داغ بشه ماشین درجا فن مرتب روی ۹۵ فن میزنه و ۹۰ درجه خاموش میشه
    حتی با ماشین میریم تو ترافیک بازم اوکی کار میکنه فن
    ولی یه مسافتی که رانندگی کنم و برسم منزل فن دور کند دیگه خاموش نمیشه حتی اگه نیم ساعت طول بکشه
    ۲ ترموستات ماشین نو شده ۲ فشنگی نو شده رادیاتور عوض شده واترپمپ عوض شده سیم کشی بدون ایراد
    رله فنها هم جا به جا شده و بدون ایراد
    راستش دیگه جایی نیست نبرده باشم
    لطفا کمک کنید

  18. امیری says:

    سلام پژو 206 تیپ 5 دارم که پس از استفاده مداوم از کولر مثلا2 ساعت رله آن می سوزد در واقع از بس گرم میشود آب میشه کنارهاش لطف بفرمایید مشکل از چیه؟

  19. مهران مافی says:

    سلام مهندس جان ببخشید ماشین من 206 تیپ2 مدل 83 هست یه مدت وقتی کولر میگیرم بعد که خاموش میکنم کولرو فن قطع نمیشه.مشکل چیه؟بعضی موقعه ام وقتی فن که میزنه ماشین با قطع نمیشه یسره میزنه .

  20. وحید ملکی says:

    با سلام
    405 مدل 91 دارم وقتی دمای آب به وسط میرسه فن رو تند کار میکنه وقتی کمی خنک شد خاموش میشه و دوباره همین روند. انگار رو دور کند نمیره

  21. صادق مرکزی says:

    سلام من پراید مدل 85 دارم با کولر روشن وقتی دما به حدی میرسه که فن باید شروع به کار کنه کولر قطع و تا زمانی که در حالت عادی فن خاموش میشود قطع میمونه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  22. صادق مرکزی says:

    سلام ماشین من پراید 85 هستش و فن فابریکش تک دور بود من تعویضش کردم و 2 دور گذاشتم و از دور تند استفاده میکنم وقتی کولر روشن میکنم روی دور تند میزارم فن یکسره کار میکنه ولی وقتی روی دور کند میزارم با هر بار قطع شدن کمپرسور فن قطع میشه میخاستم دلیلشو بدونم با تشکر

  23. مهران مافی says:

    سلام مهندس جان خسته نباشی.ماشین من 206 تیپ2 یه مشکلی پیدا کرده جدیدا وقتی خیلی تو ترافیک که میرم ماشینم امپر ابش یهو قاطی مکنه میره بالا ماشین میزنه استپ. بعد یهو میاد پایین.نواسان میگیره هی.مشکل از چی میتونه باشه

  24. مهدی طباطبایی says:

    سلام جناب مهندس
    مزدا ۳ قدیم مدل ۸۸ دارم، فقط تابستان امسال هستش که با خاموش کردن موتور ، فن چند دقیقه ای کار میکند. بنظر شما مشکل از کجاست؟
    با تشکر

      • حسین says:

        ادمین ماشین منم مزدا سه هست همین مشکل دوستمو دارم،آب رادیات رو که عوض میکنم تا یکی دو روز خوبه،ولی بعدش دور تند فن روشن میمونه با صدای زیاد

  25. مهران احمدی says:

    سلام،من یک پراید131 دوگانه کارخانه دارم،ازدیروزتاحالافن ماشین یکسره کامیونها دمای آب وپایین میاره ولی دیگه خاموش نمیشه چراغ چک هم روشن میشه،ماشین وکه خاموش میکنم ودوباره روشن میکنم دمای آب بعلت کارکردن فن پایینه ولی چراغ چک همچنان روشنه ولی بعدازحدودیک دقیقه که ماشین کارمیکنه چک هم خاموش میشه ولی بعدازمدتی که دما آب بالامیره بااولین استارت فن دوباره یکسره میشه ودوباره چراغ چک هم روشن میشه،مهره آب ومهره فن وواترپمپ وترموستات وچک کردم گردش آب وبقیه چیزا به نظرسالمه،لطفاً راهنماییم کنیدکه مشکل ازبرق یامشکل مکانیکی داره،باسپاس فراوان

  26. علی افشانی says:

    سلام من یک ساینا مدل 96 دارم فن رادیاتور ماشین خیلی زمان میبره تا خاموش بشه مثلا بین 15تا20دقیقه طول میکشه ترموستات رو هم عوض کردم 82درجه گذاشتم کابل منفی ماشین هم دوبل کردم ولی تغییری نکرده ممنون از راهنمای شما

  27. مهران خورسندی says:

    سلام ۴۰۵مدل۸۸فن روشن میشه دیگه خاموش نمیشه دمای آبم پایین نمیاد

  28. مجتبی says:

    پژوپارس مدل۸۸دارم بعضی مواقع دوتافن ماشین روشن میشه دمای ماشین بحدی پایین میادکه چراغ استپ روشن میشه چکارکنم ممنون

  29. نويد خسروى says:

    باسلام
    بنده پژو۴٠۵ مدل ٨۶ دارم که ترموستات نداره ولى تو حالت عادى عملکرد فن ها و آمپر طبیعیه بجز وقتى که با سرعت حرکت میکنم و چراغ آمپر آب و استوپ با اینکه دما پایینه روشن میشه و فن ها یکسره روى دور تند شروع بکار میکنه ؛ وقى تو این حالت ماشینو خاموش میکنم فن ها میره رو دور متوسط تا ده دقیقه بعد خاموش میشند و زمانى که دوباره ماشینو روشن میکنم خوبه و مشکلى نیست تا وقتى تند برم با ماشین مثلا با ١٠٠ کیلومتر که باز این اتفاق بیافته
    مشکل چیه و باید چکار کنم
    خیلی خیلی ممنون از اساتید عزیز

  30. حسن محمدی says:

    سلام.ماشین پراید مدل ۸۶ دوگانه دارم.با باز کردن سوئیچ فن رادیات روشن میشود و با خاموش کردن فن بعد از چند ثانیه روشن میشود علت چیست.ایا رله های دوبل رو تعویض کنم

  31. سید حامد رضوی says:

    با سلام
    206 تیپ 2 مدل 81 دارم
    از لحظه بازشدن سوئیچ فن دور تند شروع ب کار کردن میکرد
    ترمپستات جام کرده بود عوض کردم
    باز هم یه فن سه سرع کر میکرد
    مقاومت و رله ها چک شد فشنگی سبز رنگ هم عوض شد ولی هنوز دلره یه سره کار میکنه
    لطفا کمک کنید

  32. محسن شجاعی says:

    سلام
    سمندef7مدل۹۱ تک سوز دارم ۱۷۰kmکارکرده،هفته پیش آمپرم آب از وسط رد کرد و یه خط مونده به آخر رفت نذاشتم تا آخر بره منم سریع کولرورو روشن کردم و فن رفت رو دور تند و آمپر اومد وسط وایسادم و آب رادیاتور رو چک کردم کم نکرده بود،حرکت کردم و تو راه چندین بار آمپر هی میرفت آخر و برمیگشت وسط
    منم بردم تعمیرگاه یکی از دوستام ترمستارت رو وا کرد گفت گیر کرده عوض کردیم و ضد یخ ریختم هواگیریش کردیم آمپر اومد بالا تا وسط اومد یه خط از وسط رو رد کرد رفت رو ۱۱۰درجه ماشین فن نمیکرد…فشنگی رو چک کردیم..از نوع.سه فیش سوکت مشکی هست…دیدیم که سوکتش داره به دور خودش ول میچرخه..فشنگی رو هم عوض کردیم اما فشنگی همون قدیمی خودش که مخروطی بود رو پیدا نکردم و یه دونه به قول خودشون فابریک ایساکویی با نمونه قبلیش فرق میکرد انداختیم

    الان فن ماشینم که روشن میشه دیگه خاموش نمیشه و یه سره شده رادیاتور هم چونکه فن دور تند یه سره داره میزنه از پشت دست میزاری سرد سرده و مصرف ماشینم هم رفته بالا

    بردم پیش باتری ساز همه چی رو چک کرد از سیم کشی گرفته تا رله ها و فشنگی و یونیت و ecu گفت همه چی رو تست کردم مشکل برقی نداری

    مشکل مکانیکی هستش ببر پیش مکانیک

    الان

    ماشینم که سرده صبح اول وقت ، یه خورده بد روشن میشه دو یا سه استارت میخوره

    علت یه سره شدن فن ماشینم چی میتونه باشه..؟؟؟؟

    دوستان اگر میشه راهنمایی کنید

    ممنون

  33. فريد says:

    سلام
    دوستان بنده یه ٢٠۶ تیپ ۵ مدل ٩٧ دارم که ١٣٠٠ کیلومتر بیشتر باهاش نرفتم
    امروز که بعد از یک روز در حالی که ماشینو سرد بود به محض باز کردن سوییچ فن شروع به کار کردن کرد بعد از اینکه ماشین رو روشن کردم درحالی که هنوز ماشین سرده سرده و هنوز آمپر آب از جاش تکون نخورده علاوه بر دور کند دور تند به طور مکرر شروع به خاموش و روشن شدن میکنه و تا وقتی که ماشینو خاموش کنم بعد از خاموش کردن ماشین چند دقیقه فن کند کار میکنه و بعد خاموش میشه
    ممکن راهنمایی کنین علت چیه

  34. نادر says:

    سلام.ماشین 206 دارم.ماشین را که روشن میکنم بعد از چند لحظه صدای بوق میاد و فن روشن میشود و چراغ چک روشن است و فشنگی آب هم تعویض کردم ولی مشکل حل نشد و هنگام حرکت هم تک کار میکند،مشکل چیست؟

  35. عقیل says:

    سلام،
    خدا قوت،
    ماشین ۴۰۵داریم. آب رادیاتور رو عوض کردیم و هواگیری هم انجام دادیم. الان یعد از خاموش کردن ماشین فن در حد سی ثانیه کار می کنه و قبلا اصلن فن روشن نمیشد.
    به نظر شما دلیلش چی می تونه باشه؟ و آیا این خوبه یا بد؟
    متشکرم از پاسختون.

  36. محمد says:

    سلام پراید ۱۳۱ مدل ۹۰ دارم
    با روشن کردن ماشین در هر دمایی فن روشن میشه و با خاموش کردن ماشین فن خاموش میشه امپر دمای ماشین هم حالت طبیعی داره سه تا خونه بالا میاد

  37. سعید says:

    سلام خسته نباشید ۲۰۶ تیپ ۳ دارم استارت ک میزنی فن دور تند شروع میکنه چراغ چکم روشن میشه بعد ماشین کم گاز میخوره هرجا بگی بردم سنسور اکسیژن عوض کردن دریچه گاز برقی عوض کردم درست نشد مشکل چی میتونه باشه ؟؟؟؟

  38. سعید says:

    فشنگی عوض کردم ترموستات عوض کردم ولی باز فایده نداشت ecu چک نکردم الان فقط خطا دریچه گاز میزنه

  39. سعید says:

    سلام خواستم بگم مشکل ماشینم خدارو شکر حل شد مشکل این بود اب تو ماشین گردش نمیگرد با تعویض فشنگی و ترموستات حل شد خواستم بگم کسایی ک این مشکل و دارن الکی هزینه نکن ن از دریچه گازه ن سنسور اکسیژن

  40. محمودکنگرلو says:

    به محض روشن کردن ماشینم پژو405فن روشن میشه چراغ استپ واب روشن میشه بعد یک دقیقه هنوز متور گرم نشده فن وچراغ استپ روشن میشه خواهشن کمکم کنید خستم کرد

  41. Jafar panahi says:

    سلام مهندس خودرو من لیفان ۶۲۰ موتور ۱۶۰۰ می باشد.وقتی کولر خودرو را روشن میکنم بعد از مدتی فیوز ان میسوزد و اتوموبیل خاموش می شود.در ضمن موقع روشن شدن کولر فن کار نمی کند. و فن دور کند با اب مشکوک است.ممنون اگر ممکن است راهنمایی کنید.

  42. یلمه says:

    با سلام .دارای ی وانت مدل 96 میباشم .فن ماشینم یکسره شده است با اینکه امپرم تغییری نکرده ولی بازم هر کاری میکنم خاموش نمیشود ممنونم اگر راهنمایی کنید شدیدن ناراحتم زییرا احساس میکنم از قدرت موتور میکاهد با سپاس

  43. محسن says:

    سلام . سمند ef دارم . تو جاده دیدم دما افتاده چک کردم ترموستات باز مونده و قفل کرده . تا حالا سه تا ترموستات عوض کردم و دو فشنگی – مشکل اینه که بعد از تعویض ترموستات وقتی دمای موتور بالا میره فن دور کند شروع می کنه کار کردن ولی بعد که دما میاد پایین فن دیگه خاموش نمیشه
    esu رو چک کردم دما تا 90 میاد پایین و ترموستات میبنده ولی فن خاموش نمی کنه . رله فن رو هم عوض کردم
    تنها در دو حالا فن خاموش میشه – یکی اینکه کولر بگیرم . دو اینکه کلا ترموستات نگذارم
    به نظرتون ایراد از کجاست ؟

  44. منصور حیدری says:

    سلام وقتی ماشین را روشن میکنم فیوز مربوط به بخاری و تهویه میسوزد و فن ها ی موتور یکسره شروع به کار میکند وتا ماشین رو شن هست خاموش نمیشه

  45. حمید says:

    سلام.پراید زیمنس مدل ۹۰ دارم.فن رو دوتا خونه روشن میشه مال چیه زودی روشن میشه باتشکر

  46. رضاخسروی says:

    سلام
    پراید ۱۱۳۲مدل ۸۷، پاییز و زمستان امسال کولر رو هر ماه چند دقیقه روشن میکنم، ولی بعد از خاموش کردن کولر و خاموش کردن ماشین ، فن کولر دائم روشن هست تا زمانیکه سیم فیوزی رو بردارم، اشکال کجاست؟
    ممنون از پاسخ شما

  47. داود پارسا says:

    سلام وقتتون بخیر . ماشین 405 هست و از دیشب ناگهان فن دور تند در حین رانندگی روشن شد و حتی بعد از خاموش کردن ماشین هم خاموش نشد که مجبور شدم سر باطری منفی رو بردارم . صبح هم بلافاصله بعد از اتصال دوباره سر باطری به باطری فن دور تند روشن شده ویکسره هست .. و با حرکت و رانندگی هم همچنان روشن میمونه … تا دوباره سر باطری منفی رو بردارم … لطفا راهنمایی بفرمایید . متشکرم

  48. اقایی says:

    سلام.۲۰۷ مدل ۹۰ دارم.امپر اب یه خط بالای خط وسط میاد و ابتدا دور کند و بعد دور تند روشن میشه و امپرو میاره رو ۹۰ بعد فن خاموش میشه.دلیل اینکه زیاد امپر میاد بالای ۹۰ چی میتونه باشه.رله فن سالمه .فشنگی هم سالمه.ممنون میشم راهنمایی کنید

  49. مرتضی says:

    ۴۰۵ دوگانه مدل ۸۶ دارم .افتاماتش سوخته بود تمام سرسوکت ها رو در آوردم و نتونستم روی آفتامات جدید نصب کنم مجبور شدم از ترس اتصالی سیمها سرباطری مثبت رو باز کنم .چند روز همینطوری موند تا بردم باطری سازی و آفتامات و نصب کرد .مشکل اینجاست که وقتی سرباطری و می‌زارم رو باطری فن دور تند کار می‌کنه و سرباطری بر میدارم قطع میشه. قبلاً همچین مشکلی نداشت . آیا فن ربطی به آفتامات داره ؟
    مسئله اینه که صاحب قبلی خودرو بین جنت شلنگ شمع جاسازی کرده .یعنی سه راهی پلاستیکی بین شلنگ ترموستات و ورودی رادیاتور کار گذاشته شده و شمع آب اورجینال از رده خارج شده است . آیا ایراد از شمع آب هست .آخه وقتی سوکتش رو در میارم فن قطع میشه و آمپر بالا میاره وقتی وصل میکنم یکسره میشه .
    مشکل اینه که شمع آبی بکار رفته که طبیعی نیست و هرکسی نمی‌شناسه چه مدلیه یکی میگه رنو یکی میگه مدل ۲۰۰۰ هست .تو بازار هم عین همون گیر نیاوردم .آیا میشه بجاش شمع آب سایر مدلها رو بست . فرقی ندارن . ممنونم کمی گیج کننده شد ببخشید

  50. جواد سامان says:

    سلام سمند ال ایکس ۹۴دارم ماشین یه خورده زودتر از معمول به دما فن میرسه وقتی فن روشن میشه دما اب یا پایین نمیاد یا اگر هم بیاد به سختی فن خاموش میشه بعد ۴۰ثانیه دوباره میره رو فن دور کند مشکلش چیه.

  51. سامان says:

    سلام سمند ۹۴موتور پژویی دارم.ریمپ زدم دما اب رو از ۹۲واسه شروع فن دور تند اوردم رو ۸۵ولی فن ماشین زیاد کار می کنه هر وقت از ماشین میام پایین فن دور کند روشنه ودیر تر از حد معول هم خاموش میشه .چیکار کنم

  52. علی says:

    سلام زانتیا دارم چندروز فنش یه سره شد فشنگیهای آب و رله های فن و یونیت رو عوض کردم مشکل یه سره حل شد ولی زمانی که موتور سرد هست سوییچ رو که باز میکنی فن با دور تند شروع به کار میکنه ولی ماشین که گرم میشه فن خوب کار نمیکنه و یا درجا که ماشین روشن باشه آمپر میره از ۹۰رد میشه لطفا راهنمایی کنید

  53. Armin says:

    با سلام و خسته نباشید
    بنده پراید دارم
    فن کولرم یکسره کار میکنه
    علتش چیست؟؟
    با تشکر از شما

  54. HASSAN 830 says:

    سلام فن ماشین اردی 83 انژکتور یکسره شده حتی ماشین هم سرد باشه فن کار میکنه رله و فشنگی هم چک کردم مشکل نداشت فقط یونیت رو چک نکردم با چی باید چک کنم با دیاگ؟ راه دیگه ای نداره

  55. محسن کرمی says:

    سلام ۴۰۵ دوگانه دارم فن ماشین که روشن میکنه دیگه خاموش نمیشه و یکسره کار میکنه . زیر دستگاه گذاشتم درجه حرارت آمپر بین ۸۷ تا ۹۲ هستش .درجه حرارت زیر ۸۷ نمیاد که فن خاموش بشه مکانیکا میگفتن درجه حرارت باید بیاد روی ۸۴ یا ۸۵ که خاموش بشه درجه حرارت میاد تا ۸۷ بعد دوباره میره روبه بالا و برای همین فن یکسره کار میکنه بهنظرتون مشکل چیه؟

  56. سعيد says:

    باسلام
    خودرو٢٠٧ اتومات دارم که فن یکسره شده چون گازانتی داره وقت گرفتم پسفردا برم نمایندگی .تا پسفردا ازش استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد؟؟؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدین

  57. صادق کامیاران says:

    سلام دوستان من برام چن وقت پیش یه مشکلی پیش امد گفتم ک خوبه بدونید..فن ماشین من زانتیا چن وقت یه بار ی سره میشد ول میکرد تا ی روز کلن دیگ قطع نشد شروع ب دور تند البته فقط ی فن اونم سمت راننده..باطری ساز بردم رله فن و در آورد قطع نشد تا اینکه مجبور شد برق ماشین و قطع کنه..تا اینکه نفهمید و بردم جای دیگه بنده خدا انقدر گشت دنبال اتصالی تا اینکه بغل باطری یه سوکتی داره چن کاره ذره آب شده بود..درستش کرد…گفتم اگ برای کسایی ک زانتیا دارن چنین اتفاقی افتاد اول این و ببینن..

  58. داودطالبی بافقی says:

    سلام اقاپزوپارس 93دوگانه دارم داغ میکنه دورتندفن سمت شاگردکارنمیکنه تطفا راهنماییم کنید چکارکنم .باتشکر

  59. جعفر says:

    سلام
    ماشین من 405 مدل 87
    ماشین رو که استارت میکنم فن سمت راننده شروع بکار میکنه حتی اگر ماشین سرد باشه

    و فن سمت شاگرد اصلا کار نمیکنه
    بخاطر همین وقتی با سرعت بالا توی اتوبان هستم فقط میتونم کولر روشن کنم توی ترافیک اگر کولر بگیرم دمای آب میره بالا

  60. مهدی ر ئوفی says:

    سلام ماشین من ال 90 رله فن وپایه اش آب می‌کنه موتور فن رو هم عوض کردم باز هم آب می‌کنه البته تو تابستون وقتی کولر میگیرم

  61. Javad says:

    سلام. ماشینم ۴۰۵هست . امروز متوجه شدم که یه فن ماشین کار نمی کنه و دما تا وسط میره …. حالا سوالم اینه که آیا ممکن داره واشر بترسونه ؟؟

  62. امین says:

    سلام. پراید ۹۳دارم هر زمان و هر جا کولر روشن میکنم دور تند فن کار میکنه حتی تازه روشن کرده باشم ماشینو. دلیلش چیه

  63. Morteza says:

    سلام
    ماشینم پرایده چراغ چکم روشن شده ماشین و که روشن میکنم فن یکسره کارمیکنه چراغ چک هم روشنه همش علتش چیه ممنون

  64. مهران اقایی says:

    سلام خسته نباشی ماشین پراید ۸۳ انزیکتور هست و فن رادیاتور یه سره کار میکند ومتوجه شدم که سیم که از کامپیونر به سمت فن میاد وجود نداری همچنین رله هم ندارد ویه سیم از مثبت کشیدن به سر فن. وفن هم یه سره کار میکند و فن هم تک دور هست چکونه اون سیم رله فن رو پیدار کنم ممنون

  65. Milad says:

    با سلام و خسته نباشید دو روزه که کولر ماشینم رو شارژ کردم از اون موقع فن ماشین ( نه فن کولر ) وقتی ماشین رو روشن میکنم شروع به کار کردم میکنه بدون اینکه بخوام کولر رو روشن کنم
    ممنون میشم کمکم کنین

  66. سهراب says:

    باسلام
    ماشین برلیانس H230 دارم هنگام روشن شدن ماشین پس از حرکت فن روشن می شود و پس از ایستادن بعداز یک دقیقه خاموش میشه. خواستم علتشو بدونم باتشکر

  67. رضا says:

    سلام یه پراید ۱۳۱ مدل ۹۲ دارم . بعد از اینکه موتور ماشینم رو شستم ، یه چند وقتیه که فن طولانی کار می کنه و گاهی تا ۶ دقیقه هم روشن میمونه و خاموش نمیشه ولی وقتی یه لحظه خیلی کوتاه در حد دو ثانیه کولر رو روشن و خاموش میکنم فن قطع میشه ، به نظرتون مشکل از کجاست؟

  68. حمید ش says:

    سلام ماشین من پراید صبا مدل89هست من به خاطر گرمی هوا ترموستاتشو در آوردم ولی الان فنش یکسره شده بطوریکه صبح استارت میزنم ماشین روشن نمیشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر. فشنگی آب فشنگی فنو هم عوض کردم.

  69. علیرضا طهماسبی says:

    سلام اگه میشه منو راهنمایی کنید ،۲۰۷ اتومات مدل ۹۰
    فن ماشین به درستی کار نمینه زمانی که کولر میگیرم فن تند شروع به حرکت میکنه بعد از ۱ ساعت کلا دیگه فن تند از کار میوفته و دما ماشین بالا میره ،گاز هم به ماشین زدم ولی جواب نداده ،از کسایی که میدونن خواهش میکنم که منو راهنمایی کنن چون هر جا بردم نفهمیدن.مرسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *