اویل ماژول چیست | علائم خرابی اویل ماژول | چرا اویل ماژول خراب میشود

اویل ماژول

اویل ماژول


اویل ماژول چیست؟

اویل ماژول نسل جدید سیستم خنک کننده ی روغن موتور خودرو است.

در خودرو هایی مانند سمند EF7, سوناتا, آزرا سانتافه و بسیاری از خودروهای امروزی سیستمی طراحی کرده اند.

در این سیستم روغن قبل از رسیدن به فیلتر روغن، خنک شود‌.

ایرانخودرو در کمپانی های ایرانی اولین خودروی تولید داخل را با اویل ماژول روی موتور EF7 یا همان موتور ملی نصب کرد.

موتور ملی با پیشرانه ی ساخت مشترک ایران و آلمان تکنولوژی جدیدی نسبت به موتورهای دیگر دارد.

اگر ماشین با موتور EF7 داری که خود به خود گاز هرز میخوره یا خاموش میکنه کلیک کن

اویل ماژول چه کاری انجام میدهد؟

این قطعه در اصل خنک کننده ی روغن موتور است.

نوع طراحی آن به گونه ای است که روغن موتور و آب در دو کانال جدا از هم در این قطعه قرار دارند.

موتور خودرو با روشن شدن، اویل پمپ و واتر پمپ را راه اندازی میکند.

اویل پمپ روغن را در موتور میچرخاند و واتر پمپ آب را در موتور میچرخاند.

روغن در اثر کارکرد موتور داغ میشود.

این روغن که دارای حرارت بسیاری است در مرحله ی آخر وارد اویل ماژول میشود و از کنار کانال آب با فشار رد میشود.

این کار باعث کاهش دمای روغن میشود.

اگر میخوای بدونی چه شمعی برای موتور EF7 خوبه کلیک کن

تاثیر عملکرد این قطعه بر روی موتور چیست؟

شما هر خودرویی با هر تیپ یا مدلی که داشته باشید همیشه تعویض به موقع روغن موتور جز ملاک های اصلی سرویس های اتومبیل تان بوده است.

هر وسیله ی نقلیه موتوری برای تحرک قطعات داخل موتور از روانکارها استفاده میکنند.

این روانکارها که همان روغن موتور هستند طول عمر مشخصی دارند.

این طول عمر بستگی به مسافت پیموده شده و تاریخ تعویض آن دارد.

اما بسته به شرایط مختلف طول عمر روغن موتور کم میشود.

اما راننده چون از کم شدن طول عمر روغن موتور بی خبر است به رانندگی با خودرو ادامه میدهد.

رانندگی کردن با روغن موتور فاسد شده و یا به اصطلاح روغن سوخته عمر قطعات اصلی موتور مثل رینگ موتور و پیستون را کم میکند.

اینکار هزینه های زیادی بر گردن راننده می اندازد.

این مسئله طراحان موتور خودرو را به فکر انداخت و اویل ماژول و یا رادیاتور خنک کننده روغن موتور را طراحی کردند.

در این قطعه از یکی از آسیب های جدی که به روغن موتور وارد میشد جلوگیری میشود.

در رادیاتور خنک کننده ی روغن موتور با عبور از کنار کانالهای آب دمای روغن کاهش میابد و عمر روغن بیشتر میشود.

رادیاتور روغن باعث افزایش عمر روغن و افزایش عمر قطعات موتوری میشود.

به همین دلیل کاهش دمای روغن موتور هدف همیشگی خودروسازان بوده است.

اگر سمند و دنا با موتور ef7 داری که ریپ میزنه کلیک کن

علائم خرابی اویل ماژول

تغییر در رنگ روغن موتور

اگر در رنگ روغن موتور تغییری احساس کردید به این معنی است که آب و روغن باهم مخلوط میشوند.

همیشه تعمیرکارن وقتی با مشکل مخلوط شدن آب و روغن روبرو میشوند، اولین مشکلی که به ذهنشان میرسد سوختن واشر سرسیلندر است.

اما این مشکل در موتور EF7 کمی متفاوت است.

سرسیلندر موتور EF7 نسبت به موتور XU7 پژو مقاوم تر است.

سوختن واشر سرسیلندر و آب روغن مخلوط شدن در این موتور ها بسیار کمتر است.

اما موتور EF7 که دارای اویل ماژول است امکان دارد از همان قطعه آب و روغن باهم مخلوط شوند.

بعضی از تعمیرکاران به اشتباه با برخوردن به این مشکل تشخیص واشر سرسیلندر را میدهند که اینکار بدون چک کردن اویل ماژول کمی بی دقتی است.

روشن شدن چراغ روغن

چراغ روغن علامت هشدار دهنده ای است که با رنگ قرمز شبیه به یک گوی چراغ جادو روشن میشود.

وقتی چراغ روغن روشن میشود نشان دهنده ی این است که گرفتگی در مسیر روغن است.

نارسایی روغن و گرفگی هرجایی در مسیر روغن باشد باید برطرف شود.

اگر چراغ روغن روشن شد حتما اول باید اویل ماژول را چک کنید.

کثیف بودن روغن باعث گرفتگی در مجرای کانال روغن مسیر روغن خنک کننده ی روغن و اویل پمپ میشود.

روغن ریزی

روغن ریزی از سمت اویل ماژول هم یکی از دلایل خرابی اویل ماژول است.

نشتی روغن یکی از مشکلات شایع در اویل ماژول است که این مشکل میتواند از اتصالات اویل ماژول و آب بندی نبودن اویل ماژول باشد.

مطالب آموزشی مکانیک خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *