سنسور دور موتور

سنسور دور موتور

سنسور دور موتور


سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ ENGINE SPEED SENSOR و یا crankshaft sensor یکی از سنسور های مهم ماشین های انژکتوری است.سنسور دور موتور یا همان سنسور تعیین موقعیت میل لنگ بالای نصب شده است و چرخش این سنسور را اندازه میگیرد. این سنسور شامل آهن ربا و یک هسته و سیم پیچی است. حرکت چرخ دنده دار مقابل میدان مغناطیسی و ایجاد میدان مغناطیسی و دامنه و فرکانس دور موتور میباشد.

محیط چرخ دنده دار 60 قسمت دارد. و رخ دنده 58 قسمت دارد. این دو جای خالی هر وقت از جلوی سنسور رد میشود یعنی چرخ دنده یک دور کامل چرخیده است و یک پالس از سنسور به ecu میرود.

در برخی از خودرو ها این تعداد متفاوت است.

همانطور که گفتیم این اطلاعات به ECU فرستاده میشود. اما این اطلاعات برای ECU چه کارایی دارد؟

1.محاسبه دور موتور

2.محاسبه زمان جرقه زنی

3.تنظیم دور آرام

4.تشخیص حالت موتور که  بر حسب این اطلاعات سنسور فشار منیفولد و سنسور موقعیت دریچه گاز حالت درجا، نیمه بار، و تمام بار را تشخیص میدهد.

علائم خرابی سنسور دور موتور

1.خودرو روشن نمیشود.

2.بد کار کردن موتور در دور های خاص و کات آف کردن CUT OFF

هنگام خرابی این سنسور، برق شمع ها و برق پمپ بنزین قطع میشود.

بخاطر داشته باشید ECU از اطلاعات سنسور میل سوپاپ بعنوان پشتیبان برای سنسور دور موتور استفاده میشود.

سنسور دور موتور پراید، 405 ، سمند، پارس و تیبا باهم مشترک است و فقط به دو نوع ساژم و زیمنس تقسیم میشود. سنسور ساژم سوکت کرم رنگ و سنسورزیمنس سوکت مشکی رنگ دارد.

آشنایی با سنسورهای خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *