آشنایی با مشکل سوختن پمپ بنزین
سوختن پمپ بنزین خاطره ی بدی است که معمولا رانندگان آن را تجربه میکنند. ولی اگر رانندگان به نشانه های خرابی پمپ بنزین توجه کنند کمتر پیش میاید که با این مشکل مواجه شوند.
پمپ بنزین در خودرو جز مهمترین قطعات در سیستم سوخت رسانی است.
اگر این قطعه به مشکل بر بخورد، خودرو روشن نمیشود.
پمپ بنزین وظیفه ی انتقال بنزین را از باک تا قطعات پاشش سوخت را دارد.
پمپ بنزین در خودروهای کاربراتوری مکانیکی بوده ولی در خودروهای انژکتوری برقی است.
پمپ بنزین های الکترونیکی با باز کردن سوئیچ شروع به پمپاژ کردن سوخت میکنند.
سوختن پمپ بنزین چه مشکلاتی به وجود میاورد؟
پمپ بنزین از قطعات مهم خودرو است.
اگر به هر دلیل پمپ بنزین کار نکند خودرو روشن نمیماند.
اگر به نشانه های خرابی پمپ بنزین توجه کنید در هنگام رانندگی در راه نمیمانید.
چند نوع پمپ بنزین داریم؟
- پمپ بنزین مکانیکی برای خودروهای کاربراتوری (توقف تولید)
- پمپ بنزین های زیر باکی (توقف تولید)
- پمپ بنزین های داخل باکی
پمپ بنزین های مکانیکی معمولا کمتر با مشکل سوختن پمپ بنزین مواجه میشدند. چون قطعه کاملا مکانیکی بود.
ولی در ساختار خودروی انژکتوری نیاز به پمپ بنزینی بود که در هر شرایط فشار 3.5 bar را تولید کند و این فشار حتی در سرعت بالا هم حفظ شود.
یکی از نشانه های خرابی پمپ بنزین نداشتن فشار کافی است.
از اولین سری های پمپ بنزین های الکترونیکی خودروهای تولید داخل داخل ایران، میتوان از محصولات ایرانخودرو نام برد.
اولین پمپ بنزین الکترونیکی سال ۱۳۷۹ بر روی پرشیا نصب شد.
خودروهای پژو 405 پارس و سمند در تمامی تیپ ها تا اوایل سال 1384 دارای پمپ بنزین های بیرون باکی هستند.
این پمپ ها که ساخت کشور بوش آلمان بودند به اندازه ی یک بطری آب کوچک هستند.
این پمپ بنزین ها که معمولا هم رنگ آبی دارند دقیقا در زیر چرخ زاپاس نصب شده اند.
سوختن پمپ بنزین زیر باکی معمولا بیشتر از پمپ های درون باک هستند.
معایب پمپ بنزین زیر باکی چیست؟ آیا سوختن پمپ بنزین زیر باکی بیشتر است؟
ساختار پمپ بنزین زیر باکی کاملا متفاوت است.
این پمپ دارای یک قسمت ورودی برای مکش بنزین است و یک قسمت خروجی برای انتقال بنزین با فشار است.
ورودی پمپ از باک گرفته میشود و خروجی پمپ به سمت سوزن های انژکتور میرود.
در بین پمپ و سوزن های انژکتور هم یک فیلتر بنزین برای تصفیه ی بنزین وجود دارد.
یک سوکت دو پین که دارای برق 12 ولت هست هم از رله دوبل تا پمپ بنزین آمده است که برای تغذیه ی برق پمپ تعبیه شده است.
پمپ بنزین های زیر باکی در لحظه ی کارکرد بنزین را مکش میکنند.
چون پمپ دارای موتور برقی است در حین کارکرد داغ میشود.
این پمپ فقط در حین حرکت خنک میشود.
ماندن در ترافیک در گرما باعث ضعیف شدن پمپ بنزین میشود و از همه مهم تر کم بودن بنزین در داخل باک باعث فشار بیشتر به پمپ بنزین میشود.
از مهمترین دلایل سوختن پمپ بنزین های زیر باکی میتوان به دلایل زیر اشاره کرد.
- خنک نشدن پمپ در ترافیک ها و تاثیر گذاشتن گرمای هوا بر کارکرد پمپ
- تولید نشدن برند های معتبر برای پمپ های زیر باکی
- تاثیر مستقیم کم بودن بنزین بر عمر مفید پمپ
مزایای پمپ بنزین های داخل باک نسبت به پمپ بنزین های بیرون باک چیست؟
پمپ بنزین های داخل باکی درون بنزین کار میکنند.
این ابتکار باعث شد تا از خنک بودن بنزین برای خنک کردن پمپ بنزین استفاده شود.
اینکه پمپ بنزین در کمترین دما کار میکند احتمال سوختن پمپ بنزین را بصورت چشمگیری کاهش دهد.
این پمپ ها قابلیت فشار بنزین بیشتری نسبت به پمپ بنزین های زیر باکی دارند.
اما کم بودن بنزین در داخل باک میتواند باعث افزایش دمای پمپ بنزین میشود.
این افزایش دما عمر مفید پمپ بنزین را کم میکند.
دلایل سوختن پمپ بنزین چیست؟
کثیف بودن باک بنزین یکی دیگر از عواملی است که باعث سوختن پمپ بنزین خودروی شما بسوزد.
با توجه به کیفیت پایین بنزین های داخل کشور، بهتر است هر ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر باک خودرو را تخلیه کرده و تمیز کنید.
در خودروی پراید سوختن پمپ بنزین بیشتر دیده میشود.
این مشکل هم به این دلیل است که باک خودروی پراید بر خلاف سایر خودروها آهنی بوده و باک خودروی پراید بعد از مدتی دچار زنگ زدگی میشود.
همین رسوب زنگ زدگی در داخل پمپ بنزین میرود و به پمپ بنزین صدمه میزند.
جالب است که بدانید در طی تحقیقاتی در تمام تیپ های خودرو، در خودروهای دوگانه سوز، احتمال سوختن پمپ بنزین نه تنها که کمتر نیست بلکه بیشتر هم هست.
در خودروهای دوگانه سوز خودرو در حالت گاز کار میکند خودرو گرم میشود و بنزین مصرف نمیشود.
این باعث میشود که بنزین با رسوبات باک مخلوط شود و متراکم شود.
این رسوب ها بصورت غلیظ تری وارد پمپ بنزین میشود و سوزن های انژکتور و پمپ بنزین را ضعیف میکند.
برای اینکه بدانید شستشوی انژکتور اصولی چگونه انجام میشود کلیک کنید.
تمیز کردن باک نیاز به تخصص دارد و حتما باید توسط یک باطریساز انجام شود.
توجه داشته باشید اگر پمپ بنزین خودروی شما سوخت، سعی کنید پمپ بنزین را کامل عوض کنید و مغزی پمپ را به تنهایی عوض نکنید.
چون این کار کاملا غیر اصولی است و حتی اگر یک اتصال کامل برقرار نشود و یا آب بندی نشود باعث خطر میشود و با تعویض مغزی، رگلاتور تعویض نمیشود که رگلاتور در سیستم کار کرد پمپ بسیار مهم است.
روش تست پمپ بنزین
برای تست پمپ بنزین باید به روش زیر عمل کرد.
ابتدا وسایل مورد نیاز را تهیه کنید.
- یک بطری پر از آب
- یک بطری آب خالی
- پیچ گوشتی دو سو بلند
- دستگاه تست فشار بنزین
- لامپ تست
ابتدا صبر کنید تا کامل موتور خنک باشد. بعد از خنک شدن موتور آرام آرام شلنگ پمپ بنزین را از ریل سوخت جدا کنید و مراقب باشد که بنزین به سمت صورتتان پاشیده نشود.
شلنگ بنزین را داخل بطری خالی بگذارید و آب را در جاهایی که بنزین ریخته شده بریزید.
دستگاه تست فشار بنزین را بین شلنگ و ریل سوخت نصب کنید.
سوئیچ را باز کنید و اتصالات را چک کنید. خودرو را روشن کنید.
فشار پمپ در حالت درجا و در حالت پر گاز باید حداقل 3 بار باشد.
یکی از علائم خرابی پمپ بنزین این است که فشار بنزین کمتر از ۳ بار باشد.
اگر به دستگاه تست فشار پمپ بنزین دسترسی ندارید از این روش استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روش اصلا توصیه نمیشود.
همانطور که شلنگ داخل بطری است سوئیچ را باز کنید. ببینید که آیا بنزین در داخل ریل سوخت میاید یا خیر
بعد از انجام تست های بالا برای مطمئین شدن از سوختن پمپ بنزین
اگر فشار بنزین کم بود پمپ بنزین باید تعویض شود
اگر با باز کردن سوئچ بنزین نیامد قبل از تعویض پمپ برق پمپ بنزین را تست کنید.
روش تست برق پمپ بنزین
برای تست برق پمپ بنزین باید صندلی عقب را باز کنید. درپوش پمپ بنزین را باز کنید.
با تستر در لحظه ی باز کردن سوئیچ باز تست کنید که برق 12 ولت به سوکت پمپ میرسد یا خیر.
اگر برق داشت پمپ خراب است اما اگر برق نداشت مسیر برق پمپ بنزین باید تست شود.
برق پمپ بنزین از کجا تامین میشود؟
برق پمپ بنزین در همه ی خودروها از رله دوبل تامین میشود.
ولی در بعضی خودرو ها علاوه بر رله دوبل فیوزی هم بصورت اختصاصی برای پمپ بنزین قرار داده اند.
این فیوز در خودروهای سمند (بغیر از موتور ملی) پارس و ۴۰۵ در کنار ECU قرار دارد و در مدل های پایینتر در جعبه ی مشکی در سمت چپ موتور قرار دارد.
در خودروهای پژو ۲۰۶ مدل پایینتر از ۹۱ در تمامی تیپ ها در جعبه فیوز داخل موتور یا همان bm34 فیوز شماره ی ۲ فیوز پمپ بنزین است.
در خودری پراید در مدل های بالای ۹۳ و خودروهای تیبا و ساینا در جعبه فیوز داخل اتاق فیوز پمپ بنزین قرار دارد.
در خودروی ریو فیوز پمپ بنزین در جعبه ی فیوز داخل موتور قرار دارد.
سلام اگر پمپه بنزین را کامل عوض نکنیم فقط مغزی را عوض کنیم چه خطری امکان داره پیش بیاد
سلام
اولا مغزی پمپ بنزین های داخل بازار از جنس خوبی برخوردار نیست. معمولا شرکت های خوب مغزی تولید نمیکنند و فقط پمپ کامل تولید میکنند.
دوما در صورت خوب مونتاژ نشدن باعث اتصالی در سیستم پمپ بنزین و خدایی نکرده آتش سوزی میشود.
سوما قطعه ای بنام فشار شکن بر روی پمپ بنزین است که همراه با مغزی تعویض نمیشود و فقط بر روی پمپ کامل است.
سلام پمپ بنزین داغ میشود وداخل باک است با توجه به شستشو انژکتور و خرید شیلنگ درجه 1 هفته ای یکبار از قسمت سیفون پاره میشود علت چیست
سلام از فشار شکن هم میتونه باشه
سلام ، خسته نباشید، ماشین ریو مدل 88 دارم که سی هزارتا کارکرده، اوایل سال پمپ بنزینش سوخت، و یک پمپ بنزین چینی خریدم و بعد از چن ماه دوباره سوخت، مکانیک گفت باک ماشین رو بشور ، باک رو دادم شستن و ی پمپ کیا خریدم و اونم بعد چن ماه سوخت و دوباره ی پمپ چینی گرفتم که الان بعد از تقریبا دوماه کار کردن سوخته، دلیل مکرر سوختن پمپ بنزین چی میتونه باشه؟(باک ماشین رو هم نمیذارم از نصف کمتر شه، صافی بنزین هم عوض کردم)
سلام ایرادات برقی میتونه باشه مطمئین هستید پمپ ها میسوزه؟
سلام.
ببخشید ما یه پیکان انژکتور داریم که پمپ بنزین آم بغل باکیست. در عرض یک ماه ۳ بار پمپ عوض کردم. بعد از تعویض یکدفعه صدای زیادی میکنه و دیگه کار نمیکنه، هیچ مکانیک و باطری سازی هم سر درنمیاره. میشه راهنمایی بفرمایید
سلام.
استاد ما یه پیکان انژکتور داریم که پمپ بنزین آم بغل باکیست. در عرض یک ماه ۳ بار پمپ عوض کردم. بعد از تعویض یکدفعه صدای زیادی میکنه و دیگه کار نمیکنه، هیچ مکانیک و باطری سازی هم سر درنمیاره. میشه راهنمایی بفرمایید
سلام
خودروهایی که پمپ بنزین زیر باکی دارند اکثرا این مشکل را دارند. علت ان هم کیفیت بد قطعات هست
شما نباید بذارید بنزین از نصف پایینتر بیاد تا به پمپ فشار نیاد
یاسلام.پارس مدل ۸۹دارم.هنگامیکه سوییچ را 2پله میچرخانم هر از گاهی صدای انتقال بنزین بطور که چند ثانیه طول میکشد ناگهان قطع میشود و در مرحله بعد که سوییج را میچرخانم ماشین استارت میخورد اما روشن نمیشود,باید مجددا سوییچ را کامل بسته و سپس دو مرتبه استارت بزنم,تا الان برای این مشکل پمپ بنزین,رله دوبلو سنسور سز میلنگ را عوض کردم اما هنوز مشکل باقیست.ممنونم میشم راهنمایی بفرمایید.
منم یه ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۹ دارم. دقیقا همین مشکل را دارم.
کسی میتونه راهنمایی کنه لطفا؟
متشکرم