نگهداری سمند EF7 و دنا | مقایسه EF7 با سمند lx | سمند ef7 بهتره یا سمند lx

نگهداری سمند EF7

نگهداری سمند EF7 حساس تر از خودروهای دیگر است. اگر وارد مبحث مقایسه سمند ef7 با سمند lx بشویم مهمترین فرق این دو موتور باهم، در نوع نگهداری دنا و ef7 با موتورهای دیگر است.

خودروی سمند با دو موتور EF7 و XU7 مونتاژ میشود.

سمند با موتور XU7 را سمند LX و سمند با موتور EF7 را سمند موتور ملی مینامند.

آشنایی با سمند موتور ملی EF7

خودروهای سمند و دنا با موتور EF7 دارای حساسیت های خاصی هستند که با رعایت نکردن آن خسارات جبران ناپذیری وارد موتور میشود.

در نگهداری سمند EF7 سیستم روغن و سیستم احتراق نقش خیلی مهمی در سلامت خودرو دارند.

در خودروی EF7 قطعه ای به اسم اویل ماژول دارد.

برای آشنایی بیشتر با اویل ماژول اینجا کلیک کنید.

اویل ماژول وظیفه ی خنک کردن روغن را به عهده دارد که باید در تعویض روغن این خودرو حساسیت بیشتری به خرج داد.

در سیستم جرقه ی این خودرو به ازای هر سیلندر یک کوئل طراحی شده و سیستم جرقه هر سیلندر مجزا است.

ضعف موتور XU7 سمند LX چیست؟

در پژو های با موتور 1800 یا همان xu7 ضعف عمده ی مشکلات آنها در سوختن واشر سرسیلندر است.

دلیل سوختن واشر سرسیلندر XU7 معمولا گذشتن آمپر آب  ازخط وسط است.

این حساسیت در خودروهای سمند EF7 کمتر از سمند LX است.

سیستم موتور 1800 که روی خودرو های پژو پرشیا 405 و سمند نصب شده است.

موتور xu7 به قدری ضعیف است که با یکبار جوش آوردن خودرو واشر سرسیلندر میسوزاند.

ولی در خودروی EF7 این مشکل تا حد قابل توجهی حل شده اما باید به موارد دیگری هم توجه کرد.

یکی دیگر از ضعف های اساسی که خودروهای موتور 1800 XU7 دارد این است که با کار کردن روی سوخت گاز، موتور صدمه میبیند.

در خودروهای EF7 با پایه گاز سوز کردن هزینه ی نگهداری سمند EF7 را کاهش میدهد.

در خودروهای ef7 مشکلات موتور در سوخت CNG به اندازه ی چشمگیری برطرف شد.

علت اصطحلاک زیاد موتور xu7 در استفاده از گاز، زود از آب بندی در آمدن سوپاپ ها است.

اما مشکلات EF7 چیست؟

در نگهداری سمند EF7 باید بیشتر توجه کرد.

موتور EF7 به دلیل داشتن اویل ماژول یا همان سیستم خنک کننده روغن، مسیر جدیدی به مسیر روغن اضافه شده و مسیر طی کردن روغن طولانی تر میشود.

در نگهداری دنا و سمند EF7 حتما باید به نوع روغن موتور دقت کرد.

اگر روغن موتور خودرو دیر به دیر تعویض شود، باعث میشود مسیر روغن کثیف شود و روغن کار خود را به خوبی انجام ندهد.

گرفتگی کانال های روغن، نارسایی روغن را به وجود میاورد.

نارسایی روغن موتور به قطعاتی مثل اویل پمپ و نهایتا موتور فشار وارد میکند.

نکاتی مهم در رابطه با سرویس روغن دنا و نگهداری سمند EF7

  1. حتما با هر بار تعویض روغن ، فیلتر روغن را هم تعویض کنید.
  2. حتما در تمام فصول از روغن های 40-10 استفاده کنید.
  3. از روغن های معتبر استفاده کنید.
  4. بیشترین کیلومتری که با روغن موتور میتوان رفت، در تهران ۷۰۰۰کیلومتر و در شهرستان ها ۸۰۰۰کیلومتر است. با ریختن روغن گرانتر هیچوقت از این کیلومتر بیشتر نمیتوان رفت.

نکته ی بعدی که در خودروی EF7 حائز اهمیت میباشد بحث سیستم احتراق میباشد که شامل شمع، وایر و کوئل میباشد.

استفاده از شمع های تقلبی خطر آسیب دیدن به موتور و کوئل را به همراه دارد.

نکته ی مهم این است که موتور خودروی خود را هرگز نشورید.

با شستن موتور خودروی خود نه تنها شمع و کوئل خودرو صدمه میبیند بلکه باعث میشود به سیمکشی خودرو آسیب جدی برسد.

در موتور EF7 شمع ها باید هر 20000 کیلومتر تعویض گردد.

نکته ی مهم در نگهداری سمند EF7 تعویض شمع موتور است. برای انتخاب شمع مناسب به مطلب زیر مراجعه کنید.

شمع مناسب EF7

آیا در رانندگی و نگهداری سمند EF7 با موتور ملی تفاوتی است؟

در مقایسه سمند ef7 با سمند lx متوجه تغییرات کلی در انتخاب موتور برای این خودرو میشویم.

در موتور EF7 مقداری شتاب اولیه نسبت به موتور معمولی سمند بیشتر است.

موتور ۱۶ سوپاپ موتور ملی  نسبت به موتور ۸ سوپاپ موتور XU7 شتاب بیشتری در حرکت اولیه دارد.

مقدار مصرف سوخت موتور ملی تا ۱۰ درصد کمتر از موتور XU7 است.

موتور EF7 در دو مدل سوخت رسانی بوش و زیمنس عرضه میشود.

سیستم سوخت رسانی بوش با دریچه گاز برقی و سوزن های نارنجی رنگ بوش و کوئل های کمپانی بوش عرضه میشود.

نگهداری موتور دنا با سیستم بوش نیاز به حساسیت بیشتری است.

سیستم سوخت رسانی زیمنس با دریچه گاز سیمی و سوزن ها و کوئل کروز ارائه میشود.

پست های توصیه شده

5 دیدگاه

  1. تعویز به موقع مایع رادیاتور (هر دوسال یکبار) و نسبت ترکیب مناسب 40 یا 50 درصد با مایع پایه خنک کننده (ضد یخ) و استفاده از سوخت مناسب (سوپر با اکتان 95 یا ترکیبی از بنزین معمولی و سوپر) و توجه به اصول نگهداری موتور خودرو دوام و کارآیی موتورهای 1800 xu7 رو برای مدتها (حداقل 500هزار کیلومتر) تضمین میکنه. در مورد موتور ef7 حساسیت بیشتری نسبت به اکتان سوخت وجود داره و باید حتما رعایت بشه.

    • اساسا موتورهای XU7 که با پژو 405 وارد ایران شدن در نمونه های اولیه (سالهای ابتدایی تولید) حتی با وجود کم توجهی به نگهداری و عدم استفاده از سوخت با اکتان مناسب و فشار آوردن به موتور کارکرد بالایی إرائه میدادن. به همین دلیل معروف شدن به دوام و کارکرد بالا (که این عمدتا ناشی از گشتاور و قدرت به نسبت بالا XU7 و دوام بالای تولیدات بوده.) که نظارت پژو به کیفیت تولید و منتاژ و استفاده از قطعات با کیفیت مورد تأیید پژو دلیل اصلی این امر بوده، اما به تدریج با افزایش عمق ساخت داخل خودرو پژو و موتور XU7 اُفت کیفیت در موتور و دوام و عملکرد قطعات به شکلهای مختلف مشاهده شد. بنابراین یکی از دلایل اصلیِ (یکی ازدلایل اصلی) مشکلات XU7 عدم مدیریتِ کیفیتِ تولید و منتاژ توسط سازنده های کنونی هست، همون طور که درمورد موتور EF7 هم اتفاق مشابه و شاید بدتری افتاد. EF7 با وجود بهره گیری از طراحی جدید و تکنولوژی بالاتر به خصوص در یک مقطع زمانی که امکان تأمین قطعات با کیفیت مناسب وجود نداشت دردسرهای زیادی برای استفاده کنندگان ایجاد کرد. (البته ظاهرا چندیست افزایش کیفیت تولیدات EF7, XU7, و . . . پیگیری میشه که به نظر اتفاق های خوبی هم افتاده . . . باید دید آیا خودرو سازهای داخلی میتونند اعتماد عمومی رو درباره کیفیت تولید و خدمات پس از فروش خودشون بالاتر ببرن)
      اما به طور کلی برای هر موتوری XU7 و EF7 و EF7توربو و . . . رعایت اصول نگهداری حرف اول رو میزنه. توجه به سیستم خنک کاری موتور (تعویض به موقع مایع خنک کننده رادیاتور و . . .)، استفاده از سوخت با اکتان مناسب (سوپر با اکتان95) و . . . و موارد دیگر مشابه بسیار مؤثره و این اطمینان رو به شما میده که بتونید مدتها از موتور XU7 و EF7 و EF7توربو و . . . با کمترین هزینه کار بکشید.
      در مرحله تعمیرات هم رعایت اصول فنی و دقت عمل علمی و فنی و استفاده از دستورالعملهای اجرایی و ابزار مناسب در کنار به کارگیری قطعات باکیفیت میتونه نتایج بسیار خوبی داشته باشه.
      اما به طور کلی در شرایط مساوی موتور xu7 اگه در شرایط مناسبی نگهداری بشه (با استفاده از بنزین سوپر) بسیار پردوام و کارآمد خواهد بود و برای مدتها با کمترین هزینه کار خواهد کرد. استفاده از سوخت سوپر و تعویض و هواگیری هر دوسال یک بار مایع خنک کننده (ضدیخ، ضدجوش، ضدخوردگی، + آب) در نگهداری از xu7 از موارد بسیار ضروری است.
      از موارد مهم دیگه میشه به تعویض فلتر بنزین هر 10هزار کیلومتر و تعویض شمع هر 20هزار کیلومتر و موارد دیگه . . . اشاره کرد. همچنین تعمیرات xu7 اگر تحت استانداردهای سازنده و توسط افراد متخصص و تعمیرکارهای مجرب انجام بشه بسیار مؤثر خواهد بود و بسیار کم هزینه تر از سایر موتورهای مشابه بازار است. به هر حال مصرف سوخت xu7 به نسبت بیشتره که البته حجم بیشتر xu7 که در واقع یک موتور در کلاس 1800 سی سی (1.8 لیتری) محسوب میشه مزیت گشتاور بالا در دورهای پایین رو در کنار مصرف سوخت بیشتر دارد. البته ظاهرا xu7 های یورو4 جدید با توجه به برخی تغییرات مصرف سوخت کمتری دارند.

    • من ۴۰۵ دارم موتور۱۸۰۰ ۱۵ ساله دارمش تا حالا واشر سر سیلندر نسوزوندم
      چون صفر تاحالا ضدیخ خالص میریزم تو موتور
      یه قطره آبم نریختم تو این ۱۵ سال

  2. موتور EF7 با نسبت تراکم 11 به 1 و سایر پیچیدگیهای طراحی و تکنولوژی هایی که در اون به کار رفته حقیقتا مناسب ترین موتور برای استفاده از سوخت گاز هست و از این نظر در بین موتورهای طراحی شده و سازگار با سوخت گاز رتبه جهانی داره و مصرف سوخت در حالت گاز سوز نسبت به سایر موتورها با اختلاف زیاد کمتر و به صرفه تر هست. از طرفی با توجه به کیفیت پایین بنزین داخلی که حتی سوخت سوپر، عدد اکتان و کیفیت پایینی در ایران داره، برای موتوری با تکنولوژی و نسبت تراکم EF7 مشکلاتی به وجود میاره. البته ایران خودرو و شرکت تحقیقات و طراحی موتور ایران بخصوص درتولیدات جدید سعی کردند در تمامی انواع موتورهای تولیدی تغییراتی برای سازگارتر کردن موتورها با سوخت بی کیفیت داخلی اعمال کنند که به طور ویژه در مورد EF7 طرح های مختلفی مطالعه و به مرحله اجرا درآمده.
    به هر ترتیب برتری و مزیت سوخت گاز برای موتور EF7 کاملا باید مدنظر قرار بگیره.
    اخیرا هم تعداد زیادی سورن پایه گازسوز با موتور EF7 برای به کارگیری در پلیس ارمنستان سفارش و تحویل شده.
    نکته جالب توجه دیگه قیمت پایین تر سوخت گاز نسبت به بنزینه و ظاهرا برنامه دولت افزایش قیمت بنزین با ثابت نگه داشتن قیمت گاز و گازوییل هست. که البته زمان و نحوه اجرایی شدن چنین تصمیماتی دقیقا مشخص نیست.

    • یک نکته مهم در مورد نحوه رانندگی با XU7 یا ef7 استفاده از محدوده میانی دور موتور (حدودا بین ۳۰۰۰ تا ۴۲۰۰ دور بر دقیقه یا بیشتر تا ۴۵۰۰دور[گاز بین۳تا۴.۵]) برای تعویض دنده هست و استفاده از دور موتور پایین و به اصطلاح دنده مرده بخصوص همزمان با استفاده از سوخت بی کیفیت با اکتان پایین، سبب آسیب شدید به این دو موتور می شود زیرا این موتورها بر اساس استفاده از دور موتورهای میانی و بالا طراحی شده اند و باید استفاده از دورهای بالاتر برای تعویض دنده و نگه داشتن دور موتور در محدوده حداکثر گشتاور همیشه مدنظر باشد. از این نظر گشتاور خوب موتور xu7 که در دور موتور پایین تر ایجاد میشود راحتی و مزیت بیشتری هنگام رانندگی فراهم میکند. البته موتور ef7 را میتوان در دور موتورهای بالاتر از [۴.۵تا۵] تا ۵۰۰۰دور و بالاتر هم بکار گرفت که از نظر طراحی با توجه به سامانه cvvt امتیاز محسوب میشود اما استفاده از چنین دور موتورهای بالایی با این کیفیت بنزین های موجود کشور و این کیفیت تولیدات برای هیچ موتوری توصیه نمیشود.


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *