مراحل تنظیم موتور خودرو بصورت تصویری

مراحل تنظیم موتور خودرو

تنظیم موتور به طور کلی به کارهایی گفته میشود که به دقیق کار کردن موتور کمک میکند.اولین چیزی که با اسم تنظیم موتور در ذهن شما پدیدار میشود تعویض شمع و یا دیاگ زدن است که این کل ماجرا نیست.

در تنظیم موتور اصولی ، مراحل تنظیم موتور کمی متفاوت است. برای تنظیم موتور خودروهای پراید ، تیبا انواع پژو و حتی پیکان هم باید توسط دستگاه های بروز و با بالاترین کیفیت انجام شود.

تنظیم موتور با دستگاه عیب یاب پنج گاز

ابتدا با دستگاه تنظیم موتور پنج گاز گاز های خروجی از اگزوز را میسنجیم. این گاز ها اگر هر کدام در رنج مجاز نباشند باعث تداخل در سیستم کارکرد خودروی شما میشود.

دستگاه پنج گاز ، ۵ گاز خروجی از اگزوز را میسنجد. این پنج گاز ، co , hc , o2 co2 و nox هستند که هر کدام برای عیب یابی قسمتی خاص از خودرو میباشد.

دستگاه عیب یاب دیاگ

این دستگاه عیوب نرم افزاری و سخت افزاری سنسورهای خودرو را نشان میدهد.

دستگاه دیاگ و پنج گاز مکمل یکدیگر برای عیب یابی خودرو هستند.

با دستگاه دیاگ میتوان از عملکرد عملگرها بصورت تفکیک شده با خبر شد.

در دستگاه دیاگ علاوه بر خواندن خطاها و پارامتر ها میتوان سیستم انژکتوری خودرو را هم ریست کرد.

تفاوت عیب یابی دستگاه دیاگ و پنج گاز چیست؟

در بسیاری از مواقع قطعه در دستگاه دیاگ به اصطلاح پارامتر درست دارد و خطایی مشاهده نمیشود ولی خودرو عیبی دارد که تعمیرکار متوجه نمیشود.

دستگاه پنج گاز عملگر های خودرو را بصورت سخت افزاری و با تحلیل دود توسط کاربر دستگاه عیب بابی میکند.

تعویض شمع و وایر

شمع قطعه ی تولید جرقه داخل محفظه ی احتراق است.

شمع موتور با استفاده از برق تولید شده از کوئل کار میکند.

وایر وظیفه ی انتقال برق از کوئل به شمع را دارد.

هرچقدر شمع موتور جرقه ی کاملتری تولید کند ، احتراق کاملتر میشود ، خامسوزی کاهش میابد و موتور تنظیم تر کار میکند.

چند نکته ای که در تعویض شمع و وایر تعمیرکاران توجه نمیکنند و از مراحل تنظیم موتور حذف شده است را برایتان آماده کرده ایم.

این مراحل بسیار در مراحل تنظیم موتور اهمیت دارند ولی متاسفانه تعمیرکاران برای افزایش سرعت کار از انجام آن چشم پوشی میکنند.

شمع خودرو قطعه ای مصرفی است که به صورت سرویسی بر حسب کارکرد خودرو باید تعویض شود.

فیلر گپ شمع ها را چک کنید.

دهانه ی شمع ها باید به نسبت هر ماشین تنظیم شود.

کمپانی تولید کننده ی شمع معمولا فیلر شمع ها را روی یک عدد استاندارد تنظیم میکند اما فیلر هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است و شمع ها تک به تک باید فیلر شوند.

اطمینان عایق بودن وایر

اگر وایر خودرو عایق نباشد بدنه ی سرامیکی شمع آسیب میبیند. حتما بعد از تعویض شمع باید از سلامت وایر اطمینان حاصل کرد.

اگر وایر معیوب باشد میتواند عمر مفید شمع را کم کند.

انتخاب جنس وایر هم بسیار مهم است. وایر باید کمترین مقاومت الکترونیکی را داشته باشد و جنس پلاستیک آن عایق نسوز باشد.

 

در عکس بالا وایر پوسیده ای را مشاهده میکنید که به علت عایق نبودن باعث ایجاد برق دزدی میشود.

شستشوی انژکتور از مهمترین مراحل تنظیم موتور

در عکس بالا سوزن های انژکتور را میبینید که بر روی دستگاه شستشوی انژکتور نصب شده و در حال شستشو میباشد.

سوزن های انژکتور یا همان سوخت پاش ها وظیفه ی پودر کردن بنزین را دارند. در موتور های انژکتوری به ازای هر سیلندر یک سوزن انژکتور نصب شده است.

سوزن های انژکتور هرچقدر سوخت را بیشتر پودر کنند خودرو بهتر کار میکند.

برای اینکه همیشه سوخت بصورت کاملا پودر در محفظه ی احتراق وارد شود باید سوزن های انژکتور با دستگاه شستشو شود.

با شستشوی سوزن های انژکتور عمر سوزن انژکتور بیشتر میشود.

گاهی دیده شده که سوزن های انژکتور به علت جرم در بنزین کاملا کیپ میشوند. این نوع سوزن ها هم با تعویض فیلتر تعمیر میشوند و نیاز به خرید سوزن انژکتور نیست.

در عکس بالا کیت تعمیر سوزن انژکتور به همراه فیلتر های انژکتور دیده میشود.

در عکس زیر فیلتر باز شده ی انژکتور ، رسوب داخل سوزن انژکتور را به خوبی نشان میدهد.

سرویس ورودی هوا

سیتم ورودی هوای خودرو هم باید سیستم پاشش سوخت و جرقه سرویس شود.

هرچقدر مسیر ورودی هوا تمیز تر باشد باعث عبور بهتر هوای ورودی میشود و خامسوزی خودرو کاهش پیدا میکند.

بهترین روش سرویس مسیر هوا به این صورت است.

ابتدا دریچه گاز را از روی خودرو باز کرده و دریچه گاز خودرو را کاملا تمیز میکنیم تا جرم های دریچه گاز هنگام شستشو وارد محفظه ی احتراق نشود.

سپس خودرو را روشن میکنیم و کمی صبر میکنیم تا دریچه گاز تنظیم شود.

در مرحله ی بعد باید توسط دستگاه شستشوی منیفولد ، داخل مسیر هوای خودرو سرویس شود.

استفاده از اسپری انژکتور برای شستشوی داخل منیفولد میتواند صدمات جدی به خودرو وارد کند.

دستگاه شستشوی مسیر هوای ورودی دارای مواد مخصوصی است که به کل سیستم آسیبی وارد نمیکند.

 

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. مسعود گفت:

    عجب توضیحات فوق‌العاده ای، دستتون درد نکنه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه