لرزش موتور ریو
علت لرزش موتور ریو دارای دلایل مختلفی است. معمولا نارسایی و یا کم کاری هر قطعه باعث لرزش موتور و یا حتی تک کار کردن موتور ریو میشود. برای برطرف کردن مشکل لرزش موتور ریو ابتدا باید تنظیم موتور ریو را بصورت اصولی انجام داد.
تنظیم موتور ریو شامل چه بخش هایی است؟
تنظیم موتور ریو با توجه سیستم این خودرو کمی حساس تر و متفاوت تر است.
خودروی ریو جز معدود خودروهای داخلی است که سیستم موتوری آن طی سال های تولید شده دچار تغییر و تحول نشد و اصالت خود را حفظ کرد.
برای تنظیم موتور ریو با توجه به کمبود قطعات اصلی باید بیشتر از خودروهای دیگر حساس بود.
تنظیم موتور ریو از پنج بخش تشکیل شده است.
1. سرویس سیستم سوخت رسانی
2. سرویس سیستم جرقه
3. سرویس سیستم هوا
4. تنظیم موتور با دستگاه چهار گاز و دیاگ
5. بررسی و تست سوپاپ ها با دستگاه کمپرس سنج
سرویس سوخت رسانی تنظیم موتور ریو
سیستم سوخت رسانی خودروی ریو خود شامل چهار قسمت مجزا میشود.
1. شستشو و سرویس سوزن های انژکتور و تعویض فیلتر های سوزن های انژکتور لرزش موتور ریو
یکی از مهمترین بخش های تنظیم موتور ریو ، اصلاح میزان پاشش خودرو است.
اینکار با شستشوی انژکتور انجام میشود.
در شستشوی سوزن های ریو میتوان به دو روش شستشوی سوزن انژکتور روی کار و شستشوی سوزن با روش باز کردن سوزن انجام شود.
تشخیص انجام کدام یکی از این شستشو ها به گونه ای است که اگر خودرو هیچ مشکلی نداشته باشد و فقط قصد سرویس داشته باشید،
شستشوی روی کار انجام دهید ولی اگر خودرو دچار کاهش شتاب و یا افزایش مصرف سوخت شده است باید سوزن های انژکتور باز شود و در صورت نیاز میکرو فیلتر های سوزن تعویض گردد.
تعویض فیلتر بنزین
برای انجام تنظیم موتور نیاز به تعویض فیلتر های خودرو هم هست.
صافی بنزین و یا فیلتر بنزین ریو زیر خودرو قرار دارد.
صافی بنزین ریو دارای سه شاخه است یک قسمت ورودی بنزین است که از سمت پمپ بنزین میاید و دو قسمت خروجی دارد.
صافی بنزین ریو هر 20000 کیلومتر باید تعویض گردد.
بررسی فشار بنزین
فشار پمپ بنزین خودرو در تنظیم ماندن موتور خودرو بسیار تاثیر گذار است.
فشار بنزین در تمام حالت ها باید یکسان باشد. برای بررسی فشار بنزین باید از دستگاه تست فشار بنزین استفاده کرد.
بررسی سلامت اورینگ های سوزن های انژکتور
سوزن های انژکتور دارای دو عدد اورینگ به ازای هر سوزن هستند که بالای سوزن ها که ورودی سوزن است به ریل سوخت و پایین سوزن های انژکتور که خروجی بنزین است به منیفولد وصل میشود.
برای اتصال این سوزن های انژکتور و اب بندی شدن آنها از اورینگ های ضد حرارت و ضد بنزین استفاده میشود.
تنظیم موتور ریو سرویس سیستم جرقه
سیستم جرقه ریو شامل سه بخش کوئل، وایر و شمع میشود. کوئل خودروی ریو خود تنظیم است و نیازی به تنظیم ندارد.
برای سرویس سیستم جرقه هر 20000 کیلومتر شمع های خودروی ریو را تعویض کنید.
با هر بار تعویض شمع موتور سلامت وایر ها را از نظر عایق بودن و سلامت اتصالات چک و بررسی نمایید.
سرویس سیستم هوا
برای سرویس سیستم هوای ورودی ریو باید فیلتر هوا را باز کنید. فیلتر هوا را با یک فیلتر هوای نو جایگزین کنید.
ورودی دریچه گاز را با اسپری کامل شستشو دهید. این کار را حتما در حالت خاموش بودن و کاملا سرد بودن خودرو باید انجام دهید.
اسپری زدن داخل دریچه گاز در حالت روشن و یا در حالت گرم بودن موتور، باعث آسیب دیدن موتور میشود.
تنظیم موتور ریو با دستگاه چهار گاز و دیاگ رفع عیب لرزش موتور ریو
مهمترین قسمت کار تست دیاگ و تنظیم موتور چهار گاز است.
این کار توسط دو دستگاه انجام میشود که متاسفانه تعمیرکاران سنتی میلی به انجام آن ندارند و یا استفاده از این دستگاه ها را به صورت فرمالیته انجام میدهند.
توسط دستگاه دیاگ و چهار گاز میتوان تنظیم موتور دقیق انجام داد و از صرف هزینه های زیاد جلوگیری کرد.
تنظیم موتور با دستگاه پنج گاز
دستگاه چهار گاز به خاطر دقیق بودن همه همراه با معاینه فنی میشناسند. اما فقط چهار گاز برای معاینه فنی نیست.
وقتی خودروی ریو در معاینه فنی رد بشود به این معنی است که خودرو در حالت غیر تنظیم زیاد کار کرده است.
برای تشخیص تنظیم بودن موتور ریو و یا تنظیم کردن موتور ریو نیاز به دستگاه چهار گاز است.
تست کمپرس سنج جهت لرزش موتور ریو
در خیلی مواقع با انجام تمام مراحل تنظیم موتور به نتیجه ای نمیرسیم.
برای انجام تست سلامت موتور نیاز به دستگاه کمپرس سنج است. با ازمایش مقدار کمپرس هر سیلندر میتوان به نحوه ی کارکرد سیلندر ها پی برد.