فیلر گیری چه تاثیری دارد | شیم گیری پژو | زمان فیلر گیری | علائم تنظیم نبودن فیلر

فیلر گیری چه تاثیری دارد | شیم گیری پژو | زمان فیلر گیری | علائم تنظیم نبودن فیلر

فیلر گیری چه تاثیری دارد | شیم گیری پژو | زمان فیلر گیری | علائم تنظیم نبودن فیلر


آشنایی با فیلر گیری

فیلر گیری یا فیلر کردن موتور و یا در خودروهای پژو شیم گیری هر دو اسم هایی آشنا برای تنظیم کردن موتور از قدیم تا الان بوده اند.

در تفاوت فیلر گیری و شیم گیری باید این مطلب را یاداور شد که هر دو وظیفه ی آب بندی سوپاپ ها را دارند.

فیلر از کلمه ی انگلیسی Feeler گرفته شده است.

در انجام این کار نیاز به ابزار مخصوصی است که با آن میزان فاصله ی دقیقی را میتوان اندازه گرفت.

این ابزار از 0.1 میلیمتر تا 1.1 میلیمتر در مکانیکی استفاده میشود.

اما دقیقا فیلر و شیم چه کار هایی انجام میدهند؟

همانطور که میدانید فلزات طی انبساط اندازه ی آنها تغییر میکند و همانطور که میدانید داخل موتور خودرو حرارت بسیار بالایی است.

بر اثر کارکرد موتور و سرد و گرم شدن موتور، فاصله بین قطعات می افتد.

فاصله افتادن در قطعاتی مثل سوپاپ و جایگاه قرار گرفتن سوپاپ هم یکی از مواردی است که بر اثر کار کرد و یا حتی شرایط جوی هوا بوجود میابد.

قطعاتی مثل سوپاپ ها که قطر ، اندازه و تنظیم آنها در کارکرد موتور بسیار مهم هستند در اثر انبساط تغییر اندازه میدهند.

سوپاپ ها در هر بار احتراق، باز و بسته میشوند.

میزان باز و بسته شدن و نشستن سوپاپ در جای خود سوپاپ بسیار مهم است.

سوپاپ ها بر اثر کارکرد از تنظیم در میایند و در جای خود درست نمیشینند.

با فیلر گیری میتوان میزان نشستن سوپاپ ها را در جای خود تنظیم کرد.

موتور خودرو فیلر نباشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر موتور خودرو فیلر نباشد مشکلات مختلفی به وجود میاید.

یکی از این مشکلات دود کردن است.

هوا کشیدن سوپاپ ها و یا به موقع باز و بسته نشدن سوپاپ ها باعث دود کردن موتور میشود.

وقتی موتور خودرو از نظر تون آپ و تنظیم موتور مشکلی نداشته باشد با فیلر گیری شما میتوانید گاز co و گاز hc که از مهمترین گازهای آلاینده هستند را کاهش دهید.

میزان لقی سوپاپ چیست؟

کمپانی سازنده با توجه به این تغییرات میزان معینی لقی برای سوپاپ ها مشخص میکند.

این شاخص در حالت سرد و گرم نه اصطحکاک ایجاد شود و هم موتور خوب کار کند.

در اصل با فیلر کردن سوپاپ ها آب بندی میشود و با فیلر گیری لقی سوپاپ و انگشتی ها اندازه میشوند.

بعضی ها فیلر را شل میگیرند که صدای موتور بیشتر میشود و بعضی ها فیلر را صفت میگیرند که موتور سنگین کار میکند.

فیلر باید نه زیاد شل باشد نه زیاد سفت باشد.

در زمان فیلر گیری به چه مواردی باید توجه داشت؟

شناخت انواع سوپاپ

میزان لقی استاندارد سوپاپ ها

تنظیم انگشتی ها

استفاده از ابزار مخصوص فیلر گیری

شیم گیری چیست؟

بعضی از خودرو ها بجای فیلر شیم دارند و دقیقا همان کار را انجام میدهد.

کار فیلر گیری توسط مکانیک انجام میشودولی کار شیم گیری توسط تراشکار انجام میشود.

شیم گیری معمولا زمان باز کردن سرسیلندر انجام میشود.

نسل جدید خودرو ها دیگر فیلر و یا شیم ندارند.

در تکنولوژی جدید، قطعه ای بنام استکان تایپیت وجود دارد که آب بندی سوپاپ ها ، اتوماتیک با فشار روغن تنظیم میشود!

چه خودروهای شیم گیری میشوند؟

خودروهایی که بواسطه ی شیم گیری تنظیم میشوند معمولا خودروهای ساخته شده توسط کمپانی پژو هستند.

شیم بندی معمولا در زمان باز شدن سرسیلندر توسط تراشکار انجام میشود.

شیم بندی روی کار بسیار محدود است و شیم بندی اساسی فقط زمان باز بودن سرسیلندر انجام میشود.

۴۰۵ با موتور xu7

پارس موتور ۱۸۰۰

سمند ۱۸۰۰

در این موتورها اگر با گاز CNG و LPG کار کنید شیم بندی زودتر بهم میخورد.

چه خودرو هایی که فیلر گیری میشوند؟

خودروهای قدیمی با طراحی موتورهای ساده معمولا فیلر میشوند.

پراید تا مدل سال ۱۳۹۲

۲۰۶ تیپ یک تیپ دو تیپ سه

پیکان در تمامی مدل ها

دوو سیلو ماتیز و ریسر

پی کی

مزدا وانت

نیسان وانت

آریسان

چه خودروهایی استکان تایپیت دارند؟

خودرو های دارای استکان تایپیت دارای سیستم جدیدتری هستند که دیگر نیاز به فیلر کردن سوپاپ ها نیست و این کار با فشار روغن موتور که وارد استکان تایپیت ها میشود تنظیم میشود.

امروزه معمولا خودروهای روز دنیا از این تکنولوژی استفاده میکنند.

سمند موتور ملی ef7

پژو 206 TU5  تیپ چهار تیپ پنج تیپ شش

رانا

دنا

ریو

مزدا ۳

برلیانس

پراید وانت و پراید مدل ۱۳۹۳ به بالا (یورو چهار)

در خودرو های استکان تایپیت، باید از روغن موتورهای 10-40 استفاده کرد که تا استکان تایپیت ها پر و خالی شوند.

در خودروهای دارای استکان تایپیت به نوع روغن باید توجه ویژه ای کرد.

روش تشخیص نیاز خودرو به فیلر یا شیم گیری

روش سنتی

روش اصولی

در روش سنتی مکانیک با توجه به صدای موتور متوجه نیاز موتور به فیلر یا شیم گیری میشود.

اگر با صدا قابل تشخیص نباشد درب سوپاپ را باز میکنند و با ابزار فیلر از درست بودن فیلر اطمینان حاصل میکنند.

ولی در روش اصولی با تست پنج گاز میتوان متوجه شد که خودرو نیاز به فیلر یا شیم گیری دارد یا خیر

مکانیک خودرو

اب بندی سوپاپتفاوت فیلر با شیمتنظیم فیلر خودروشیمشیم گیریشیم گیری 405شیم گیری پارسشیم گیری پرشیاشیم گیری پژو پارسشیم گیری پژو دوگانهشیم گیری خودروشیم گیری دوگانه سوزشیم گیری سمندشیم گیری سمند ال ایکسفیلرفیلر اتوماتیک پرایدفیلر پراید یورو ۴فیلر کردنفیلر کردن ۲۰۶فیلر کردن پرایدفیلر کردن خودروفیلر کردن ماشینفیلر گیریفیلر گیری پرایدفیلر گیری پراید دوگانه سوزفیلر گیری پراید یورو 4فیلر گیری دوو سیلو

7 دیدگاه

  • سلام مگه ۴۰۵ استکان نداره اون آقای که سوال کرده بود درست گفت ۱۸۰۰ استکانی داره .چون شیم داخل اون جای گرفته

  • یعنی پراید ۹۵نیازی به فیلر یا شیم.گیری نداره?
    استکان تایپیت یعنی چی?اگه صدای موتور زیاد باشه مربوط به چی میشه?

  • روش اصلی که باز کردن در سوپاپ و چک کردن با آچار فیلر هست رو نگفتید. من بیشتر به خاطر جلوگیری از هرز رفتن کمپرس و قدرتمند موندن موتور دوست دارم ماشینم تنظیم باشه و آلودگیش هم بدون کاتالیزور خیلی کم بود و معاینه فنی میگرفتم باهاش ولی از وقتی استاندارد معاینه فنی سختتر شده بخاطر دو دهم آلودگی بیشتر مجبور شدم کاتالیزور بندازم و الان دیگه با تست پنج گاز هم نمیشه فهمید شیم بندی موتور ماشینم تنظیمه یا نه

  • سلام با تشکر از مطالب مفیدتون…برای فیلر گیری موتور 206 تیپ تو موتور باید سرد باشه یاد گرم؟؟؟ و این ک اندازه فیلر ها باید چند باشد>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *