فن سیستم خنک کننده خودرو محسوب میشود و یکی از اجزای حیاتی خودرو میباشد ک برای کار کردن به اجزای مختلفی وابسته است مانند : رله، فشنگی فن ، ECU در بعضی مدل های پایین تر به جای یونیت فن
کار نکردن فن باعث سوختن واشر سر سیلندرو داغ شدن موتور تا حد حالت پذیری بدنه ان میباشد
فن ها ب دوسته تقسیم میشوند فن های تک دور و فن های دو دور
فن تک دور دارای یک رله میباشد ک از طریق فشنگی فن ک ب ECU فرمان میدهد عمل میکند
فن دو دور داری دو رله میباشد که یکی برای دور تند و دیگری برای دور کند میباشد که از طریق فشنگی ک ب ECU فرمان میدهد عمل میکند
حال اگر در شرایطی قرار گرفتید که فن کار نکرد باید چه کنید ؟
۱-کشیدن سوکت فشنگی فن که راحت ترین کار میباشد
۲-دادن برق مستقیم به سوکت فن(این کار در پراید اسان تر است)