علت ریپ زدن دنا و سمند موتور ملی EF7

تعمیر ef7

تعمیر ef7


ریپ زدن خودرو و یا سه کار کردن موتور خودرو یکی از شایع ترین خرابی هایی است که در موتور خودروها پیش میاید. ما در این مطلب به عیب یابی و رفع عیب ریپ زدن موتور خودروی EF7 میپردازیم‌.

ریپ زدن چیست؟

ریپ زدن به کارکرد نا درست سیلندرهای موتور گفته میشود.

در این حالت یکی از سیلندرها و یا تعداد بیشتری از سیلندرها به صورت کامل کار نمیکنند و احتراق در آنها کامل نمیباشد. ریپ زدن باعث کاهش راندمان خودرو، افزایش مصرف سوخت و آسیب دیدن به سوپاپ ها میشود. شایع ترین علائم تشخیص ریپ زدن خودرو لرزش اول حرکت است.

دلایل ریپ زدن و یا تک کار کردن سمند EF7

نارسایی سوخت 

در خودروهای انژکتوری قطعاتی به اسم سوزن انژکتور وجود دارد که وظیفه ی پاشش سوخت را دارند.

این قطعات با دستور ECU یا همان کامپیوتر خودرو میزان مشخصی سوخت را داخل هر سیلندر میپاشند.

در خودروهای انژکتوری به ازای هر سیلندر یک سوزن انژکتور وجود دارد.

حال اگر این سوزن انژکتور جرم گرفته باشد و یا اطلاعات ECU درست به سوزن انژکتور انتقال نیابد این سوزن هم داخل سیلندر سوختی نمیپاشد و باعث میشود که همان سیلندر کار نکند.

برای تست سوزن انژکتور اول سیلندری که درست عمل نمیکند پیدا میکنیم و سوکت سوزن را میکشیم. با تستر سوکت سوزن انژکتور را تست کنید. سوکت سوزن ۲ پین دارد. یک پین +12 volt و پین دیگر منفی چشمک زن باید باشد. اگر هر دو پین درست بود باید سوزن انژکتور را باز کنید و روی دستگاه شستشوی انژکتور تست کنید.

نارسایی جرقه

برای ایجاد احتراق درون محفظه ی احتراق، نیاز به سوخت ، هوا و جرقه است. اما تولید این جرقه هم مراحلی دارد.

در سیستم جرقه قطعه ای به اسم کوئل وجود دارد. طارحی این قطعه میتواند نسبت به خودرو ها متفاوت باشد. معمولا در خودروهای ساخت داخل یک کوئل وجود دارد و ۴ عدد وایر به ازای هر سیلندر به هر شمع وصل میشود.

اما در خودروهای EF7 موتور ملی اینطور نیست. در موتور ملی به ازای هر سیلندر یک کوئل وجود دارد. در موتور ملی خبری از وایر های بلند هم نیست! وایر ها خیلی کوتاه و بدون سیم هستند و در حدفاصل کوئل تا شمع که کمتر از ده سانت هست قرار دارد.

پس به طور خلاصه موتور EF7 چهار شمع دارد که به ازای هر چهار شمع، چهار کوئل و چهار وایر دارد.

پس اگر موتور EF7 بد کار کرد، باید برای مسیر جرقه کوئل شمع و وایر چک شود.

برای تست میزان جرقه کوئل ها ابدا دستگاه میزنیم و مطمئین میشویم که خطایی وجود نداشته باشد.

کاور کوئل ها را باز میکنیم.

به کمک بکس شماره هشت پیچ های هر چهار کوئل را باز میکنیم.

دستکش دست کنید و در حالت موتور روشن کوئل شماره یک را به آرامی بیرون آورید.

اگر تغییری ایجاد نشد و لرزش بیشتر نشد و صدای جرقه را در آن کوئل نشنیدید همان کوئل ضعیف است. اگر این علائم نبود این کوئل را سر جای خود بگذارید و کوئل شماره ی دو را در بیاورید.

نکته ی مهم

کار نکردن کوئل در خودروی EF7 موتور ملی میتواند از دسته سیم کوئل هم باشد. این دسته سیم بصورت مجزا از سیم کشی موتور قابل تهیه کردن است.

بستن هرگونه آفتامات و رله سر راه کوئل ها غیر اصولی است و به کل سیستم جرقه صدمه میزند.

ضعیف شدن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن یکی از عوامل مهم تنظیم سوخت و هوا است. اگر سنسور اکسیژن ضعیف کار کند. درست کار نکردن سنسور اکسیژن باعث کاهش کشش خودرو و ریپ زدن در سربالایی ها شود.

برای تست سنسور اکسیژن نیاز به دستگاه چهار گاز است. ضعیف بودن سنسور اکسیژن روی دستگاه دیاگ قابل مشاهده نیست و فقط خرابی کامل سنسور روی دیاگ قابل رویت است. برای تست دستگاه چهار گاز را به اگزوز خودرو وصل کنید و پارامترهای مربوط به سنسور اکسیژن را بررسی کنید.

خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور روی گیربکس بسته میشود و تعداد چرخش فلایویل را در هر دقیقه میشمارد. این چرخش فلایویل برای محاسبات جرقه استفاده میشود. اگر سنسور دور موتور مقدار چرخش فلایویل را درست اندازه گیری نکند نسبت تولید جرقه در کوئل ها بهم میخورد.

سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر قطعه ای است که بین سرسیلندر و سیلندر قرار میگیرد. وظیفه ی جداسازی کانالهای روغن و آب را دارد. این واشر بدلیل بالا رفتن دمای آب حالت آب بندی خود را از دست داده و آب با روغن مخلوط میشود و وارد محفظه ی احتراق میشود.

آب وارد شده باعث از بین رفتن احتراق در آن سیلندر میشود و خودرو ریپ میزند. برای مطمئین شدن از سوختن واشر سرسیلندر باید از دستگاه چهار گاز استفاده کرد.

آب بندی سوپاپ ها

سوپاپ ها در هر بار باز و بسته شدن باید در سر جای خود قرار گیرند. اگر سوپاپ در جای خود قرار نگیرد و آب بندی نباشد موتور تنظیم کار نمیکند.  یکی از دلایل قرار نگرفتن سوپاپ در جای خود تنظیم بسته نشدن تسمه تایم است که حتما باید دقیق و تنظیم باشد. اگر تسمه تایم درست باشد به تشخیص دستگاه چهار گاز باید سوپاپ ها باز شود و توسط تراشکار آب بندی شود.

دیاگ کاران جناح

مجهز به دستگاه چهار گاز

تنظیم موتور

شستشوی انژکتور

دستگاه تست کمپرس سنج موتور

دستگاه دیاگ ef7

آدرس: میدان آزادی بزرگراه جناح بعد از پل عابر پیاده تعمیرگاه برادران کریمی

علی مرادزاده : 09122404599

مکانیک خودرو

اشکال ریپ زدن ef7برطرف کردن ریپ ef7تک کار کردن سمند ef7تک کار کردن سمند ای اف سونچرا ef7 ریپ میزندخطای کوئل سمند ef7دلیل ریپ زدن ef7روی بنزین ریپ زدن ef7روی گاز ریپ زدن ef7ریپ زدن ef7ریپ زدن ef7 روی گازریپ زدن دناریپ زدن دنا ef7ریپ زدن دنا پلاسریپ زدن سمند ef7ریپ زدن سمند ای اف سونریپ زدن سمند در دور پایینریپ زدن سمند دوگانه سوزریپ زدن سمندef7ریپ زدن موتور ef7ریپ زدن موتور ملیسه کار کردن سمند ef7علائم خرابی کوئل سمند ef7علت ریپ زدن ef7علت ریپ زدن دناعلت ریپ زدن سمند ef7علت ریپ زدن ماشین دناعلت ریپ زدن موتور ef7مشکل ریپ زدن ef7

21 دیدگاه

  • رانا خریدم آخر ۹۲ حالا جدیدا تو دنده دو افتضاح ریپ میزنه تو دنده سه کمتر چیکار کنم

  • سلام .ماشین من سمند ef7 مدل 96 هست. تازگی وقتی سرعت ماشین را کم میگنم و دوباره گاز میدم ،ماشین لک میزنه تا دور بگیره .گسی علتش را میدونه؟

  • سلام ماشین من سمند ef7هستش .وقتی ماشین سرده ریپ میزنه وقتی داغه خوب کار میکنه هر کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه ۰۹۳۸۱۳۵۱۸۷۱

  • سلام ماشین من سمند ef7هستش وقتی سرده ریپ میزنه وقتی داغه خوب کار میکنه دلیلش چیه لطفا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه ممنون

  • سلام ماشین من خیلی عادی کار میکنه بعد مدتی یهو موتور کم میاره و یهو خفه میشه گاز نمیخوره بعد که روشن خاموش میکنم درست میشه مشکلش چیه ؟

  • سلام سمندef7مدل90 دارم هروقت چراغ یاکولر روشن میکنم ماشین3کارمیکنه بعدخاموش کردن وچندوقت روشن میکنم چراغ چک خاموش میشه و درست کارمیکنه خواهشا راهنمایی کنین باتشکر

  • با سلام خیلی از دوستان با EF7 های مدل پایین مشکل اینو دارند که وقتی ازش کولر می گیرند ماشین سه کار میکنه و چراغ چک روشن میشه برای حل این مشکل فقط کافیه سر منفی های ای سی یو رو تقویت کنین .این خطا از اونجا ایجادمیشه که با روشن شدن فن هادر دور بالا ای سی یو ولتاژ سر باتری رو کمتر میخونه و یکی از کویل ها رو قطع میکنه ممنون

  • سلام من یه سمند ef7دوگانه ۹۵ دارم موتور روی گاز خوب کار میکنه اما روی بنزین ریپ میزنه تو دنده دو و سه، بعضی وقتها هم یه صدای جرقه ریتمیک از موتور میداد، شمع و وایر رو هم تعویض کردم انژکتورهارو هم شستشو دادم. اما حل نشد

    • سلام این مشکل یا از انژکتوره یا پمپ بنزین
      انژکتور رو روی دستگاه تست کرد؟

  • سلام.خودرویef7 دارم.چندساله مشکلی دارم که هیچ کس نتونسته حلش کنه.کلیم هزینه کردم.مشکل اینه که خودرو در بدو روشن شدن بعد از ۱۰ثانیه روشن میشه و خودرو چراغ چکش خود ب خود روشن میشه و موتور به لرزه درمیاد.بارها وایر و کوئل وشمع روعوض کردم.دسته سیم رو عوض کردم همینجوریه.خدایش بلدهستید درستش کنید بیارم درستش کنید.

    09364107306هادیان

  • سلام آقای اقتداری ، شما کجا انجام دادید ؟
    لطفا آدرس تعمیرگاهشو اگه تهران هستید به منم بدید ، پون بنده همین مشکل کولر رو دارم و هنوزم حل نشده
    حتی چند سال پیش هم از ECU ، سیم سر کویل ها رو هم تقویت کردیم، بعد از 5 ماه دوباره عیب انداخت توو سیم کشی موتور ، که ماشین توو جاده یا وسط اتوبان خاموش میشد ، و وقتی پیاده میشدم و رله دوبل رو باز و بسته میکردم ماشین دوباره روشن میشد، که بنده اون سال مجبور شدم کل دسته سیم موتور ( سه تیکه ) رو با هزینه بالا عوض کنم، چند بار دیگر هم هزینه کردم برای کولر بازم جوابی نگرفتم ،ولی همچنان مشکل کولر حل نشده، لطفا اگه کسی همین مشکل بنده رو داشته و حل شده، آدرس تعمیرگاهشو بده ، هر شهری هم باشه مشکلی نداره !

  • سلام دوستان . چند روزی بود ماشینم موقعی که کولر میزدم ریپ میزد. بدون کولر کار کردم. بعدا بدون کولر هم ریپ زد.
    مکانیک اول،بهم گفت که سیم کشی داخل موتور باید کامل عوض بشه. باطریساز هیچگونه ایرادی پیدا نکرد. آخر در همین سایت مشکلاتی که باعث ریپ زدن میشد رو مطالعه کردم. و عیب رو خودم پیدا کردم. که یکی از کویل ها خراب بود. دوستان به حرف فقط یک مکانیک هیچ کاری رو انجام ندین. چند جا ببرین . بعد که مطمئن شدین. بدین برای تعمیر…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *