فشنگی فن پراید زیمنس و ساژم | علائم خرابی و تست فشنگی فن پراید

علائم خرابی و تست فشنگی فن پراید ساژم و زیمنس | شاگرد شوفر

علائم خرابی و تست فشنگی فن پراید ساژم و زیمنس | شاگرد شوفر


فشنگی فن پراید چیست؟

قطعه ای که در پراید دمای آب رادیاتور را میسنجد، فشنگی فن پراید و یا فشنگی آب میگویند.

خودروی پراید برای کارکردن فن رادیاتور خنک کننده نیاز به سنجیدن مقدار دمای آب در حال گردش در رادیاتور را دارد.

پراید ها مدل های زیمنس و ساژم دارای دو فشنگی فن هستند ولی پراید های یورو چهار دارای یک فشنگی فن هستند.

فشنگی فن در محل نصب شده اند.

یکی از فشنگی ها در پشت موتور در زیر منیفولد قرار دارد و یکی از فشنگی ها در جلوی موتور قرار دارد.

این دو فشنگی در دو نقطه ی مختلف دمای آب را میسنجد.

علائم خرابی فشنگی فن و سنسور دمای آب چیست؟

فشنگی فن پراید دمای آب را لحظه به لحظه بررسی میکند.

اگر دمای آب درست تشخیص داده نشود، باعث ایجاد مشکلات مختلفی میشود که همگی از علائم خرابی فشنگی فن هستند.

• واقعی نبودن دمای پشت آمپر

یکی از واضح ترین خرابی های فشنگی آب، اختلاف دمای نشانگر پشت آمپر با دمای واقعی آب است.

مثلا در پشت آمپر عقربه ی نشانگر روی قرمز رنگ است ولی آب جوش نیست و یا روی دستگاه دیاگ دمای کمتری نشان داده میشود و یا باعث کار نکردن آمپر آب پراید شود.

• افزایش دود مشکی خروجی از اگزور

یکی از قطعاتی که پاشش سوخت را تنظیم میکند فشنگی آب است.

فشنگی آب پراید میزان درجه آب رادیاتور را میسنجد و به نسبت میزان دمای آب تشخیص میدهد.

انژکتور ها چه مقدار سوخت بپاشند. اگر فشنگی فن پراید خراب باشد باعث ایجاد دود مشکی میشود.

• زیاد استارت خوردن پراید

با خراب بودن فشنگی فن، دمای آب رادیاتور اشتباه به ECU ارسال میشود.

همین دمای اشتباه باعث تغییر در سیستم جرقه و هوا و پاشش سوخت میشود.

با ورود سوخت کم باعث میشود موتور به اندازه ی کافی انرژی برای روشن شدن نداشته باشد.

فشنگی فن پراید کار ساسات را نیز انجام میدهد.

• جوش آوردن خودرو و یکسره شدن فن

فشنگی فن با تشخیص نادرست میزان دمای آب، دستور اشتباه برای کارکرد فن ارسال میکند.

اگر اشتباها تشخیص دمای سرد بدهد فن کار نمیکند و اگر اشتباها تشخیص دمای بالا را بدهد، فن خنک کننده یکسره کار میکند.

تست فشنگی فن

برای تست فشنگی راه های مختلفی است.

برای تست سنسور آب زیمنس و ساژم معمولا بسیاری از تعمیرکاران روش تست با اهم متر را انتخاب میکند.

در این روش، مقاومت بین پایه های فشنگی را میسنجند. اما این روش تست فشنگی آب کامل نیست!

دلیل کامل نبودن این روش تست، زیر بار کار نکردن فشنگی است.

در اصل تعمیرکار در شرایط ایده آل تست میشود.

ولی برای تست فشنگی فن پراید ساژم و زیمنس باید سنسور دمای آب رادیاتور بر روی خودرو در حال کارکرد و به اصطلاح زیر بار چک شود.

برای تست کردن فشنگی آب پراید انژکتوری زیر بار باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

دستگاه دیاگ، دستگاه عیب یاب خودروهای انژکتوری است که در مقالات قبلی شاگرد شوفر با آن آشنا شده ایم.

دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کنید.

منتظر کارکردن فن خنک کننده باشید.

فن خنک کننده ی رادیاتور باید روی ۹۰ درجه سانتی گراد کار کند.

در این حالت باید در پشت آمپر پراید، عقربه روی وسط باشد.

سنسورها

تست فشنگی آب پرایدجای فشنگی آب پرایدخرابی فشنگی آب پرایدرنگ فشنگی فن پرایدعلائم خرابی فشنگی فن پرایدفشنگی آب پراید انژکتوریفشنگی آب پراید زیمنسفشنگی فن پرایدفشنگی فن پراید زیمنسفشنگی فن پراید ساژمکار نکردن آمپر آب پراید

2 دیدگاه

    • سلام دیاگ رو به ماشین وصل کنید اگر روی دستگاه دما هم بالا بود هر دو فشنگی باید تعویض شود. اگر دما روی دستگاه کمتر از پشت امپر بود فقط فشنگی فن تعویض شود.
      فشنگی فن پشت منیفولد
      فشنگی پشت امپر زیر شلنگ یو بسته میشود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *