سنسور دریچه گاز چیست؟
Throttle position sensor یا سنسور موقعیت دریچه ی گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته میشود.
وظیفه ی حسگر دریچه گاز این است که وقتی شما پدال گاز خودروی خود را فشار میدهید، به میزانی که پولکی درچه گاز باز میشود، به همان نسبت سنسور دریچه گاز باز میشود.
در سیستم خودروهای انژکتوری به همان نسبت ECU میزان سوخت توسط انژکتور ها را تنظیم میکند.
بطور خلاصه میتوان گفت حسگر دریچه ی گاز یکی از عوامل تنظیم پاشش سوخت انژکتور ها است.
یا خلاصه تر اینکه با فشار دادن پدال گاز مقدار باز شدن دریچه ی هوا را حس میکند و با بیشتر فشار دادن پدال گاز دستور افزایش سوخت را به کنترل یونیت خودرو یا همان ECU میفرستد.
در خودروهای تولید داخل معمولا این حسگر ها به دو دسته ی ساژم و زیمنس تقسیم میشود.
ساختار حسگر دریچه هوای ساژم و زیمنس متفاوت است و برای خودرویی که ecu ساژم دارد باید سنسور دریچه گاز ساژم انداخت.
حسگر دریچه هوا نیاز به سرویس تمیز کاری و یا روغن کاری ندارد.
نوع ساخت و طراحی این حسگرها به طوری است که کاملا الکترونیکی است و نسبت به سنسور های دیگر عمر بالاتری دارد.
این حسگر دارای سه پایه است که دو پایه برای برق و یک پایه اطلاعات است.
علائم خرابی سنسور دریچه ی گاز
• گاز هرز خوردن خودرو و یا گاز اضافی خوردن موتور خودرو در حین تعویض دنده و یا حالت درجا
همانطور که گفتیم حسگر دریچه هوا وظیفه دارد به نسبت هوای ورودی سوخت را دارد.
سنسور موقعیت دریچه هوا در حالت و حالت سکون خودرو اگر راننده گاز ندهد باید سنسور دریچه گاز حالت بدون زاویه را به ECU اطلاع دهد.
تشخیص حالت درجا به عهده این سنسور است.
اگر سنسور دریچه ی هوا معیوب باشد، زاویه ی درست را به ecu ارسال نمیکند و خودرو خود به خود گاز میخورد.
. زود کات آف کردن موتور خودرو
کات آف به حالتی گفته میشود که ecu کاز خوردن موتور را محدود میکند.
در حالت کات آف Cut Off اجازه ی گاز خوردن بیشتر از حد مشخصی را نمیدهد.
در خالت کات آف سوخت ارسالی قطع میشود و دستور پاشش قطع میشود.
حالا اگر سنسور گاز خراب باشد، ناچارا میزان مخلوط سوخت به هوا به هم میریزد و موتور زودتر از حالت عادی کات آف میکند.
• کپ کردن خودرو
کپ کردن در عیوب خودرو به حالتی میگویند که با گاز دادن، پدال گاز فشرده میشود دریچه گاز باز میشود ولی خودرو گاز نمیخورد.
گاز نخوردن و یا دیر گاز خوردن خودرو کپ کردن خودرو است.
در این حالت نسبت مخلوط شده ی سوخت با هوا و جرقه در حالت مذکور بهم میخورد.
یکی از دلایل کپ کردن خودرو فرمان اشتباه سنسور دریچه گاز میباشد.
ایراد الکترونیکی در سنسور هوا و یا تنظیم نبودن سنسور باعث کپ کردن میشود.
• افزایش مصرف سوخت
افزایش مصرف سوخت یکی از مشکلات بزرگ رانندگان است.
با افزایش قیمت سوخت، و ارزش پیدا کردن سوخت های فسیلی رانندگان و تولید کنندگان اتومبیل همواره در پی کاهش مصرف سوخت بوده اند.
سازندگان اتومبیل با ساخت و طراحی قطعات جدید سعی در کاهش مصرف سوخت داشته اند.
اما با درست عمل نکردن حسگرها میزان سوخت ارسالی به انژکتور ها که وظیفه ی پاشش سوخت را دارند، افزایش پیدا میکند.
در خودروهای کاربراتور نسبت میزان سوخت به هوا بصورت دستی با پیچ تنظیم مخصوص با ابزارهای ساده، تنظیم میشد.
اما در خودروهای انژکتوری تنظیم نسبت سوخت به اکسیژن لحظه به لحظه به عهده ی حسگرها است.
حسگر ها لحظه به لحظه خودرو را تنظیم میکند.
با درست تشخیص ندادن زاویه ی دریچه گاز، میزان مخلوط سوخت به هوا بهم میخورد.
درست تشخیص ندادن زاویه ی دریچه هوا، باعث میشود سوخت بیشتری به داخل محفظه ی احتراق ارسال شود.
این موضوع علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث ایجاد دود سیاه در اگزوز میشود.
• افت شتاب خودرو و کاهش کشش خودرو
خرابی سنسور دریچه گاز و درست تشخیص ندادن حالت خودرو میتواند افت شتاب ایجاد کند.
درست عمل نکردن حسگر باعث کمبود سوخت و کاهش سوخت رسانی در حالت نیاز سوخت بیشتر بشود.
این حالت در مواقع شتاب اولیه، سربالایی ها، و شتاب گیری مجدد بیشتر به چشم میخورد.
تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز
برای تشخیص خرابی سنسور باید با کمک دستگاه دیاگ حسگر دریچه گاز را تست و بررسی نمود.
دستگاه دیاگ وظیفه ی آنالیز سنسور های مختلف خودرو را دارد.
در نظر داشته باشید که قبل و بعد از تعویض سنسور باید با دستگاه دیاگ تست و بررسی و تنظیم شود.
دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کنید.
وارد قسمت پارامترها شوید.
پارامترهای مربوط به هر قطعه را بررسی کنید.
در هر خودرویی چه سنسور دریچه گازی قابل نصب است؟
در هر سیستم از خودرو، قطعه ی مخصوص همان سیستم باید نصب شود.
خودروهای تولید داخل از نظر تکنولوژی معمولا به سه دسته ی ساژم بوش و زیمنس تقسیم میشود.
بهترین برند دریچه گاز در خودرو های ساژم ایران کاربرات است و در خودرو های زیمنس مارک کروز از کیفیت بالاتری برخوردار است.
بخاطر داشته باشید که این قطعه بعد از تعویض با دستگاه دیاگ باید تنظیم شود.
در تکنولوژی روز دنیا دریچه گازهای مکانیکی جای خود را به دریچه گاز برقی داده است.
در دریچه گازهای برقی این سنسور از روی دریچه هوا حذف شده است.
البته در برخی از خودروهای تولید داخل هم این سنسور جای خود را به دریچه گاز برقی داده است.
عوامل تاثیر گذار در خراب شدن سنسور درچه گاز
شستشوی داخل موتور
خودروهای امروزی از نظر تکنولوژی ساخت بسیار حساستر شده اند.
این حساسیت به این دلیل است که سنسور های موجود در خودروها بیشتر شده است.
این سنسور ها بسیار دقیق و حساس هستند.
سنسور ها به دلیل وجود سیگنال به رطوبت و آب حساس هستند.
موتورشویی باعث اتصالی در سیستم میشود و به حسگر دریچه ی هوا آسیب میرساند.
نقص در کامپیوتر موتور خودرو Engine Control Unitیا همان ‘ECU
تقص در کامپیوتر خودرو یکی از عواملی است که در کار قطعات اشکال ایجاد میکند.
کلیه ی سنسورها تمامی پارامترهایی که در لحظه میسنجند را به ecu ارسال میکند.
ECU با تجزیه و تحلیل فرمان کارکرد عملگر ها را ارسال میکند.
اگر در تجزیه و تحلیل ecu ایرادی وجود داشته باشد قطعات درست عمل نمیکنند.
این مورد باعث سوختن قطعاتی مثل سنسور دریچه گاز میشود.
نوسانات برقی و اتصالی سیمکشی موتور
نوسانات ولتاژ برق و ایراد در سیمکشی خودرو باعث میشود اطلاعات سنسور درست به ecu نرسد و یا فرمان اشتباهی ارسال شود.
درست نبودن محدوده ی ولتاژ کاری، زخمی بودن سیمکشی و معیوب بودن سوکت در عملکرد سنسور دریچه گاز نقش دارد.
خرابی پولکی دریچه گاز و ایرادات فیزیکی
در قطعه ی دریچه هوا قطعات مکانیکی وجود دارد.
در این قطعات ضربه خوردگی و آسیب فیزیکی در کار سنسور دریچه گاز تاثیر گذار است.
در تست های انجام شده در دریچه هوا بررسی قطعات مکانیکی دریچه گاز مانند پدال، سیم گاز ، پولکی دریچه و سایر قطعات را فراموش نکنید.
نظرات کاربران