برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه

وقتی برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه نشان دهنده ی سالم بودن بسیاری از قطعات و معیوب بودن تعداد کمی از قطعات است.

روشن نشدن ماشین همیشه باعث آزار و اذیت راننده ها بوده است و خیلی ها از روشن نشدن خودرو ترس و واهمه دارند.

اما خب اگر بخواهیم  وقتی برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه رو تحلیل کنید ابتدا قطعاتی که سالم هستند رو معرفی میکنیم تا شما دوباره کاری کنید.

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه پس این قطعات رو اصلا چک کنید.

این قطعات سالم هستند و از تست مجدد این قطعات بپرهیزید.

باطری خودرو سالمه

باطری خودرو اگر خراب باشه برق پشت آمپر نمیاد و اصلا ماشین استارت نمیخوره پس باطری به باطری نکنید.

استارت سالمه

پس اگر استارت سالم باشه هل دادن ماشین بی معنی هست و الکی خودرو رو هل ندید.

موتور قفل نیست

صدای استارت میاد استارت در حال چرخیدنه پس موتور هم میچرخه و جای امیدواری هست که موتور قفل نکرده

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه پس کدوم قطعات ایراد داره؟

برای اینکه بفهمیم کدوم قطعه ایراد داره که مانع روشن شدن خودرو میشه اول از ساده ترین موارد شروع میکنیم.

بنزین داخل موتور میاد؟

خراب شدن پمپ بنزین معمولا بسیار در خودروهای انژکتوری رایج است.

اگر خودروتون گرمه با سرد شدن پمپ بنزین امکان روشن شدن خودرو هست.

برای چک کردن کارکرد پمپ بنزین هم باید از دستگاه فشار بنزین استفاده کنید که علاوه بر چک کردن کار کرد پمپ بنزین مقدار فشار هم اندازه گرفت. با کم بودن فشار پمپ بنزین هم باز هم خودرو روشن نمیشود.

اما اگر پمپ بنزین کار نکند همیشه علت سوختن پمپ بنزین نیست.

اگر فیوز پمپ بنزین هم سوخته باشد برق لازم برای کارکردن پمپ تامین نمیشود.

فیوز پمپ بنزین در خودروهای ایران خودرو معمولا در کنار ای سی یو قرار دارد و در خودرو های سایپا در داخل جعبه فیوز داخل اتاق این فیوز وجود دارد.

نقص در رله دوبل یا BM34

رله دوبل در خودروهای غیر مولتی پلکس و یونیت داخل موتور در خودروهای مولتی پلکس که معروف ترین آنها BM34 هست میشناسیم . نقص در هر کدام از این قطعات باعث درست تقسیم نشدن برق خودرو میشود.

معمولا اگر هر کدام از این قطعات کار نکنند برق لازم برای پمپ بنزین و کوئل تامین نمیشود.

سنسور دور موتور

سنسور دور موتور یا سنسور میل لنگ میزان دنده های فلایویل خودرو را میشمارد. این سنسور که روی گیربکس وصل شده یکی از قطعات مهم در روشن شدن خودرو است.

سنسور دور موتور در تمامی خودروهای انژکتوری وجود دارد. اگر سنسور دور موتور خراب باشد در لحظه ی استارت عقربه ی دور موتور اصلا تکان نمیخورد.

فشنگی آب

فشنگی آب آب یا سنسور دمای آب در تمامی خودروهای انژکتوری وجود دارد. این سنسور به نسبت دمای آب موتور میزان پاشش سوخت و جرقه را تنظیم میکند. اگر فشنگی آب معیوب باشد سوخت و جرقه کمتر از حد و با بیشتر از حد مجاز وارد مدار میشود و خودرو روشن نمیشود.

مپ سنسور

در مواردی دیده شده در خودروهای دریچه گاز برقی وقتی خودرو مشکل مپ سنسور دارد خودرو روشن نمیشود.

مپ سنسور مقدار فشار هوا و دمای هوا را اندازه گیری میکند. درست اندازه گیری نشدن مقدار فشار و دمای هوا باعث خفه شدن موتور میشود.

معیوب بودن کوئل

احتمال اینکه هر چهار خروجی کوئل خراب باشد بسیار کم است. معمولا کوئل معیوب یک یا دو خروجی خراب میشود ولی خب تست کوئل کار زیاد سختی نیست.

پریدن سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی در لحظه ی تصادف برق کوئل و پمپ بنزین را قطع میکند. گاهی پیش آمده که به مرور سوئیچ اینرسی معیوب شده و خود به خود بافث خاموش شدن خودرو میشود و راننده متوجه این موضوع میشود که برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه

بی کد شدن کامپیوتر خودرو ECU

در خودروهای دارای سیستم ضد سرقت یا ایموبیلایزر اگر خودرو کد سوئیچ را شناسایی نکند ای سی یو اجازه ی روشن شدن خودرو را نمیدهد و کوئل و پمپ بنزین کار نمیکند.

معیوب بودن ای سی یو

امکان خراب شدن کامپیوتر خودرو هم وجود دارد. دستگاه هایی وجود دارد که کامپیوتر خودرو را تست میکتد. قبل از تعمیر یا خرید کامپیوتر حتما ECU را با دستگاه تست کنید.

تسمه تایم

بریدن تسمه تایم از خطرناک ترین و پرخرج ترین نوع خاموش شدن خودرو است. در این حالت سوپاپ های خودرو آسیب میبیند.

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. رضا گفت:

    با سلام وخدا قوت .
    لطفا جا و مکان هر قطعه ای که معرفی مکنید هم اطلاع دهید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس جهت پذیرش در تعمیرگاه