بد روشن شدن پراید ساژم و پراید زیمنس

بد روشن شدن پراید ساژم و پراید زیمنس

بد روشن شدن پراید ساژم و پراید زیمنس


بد روشن شدن پراید ساژم و پراید زیمنس

علت بد روشن شدن پراید ساژم و پراید زیمنس معمولا از تنظیم موتور است اما در مواردی هم پیش آمده که بعد از تنظیم موتور پراید هم باز مشکل زیاد استارت خوردن پراید زیمنس و ساژم دیده میشود. زیاد استارت خوردن پراید و دیر روشن شدن پراید در روز های سرد نشان دهنده ی ضعیف بودن یکی از عوامل تولید احتراق است.

معنی پراید ساژم و پراید زیمنس چیست؟

پراید انژکتوری با سیستم انژکتوری با کامپیوتری با برند ساژم اولین نوع پراید کامل انژکتوری است که از سال که  1382 تا 1386 در خط تولید سایپا بوده است.

از کجا تشخیص دهیم پراید ساژم است؟

راح ترین راه تشخیص پراید ساژم از زیمنس شکل کویل است.

کوئل قطعه ای است که وایر شمع به آن متصل میشود و برق مورد نیاز برای شمع را تامین میکند.

در تصویر فوق کوئل ساژم را مشاهده میکنید. کویل پراید ساژم یک تکه است و وایر ها به ترتیب و U شکل و کوئل متصل میشوند. کوئل ساژم در خودروهای سمند ، 405 و پرشیا با موتور xu7 و با سیستم کامپیوتری ساژم هم نصب شده است.

دومین نشانه ی پراید ساژم ، سوزن انژکتور های تک سوراخ هستند.

همانطور که مشاهده میکنید دو مدل سوزن انژکتور در پراید های ساژم وجود دارد که معمولا نوع فلزی این سوزن ها در مدل های رایج نصب شده است. اما در پراید هایی هم دیده شده که با این که سال ساخت آنها معمولا بالای مدل 1390 هم هست بصورت تعداد کمی از سیستم ساژم استفاده شده است که در این خودرو ها از سوزن انژکتور تک سوراح پلاستیکی استفاده شده است که تفاوتی در کارکرد آنها هم وجود ندارد. معمولا یکی از دلایل زیاد استارت خوردن پراید ساژم در هوای سرد ، گرفتگی سوزن انژکتور است.

پراید زیمنس چه تفاوتی با پراید ساژم دارد؟

واضح ترین تفاوت تفاوت پراید ساژم با پراید زیمنس تفاوت شکل کوئل است که کویل پراید زیمنس خطی است.

نمونه ی انژکتور های زیمنس را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

پراید زیمنس دارای سوزن انژکتور سه سوراخ است.

انژکتور های زیمنس به دلیل سه سوراخ بودن بهتر سوخت را پودر میکنند.

هرچقدر سوزن انژکتور بیشتر سوخت را پودر کند احتراق کاملتر انجام میشود.

دلیل زیاد استارت خوردن و دیر روشن شدن پراید ساژم و پراید زیمنس

حتما با این مشکل مواجه شدید که در استارت اولیه و یا استارت سرد در پراید بخصوص پراید ساژم نیاز به استارت بیشتری دارد و یا در لحظه ی راه افتادن خودرو رو به خاموشی میرود و یا کپ میکند.

گرفتگی سوزن انژکتور

سوزن انژکتور نقش پاشش سوخت در خودرو را دارد. اما این مشکل در پراید ساژم نسبت به پراید زیمنس به دلیل اینکه سوزن انژکتور پراید ساژم تک سوراخ است و معمولا دچار مشکل گرفتگی سوزن انژکتور میشود بیشتر مشخص میشود.

برای حل مشکل باید سوزن های انژکتور باید روی دستگاه شستشوی انژکتور تست و شستشو شود.

در دستگاه تست شستشوی انژکتور معمولا مشکل پاشش انژکتور مشخص میشود.

معمولا با شستشوی سوزن ها روی دستگاه شستشوی انژکتور مشکل سوزن ها برطرف میشود ولی اگر گرفتگی سوزن های انژکتور حل نشد باید فیلتر های سوزن انژکتور تعویض شود.

ضعیف بودن پمپ بنزین ، کثیف بودن پمپ بنزین ، معیوب بودن رگلاتور سوخت

پمپ بنزین سوخت مورد نیاز برای احتراق را از باک تا سوزن انژکتور با فشار مشخصی تامین میکند.

حالا اگر فشار بنزین به هر دلیل از حداقل تعین شده کمتر شود کارکردن خودرو با مشکل مواجه میشود و امکان دارد باعث بد روشن شدن پراید ساژم و پراید زیمنس شود و یا در حین حرکت خودرو بایستد و یا به اصطلاح کپ کند.

حالا این کمبود فشار سوخت الزاما مربوط به قطعه ی الکترونیکی پمپ یا همان مغزی پمپ بنزین نیست و امکان دارد از اتصالات و شلنگ های پمپ ، رگلاتور فشار سوخت و صافی بنزین هم باشد.

در کل هر قطعه ای که باعث ایجاد اختلال در تامین فشار سوخت میشود باید سرویس شود.

شمع و وایر عوامل اصلی ایجاد احتراق موتور

سرویس و تعویض شمع و وایر موتور به قدری در  تنظیم موتور خودرو مهم است که معمولا راننده های قدیمی به صورت دوره ای شمع های خودروهای خود را خودشان باز میکردند و فرچه ای به روی شمع میزدند.

اما به علت پیشرفت تکنولوژی آنقدر هم نیاز به سرویس های کوتاه مدت برای شمع و وایر خودرو نیست ولی این به این معنی نیست که کلا سرویس و فیلر شمع و وایر در تنظیم موتور پراید مهم نباشد.

برای داشتن احتراق خوب ، باید شمع و وایر به درستی عمل کنند. عمر مفید شمع نهایتا 30000 کیلومتر است که معمولا نادیده گرفته میشود.

فشنگی فن پراید زیمنس و ساژم

فشنگی فن  ، فشنگی آب ، شمع آب و سنسور دمای آب همگی نام یک قطعه است که وظیفه ی سنجیدن دمای آب رادیاتور را دارد.

دمای آب در خودروی انژکتوری یکی از مهمترین پارامتر های خودرو است که علاوه بر تعیین زمان راه اندازی فن رادیاتور ، در تنظیم موتور خودرو هم بسیار تاثیر دارد که ECU  لحظه به لحظه مقدار دمای آب رادیاتور را چک میکند.

کامپیوتر خودرو به میزان دمای آب رادیاتور میزان سوخت ، هوا و جرقه را تنظیم میکند. اگر این دما اشتباه باشد پس ترکیب این سه عنصر هم متناسب با آن شرایط نمیباشد و باعث میشود که پراید صبح ها بد کار میکند.

سنسور فشار منیفولد

سنسور فشار منیفولد و یا به اختصار مپ سنسور ، بر روی منیفولد ورودی هوا نصب میشود و فشار و دمای هوای ورودی را چک میکند.

تشخیص نادرست ، تشخیص با تاخیر و یا عدم تشخیص پارامتر های جوی و دمایی باعث اختلال در تصمیم گیری های ECU میشود.

نیاز به کمک داری؟ تعمیرگاه شاگرد شوفر در خدمت شماست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما فقط تهران 9 صبح الی 9 شب