آشنایی با سیستم جرقه زنی خودرو

شمع و وایر

شمع و وایر


سیستم جرقه زنی وظیفه دارد که وقتی هوا و سوخت متراکم شده اند، با یک جرقه احتراق را انجام دهند.

اجزای تشکیل دهنده ی احتراق

  1. شمع
  2. وایر
  3. کوئل

کوئل

کوئل وظیفه دارد ولتاژ ۱۲ ولت خودرو را به ۷۰۰۰ ولت تبدیل کند. برق تولید شده توسط کوئل در لحظه ای که ECU دستور دهد تخلیه میشود. برق تولید شده از طریق وایر به شما میرسد. بعضی کوئل ها همه ی شمع ها را برق میدهند و بعضی کوئل ها تک تک برای هر سیلندر جداگانه قرار میگیرد. کوئل عمر مشخصی ندارد و تا خراب شدن آن نیاز به تعویض آن نیست.

وایر

وایر مسیر ارتباطی بین کوئل و شمع است و برق تولید شده توسط کوئل را به شمع انتقال میدهد.اگر وایر خودرو عایق نباشد باعث میشود شمع آسیب ببیند و به اصطلاح برق دزدی ایجاد میشود. وایر ها به دو دسته تقسیم میشوند. دسته ی اول بلند هستند. دسته ی دوم مانند رابطی کوچک بین کوئل و شمع قرار میگیرد. زمان تعویض وایر اگر به وایر آب و یا روغن نخورد ۵۰۰۰۰کلیومتر است.

شمع

شمع خودرو، از برقی که از وایر میگیرد جرقه تولید میکند. شمع خودرو دارای الکترودی است که با دریافت برق از وایر، در محفظه ی احتراق جرقه تولید میکند. از انواع شمع ها شمع معمولی شمع سوزنی، تک پلاتین و یا چند پلاتین میتوان اشاره کرد. زمان تعویض شمع معمولی و چند پلاتین هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر و شمع های سوزنی هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر است.

با زدن استارت جرقه زنی آغاز میشود. ECU توسط سنسور میل بادامک و سنسور موقعیت میل لنگ زمان دقیق نیاز به جرقه را میسنجد و دستور تولید جرقه را به کوئل میدهد.

علائم خرابی سیستم انژکتور

  1. تک کار کردن خودرو
  2. لرزیدن خودرو
  3. بالارفتن مصرف خودرو

به یاد داشته باشید موتور شویی عامل اصلی صدمه خوردن به سیستم جرقه ی خودروی شماست.

 

تنظیم موتور

بالا رفتن مصرفبد کار کردن خودروتک کار کردنجرقه شمعشمعشمع وایرشمع وایر کوئلعیب یابی شمععیب یابی کوئلعیب یابی وایرکوئلوایر

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *