سیستم ضد سرقت ایموبلایز سیستم امنیتی است که چند سالیست که خودرو سازان ایرانی به روی تمام خودرو های تولیدی خود نصب میکنند.
خودرو های امروزی با توجه به ارزشی که دارند نیاز به سیستم جلوگیری از سرقت هستند. این سیستم در خودرو های تولید داخل هم ازین سیستم بی نصیب نماندند اولین خودرویی که تولید داخل که به این سیستم مجهز شد از زمانی بود که پژو 206 وارد خط تولید ایرانخودرو شد.
اما این سیستم چگونه عمل میکند؟
با وارد کردن سوئیچ در مغزی سوئیچ، سیستم ایموبلایزر از سوئیچ شما درخواست کد میکند و سوئیچ خودروی شما با چیپستی که داخل سوئیچ تعبیه شده کد از قبل داده شده توسط کارخانه را به مغزی سوئیچ میدهد. اگر کد درست باشد ایموبلایزر به ecu دستور میدهد که سیستم جرقه و بنزین کار کنند اگر کد درست نباشد خودرو استارت میخورد ولی روشن نمیشود! توجه داشته باشید خودرو های ایموبلایزر دار با یکسره کردن روشن نمیشوند.
نکته یک: سوئیچ هایی که از خودروی خود کپی میکنید فقط درب خودرو را باز میکنند و قابلیت روشن شدن خودرو را ندارند!
نکته دو: برای کپی کردن باید سوئیچ های ایموبلایزر دار مخصوص خودروی خود را خریداری کنید و با دستگاه دیاگ سوئیچ جدید را معرفی کنید. برای معرفی کد سوئیچ نیاز به کد سوئیچ دارید که در مدارک خودروی شما موجود است.
نکته سه: اگر کد سوئیچ را گم کردید کافی است با مدارک ماشین خود به کمپانی مربوطه مراجعه کرده و کد را دریافت کنید.
در بعضی مواقع کاملا نادر امکان دارد که کامپیوتر خود به خود کد بپراند که از دستکاری بیش از حد در این سیستم پیش میاید که نیاز به تعریف سوئیچ دوباره است.
در هنگام تعریف سوئیچ بهمراه داشتن تمام سوئیچ ها الزامی است وگرنه با سوئیچ های قبلی روشن نمیشود.
بعضی مواقع تعمیرکاران ecu آی سی مربوط به ایموبلایزر را خام میکنند که با اصطلاح بدون کد کردن ecu معروف است.
این کار توصیه نمیشود چون این آپشن خودرو غیر فعال میشود.
با این که خودرو های ایرانی را با وجود ایموبلایزر به سرقت میبرند ولی باز هم به تعویق انداختن پروسه دزدی هم کمک بزرگی به جلوگیری از سرقت خودرو است.